Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Electrocultuur

Featured Replies

Geplaatst:

Van mijn neef kreeg ik de vraag of ik wist wat electrocultuur is. Nee dus!

Het gaat over Elektrocultuur Van Doorne.

Dat is voor een groot gedeelte gebaseerd op de uitvinding van Justin Chrisfofleau uit de periode 1905 - 1939. Voor mijn tijd dus.

Jammer genoeg kan ik me daar niet meer op concentreren.

Er zouden al veel toepassingen van zijn en dit over verschillende hectaren maar precieze informatie vond ik nog niet.

Iemand anders misschien wel?

Als dat werkelijk zo interessant is waarom gebruikt iedere tuinier dat dan niet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
5 uren geleden, aalterse-willy zei:

Als dat werkelijk zo interessant is waarom gebruikt iedere tuinier dat dan niet?

Goede vraag, ik ga eens in de database van experimenten kijken van NASA of die het één en ander kunnen toelichten of ontkrachten.

Op de site van van doorn staat, dat je met 5 tot 10 antennes in een hectare veld, volstond om het gele veld te bemesten.

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat de stroom die door de grond staat, een positive lading een ion afkaatst (of iets dergelelijks) waardoor de elementen sneller uit elkaar vallen waardoor de planten het wel kunnen opnemen. B.v. klei grond 95% van de klei kan nog niet opgenomen worden door planten, maar elk jaar laat de klei wel een kleine hoeveelheid voedingsstoffen los die de plant kunnen opnemen. Als je dat process dus kan versnellen, zou je minder mest nodig hebben.

image.png
https://www.elektrocultuurvandoorne.com/

Geplaatst:

Na een paar uurtjes lezen over dit onderwerp verbaasd het mij dat ik geen enkel wetenschappelijk onderzoek heb kunnen vinden over electrocultuur.

Een zogenaamd bewijs leveren omdat de opbrengst na een jaar electrocultuur met 30% is toegenomen is natuurlijk kul, ja de opbrengst kan zeker een jaartje hoger zijn en ook na een jaartje electrocultuur, maar was het niet een vruchtbaar jaartje door een optimale hoeveelheid vocht en net wat hogere temperaturen?

Na mijn idee kan je evengoed een ingestraalde baksteen in het midden van je tuin plaatsen en als je dan een goed oogstjaar hebt ingestraalde bakstenen gaan verkopen.

(Het ingestraalde water van Jomanda heeft denk ik net zo veel effect)

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

@paddestoelengek Ik kom op de zelde uit. Geen wetenschappenlijke onderzoeken kunnen vinden. Het meeste wat je vind is waar hij zijn 'levenswerk' van gemaakt heeft. Als ik de filmpjes van Van Doorne bekijk, krijg ik er bij hem er een 'wappie' gevoel bij. Sorry van Doorne mocht je dit ooit lezen, zien we graag de onderzoeken tegemoed.

(Het ingestraalde water van Jomanda heeft denk ik net zo veel effect)

Als je net als ik heb zitten lezen, ben je vast een paar websites tegen gekomen, waar dit onderwerp samen met Jomanda op één pagina worden geprezen.

Dat hij dan daarmee meer dan 20jaar kan doorgaan, verteld blijkbaar ook dat er een bepaalde doelgroep is die hem geloofd en daardoor dus dit in stand kan houden.  Ala verdien model. (kan/mag ik dat zo zeggen?) 

Geplaatst:

Electrocultuur en co, Youtube staat er vol van, uit gans de wereld. De ene is al meer gestoord als de andere. Sekte gedoe.

😈

Geplaatst:

En het is zo makkelijk te bewijzen. Op een groot veld met 1 gewas kan je een oppervlakte met electrocultuur uitzetten en de resultaten zijn bij de oogst meetbaar en vergelijkbaar met de overige opbrengst.

Als het werkelijk werkt en de investering is minimaal waarom zien we het niet in de professionele landbouw? Welke agrariër wil z'n oogst niet met 30% zien stijgen?

Wat te mooi lijkt om waar te zijn, zal.........!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Het kwam al eerder aan bod in dit forum.

Toevallig zag ik ook een filmpje over 'plasma activated water', dat is wel wetenschappelijk bewezen en onderzocht. Daarbij heb je het wel over een hoog voltage, het is het nabootsen van het effect dat bliksem heeft op water. Dat effect is een zuivering van het water, verandering van de pH en het binden van stikstof uit de lucht aan het water, waardoor planten inderdaad beter groeien. Als die wijziging van de toestand van het water iets gradueels is, dan zou een kleine stroom in de bodem inderdaad voordelen kunnen opleveren voor planten, maar omdat ik de chemie niet begrijp laat ik dat verband aan anderen over.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.