Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kerstbomen teelt


Guus D

Aanbevolen berichten

Zoals velen al weten ga ik volgend jaar kerstbomen telen. Ik heb bijzonder veel zaden kunnen oogsten, maar op het internet kan ik niets vinden over zaaitijden, hoe zaaien. enz.

 

Ik hoop dat jullie iets meer weten

aangepast door Gast

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hey Guus. Ze hoeven echt niet in de tunnel hoor. Vrij lange kiemtijd, zeg een week of 3-5, en gaat echt prima in de open volle grond. in geultjes, 1cm tuinaarde of potrond in het geultje erop, iets vochtig houden, niet helemaaal laten uitdrogen. Gaat echt vanzelf. Na opkomen niet op de kop watergeven in de volle zon, verder kunnen ze overal tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In antwoord 3 van die link staat : ze groeien het best op arme, schrale, zure zandgrond.

Ook zou het goed zijn ze tijdelijk af te dekken met wat bladeren.

 

Deze 2 weken geleden opgeraapt in een bos....ga de zaadjes eens eruit peuteren en kijken of t wat wordt:

 

p1020329a92461333447343.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

vraagje......

mijn kleinzoon heeft weken terug voor mijn zo'n sparrenappel opgeraapt in het natuurpark hier in lelystad.

dit item lezend..keek ik even opzij en zag die sparreappel weer in een bakje liggen met een stel zaden..

mijn kleinkinderen 3 en 4,5 vinden de natuur erg boeiend.

nu wil ik wat van die zaden aan hun opsturen zodat ze die in een bloempotje buiten in hun erg kleine tuin kunnen opkweken.

zou dat redelijke kans van slagen hebben als je potgrond mengt met wat zand?

als het voor mezelf was ging ik het gewoon uitproberen, maar om de kinderen blij te maken met iets wat sowieso geen kans van slagen zou hebben vind ik erg sneu.

wat voor advies hebben jullie?

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Met de blauwsparren gaat het goed, je ziet ze niet groeien, maar elke dag komen er meer en meer bij.......... Nou zoiets van 2000 denik . Maar er staat heel veel onkruid, dat ik allemaal af moet knippen, anders trekt je de zaaisels eruit. Mijn plan is om de kerstbomen als ze groter zijn (5cm ofzo) op te potten in P9 en door te verkopen.

 

@Jet hoe staan ze bij jouw? Een fotootje misschien?

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja foto zal ik morgen maken...op de een of andere manier heb ik heel dit topic van jou gemist. Dan had ik ook kunnen lezen dat ik ze geen water op hun kop moest geven.. in de zon. Ik had er twintig, en toen had ik er nog maar tien. ik heb ze een ruime week geleden in eigen potjes gestopt..minipotjes nog van die vierkante, ik weet niet hoe die heten. Met het verplanten sneuvelde er nog 1..toen had ik er nog 9..foto volgt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

mooi Guus !

Wat bedoel je met " ze vertakken nu " ? maak es een foto van zo'n vertakking van dichtbij ? Meestal is het 1e jaar niet meer dan 1 takje recht omhoog ( 10 a 20 cm max ) Ben wel nieuwschierig hoor ! leuk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...

Nou de kerstbomen groeien hard! De hoogste is nu al rond de 5 centimeter. Omdat de grond voorheen een waterplanten kwekrij was, staat nu nu vol met een hardnekkig soort gras, dus nu heb ik met een bezem met roundup de planten aangetikt zonder de boompjes te raken en nu is al het onkruid bruin dus het werkt goed, uittrekken gaat niet want dan gaan er boompjes mee.

Het plan is om de bomen, volgend jaar op te potten in potjes en verkopen aan kwekers, dat, omdat het opkweken van grote bomen te lang duurt en veel ruimte in beslag neemt, ik denk dat we er wel rond de 10-20 helemaal op gaan kweken voor eigen gebruik, en evt verkoop.

 

Hier een foto van de grootste:

25-08-613831345911026.jpg

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hallo Guus,

Woon in Hongarije en wil 60 hectare vol zetten met kerstbomen... ben dus op zoek naar een stekkenboer.. mocht je interesse hebben laat even wat van je horen.

O ja geiten lusten heeel heel graag blad en tak van de acasiaboom die hier veelvuldig voorkomt en vooal gebruikt wordt voor de kachel.

groetjes Bo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...