Ga naar inhoud

Micro leaves als gewoon zaai goed.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wilde radijsjes uitzaaien in de kas maar heb geen zaadjes. 
Ik heb wel zaadjes voor Micro leaves het zegt radijs maar ook Daikon Red. 
Weet iemand of je die ook tot gewone groente uit kan laten groeien? 

image.thumb.jpg.6514bbd88d320ff283d68fafd3a9fe7e.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ok dank Je wel Henk. Mijn vraag is eigenlijk: zouden de zaadjes voor microgroente van dezelfde soort zijn als de zaden van de gewone maat? Dat het ook uitgroeit tot een volwaardige groente of dat het nadat het een micro groentje is geworden er verder niet veel meer gebeurd? Dus dat het een andere variëteit is. 
Of zou je met een zakje microgroen broccoli een heel veld goed uitgegroeide broccoli planten krijgen met een goede opbrengst. 
Ik mijn geval gaat het dus om radijs, maar ik ben ook benieuwd naar de andere soorten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik Google op de soortnaam dan lijkt het om hele grote radijs (rettich?) te gaan. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daikon

Zelf gebruik ik de biologische specerijen uit de keuken die ik in grotere hoeveelheden koop voor alles: kiemgroente,  bladgroente en zaad. Je ziet soms wel wat verschil doordat deze varianten vaker voor de zaad teelt zijn geselecteerd en dus sneller doorschieten. 

• Like 1
Geplaatst:
4 uren geleden, appelvrouw zei:

Mijn vraag is eigenlijk: zouden de zaadjes voor microgroente van dezelfde soort zijn als de zaden van de gewone maat? Dat het ook uitgroeit tot een volwaardige groente of dat het nadat het een micro groentje is geworden er verder niet veel meer gebeurd?

Ja, dat is inderdaad de vraag. Daikon is normaal een radijs die toch al wat meer tijd nodig heeft om tot knolvorming over te gaan. Bovendien maakt het veel meer loof voor er een knol ontstaat. Ik zie duidelijk verschil tussen zomer/herfstradijzen zoals daikon en de frisse knapperige knolletjes die we in het vroege voorjaar kweken.

Ander zijdelings voorbeeld: ik heb nu erwtenscheuten gekweekt van erwtjes die bedoeld zijn als droogerwt. Kun je 1 keer oogsten met voldoende blad, de tweede snee bestaat vooral uit grijpertjes (de kruldingetjes waarmee erwtjes zich vastgrijpen om te klimmen). Ik heb ook een bladerwtvariant Usui, die maakt vooral veel bredere blaadjes. De peulen en erwten die er later uit voortkomen zijn hard en niet zoet. De nadruk ligt duidelijk op de bladoogst.

Dus misschien kun je nu alvast wat daikon zaaien en ondertussen ook kijken waar je wat normale radijs kunt kopen. 

• Like 1
Geplaatst:

Dit vraag ik mij ook al langer af, de kiemgroente zaadjes zijn meestal goedkoper per gram, vandaar.

Wat betreft Daikon radishes dat zijn oorspronkelijk Japanse soorten, in Nederland beter bekend als rettich of Rammenas. Ik heb ooit bij Lidl de Rosa F2 rode halflange gekocht. Vorig jaar hadden ze deze noch enige andere soort meer, dus geen herfst/winter varianten, die veel langer zijn Zoals enkele jaren geleden, die ik dus niet had gekocht, vond 10-15 zakjes zaadjes wel genoeg, meesten zijn nog dicht;-). De Rosa is een speciaal voor vroege teelt veredelde variant, want traditioneel zouden Rettichs doorschieten voor de langste dag. Deze kan echter vanaf een grond temperatuur vanaf ongeveer 10 graden, volgens de verpakking/online info en schiet dan niet snel door. Afgelopen jaar pas heel laat gezaaid en niks doorgeschoten, maar uiteindelijk bevroren. Als het blad weg is en bovengrondse kop bevroren geweest, dan komt er regen/vocht in en wordt het uiteindelijk pulp, goed voor de bodem.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Je kan natuurlijk de kiemgroentenzaadjes zaaien om weer nieuw zaad te bekomen. Dan zie je gelijk of het gewas interessant voor je is om te consumeren. Zo niet, dan oogst je enkel zaad.

Vorig jaar heb ik (zonder bedoeling) die rode, lange radijs van de Lidl door laten schieten (en wat verwaarloosd in de zin van maar hun gang laten gaan). Vanochtend zag ik kiemende radijzen in de tuin, haha. 

• Like 2
Geplaatst:

@jasmin Hadden ze bij jou in de Lidl wel RosaF2 zaadjes? Ik heb ze het jaar ervoor gekocht en ook zaad gewonnen. Tweede capsule potje bleken ze toch niet allemaal droog te zijn geweest, dus vol schimmel, maar eerste potje vol zaadjes heb ik er wat van gezaaid deze zomer en de meeste vormden toch weer redelijke knollen.

Ik kreeg een herinneringsreclame mail dat nu hortitops zaden (duur merk) 2+1 zijn bij Welkoop. Ik kon met de zoekfunctie niks vinden voor ram(m)enas, rettich. Maar heb alle 31 pagina's doorgenomen op zoek naar erwten en kwam er op pagina 30 een witte april kruising tegen, maar dat was dan weer een hybride (F1), ik blijf niet aan 't kopen...

https://www.welkoop.nl/hortitops-ramenas-raphanus-sativus-april-cross-f1-groentezaden-1-75gram_1151683

Luzernezaad hebben ze niet, wel erwten, moet ik zo even navragen in erwtenthread.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Er groeit nou wat F3 in het wild in mn tuin. Ik ging er eigenlijk met de punt van mijn laars overheen, omdat ik geen 'onkruid' op mn paadje wil. Later bedacht ik wat een domkop ik ben. Een bed verder had ik radijs (andere soorten) gezaaid onder glas, terwijl ik spontane radijzen aan het vermoorden was.  Maar als ik morgen nog eens radijzeninspectie ga houden, vermoed ik dat er nog een hele kolonie radijzen zal volgen. 

Vorig jaar waren de eerste rode radijzen lekker, gingen in een soort van zoetzuur, gemengd met vanalles wat er op dat moment groeide in de tuin. Al gauw werden de radijzen hard, hol en oneetbaar vanwege het warme weer. Ze schoten in bloei en toen dacht ik nog dat ik de rattenstaartjes wel wou (de groene zaaddoosjes) om op zuur te zetten, maar uiteindelijk werden het struiken waar ik niks heb afgehaald, Ik had het druk genoeg met de rest van de tuin. Héél veel F=drietjes dus geproduceerd. 

Geplaatst:

Wanneer zou je radijs succesvol (buiten) kunnen zaaien? Ik heb het afgelopen september/oktober nog geprobeerd met een snelle soort 18-dagen en kreeg er enkele uit. De voor/naseizoen (volgens pakje) kropsla kwam niet meer op. Had er expres maar enkel van gezaaid, want te laat was mijn uitgekomen verwachting. die rosa F2 die bij jou reeds opkwam zou werken vanaf 10? graden, nou dat is de bodemtemperatuur bij lange na niet.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Lijkt me nog wat vroeg. Diezelfde 18-daagse radijsjes vorig jaar in de kas gezaaid, dacht iets van einde februari, lukte wel maar het waren 18 dagen van 72 uur. Wel lekker volgens de wederhelft (ik lust dat niet)

Eventueel binnen voorzaaien en daarna onder een tunnel zetten. Je zal ze wel moeten gewennen aan die veel frissere buitentemperatuur en ze 's nachts weer binnenhalen. Zeker als het gaat vriezen anders ben je ze kwijt. Ni proberen is ni weten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...