Ga naar inhoud

Te veel fruitbomen aangeschaft voor de ruimte die ik heb, tips/ideeën?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Uit enthousiasme en omdat ik zoveel mogelijk verschillende (interessante) rassen wil verzamelen heb ik op het moment een probleempje in mijn moestuin. Ik heb namelijk de beschikbare ruimte al vol staan met fruitbomen sinds afgelopen maart. Nu heb ik nog enkele appel en perenbomen over, maar niet genoeg ruimte om deze op 3 meter afstand van de rest te planten. Zou ik deze zo lang in 50L potten kunnen houden tot ik een aanliggende kavel extra kan nemen op de tuinvereniging waarvan ik lid ben? Of is het dan beter om ze tijdelijk (één tot enkele jaren) op kleinere afstand van de andere aanplant te zetten?

Zit hierover namelijk erg in dilemma de laatste dagen.

De bomen welke ik op het moment nog geen definitieve plek heb kunnen geven zijn: 

- M26 James Grieve

- M26 Notarisappel

- M7/M4 Discovery

- Kwee A Concorde

- Kwee A Abaté Fetel

Allen laagstam.

aangepast door Stan W
Geplaatst:

Mooi dat het enten zo goed gelukt is.

Er is niets op tegen om erg jonge bomen op een kleinere afstand van elkaar te planten. Een van mijn fruitbomen kwekende kennissen zet ze in rijen op 25-30 cm afstand.  Zodra de bomen groot genoeg zijn om uitgeleverd te worden (zeg na twee a drie jaar) is een plantafstand van  ca 2m prima voor M26 en Kwee MA. M7 heeft wat meer plek nodig.

Planten in een kuip kan ook (ik heb driejarige hoogstammen appel per stuk in 18L potten staan, doen het prima), maar je hebt nogal wat meer werk met gieten in de zomer. In de volle grond, met een mulchlaag erop tegen uitdroging, verdampt er veel minder water en is het daardoor minder werk. Nadeel is dan wel dat je je bomen alleen in de winter kunt verplanten. Een potplant kun je in principe elk moment van het jaar planten (al zou ik het hartje zomer zelf niet doen).

Geplaatst:

@marcelru

Deze 5 heb ik niet geënt, maar afgelopen winter aangeschaft bij twee verschillende boomkwekerijen. Het enten zelf ging best goed overigens. Alleen het snijvlak goed glad krijgen was ondanks oefenen op snoeihout best lastig. Desondanks lijken ze wel levensvatbaar te zijn en hopelijk maakt het cambium van de stukken enthout goed contact met de onderstam. Daar heb ik in elk geval zo goed mogelijk op gelet. 

De boompjes die ik niet kwijt kan zijn nu ongeveer 1,5 meter hoog en heb ze vormsnoei gegeven om de gesteltakken te vormen. De rest is er af geknipt. 

Denk afgaande op de berichten hier dat ik ze het makkelijkst in potten kan houden. Misschien iets meer werk, zeker als het weer zo'n droge zomer wordt als in 2018 en 2022. Maar wel makkelijker en dan kan ik ze indien nodig dit jaar of volgend jaar ook wat verder uit elkaar plaatsen tijdens het groeiseizoen. In de volle grond zouden ze tijdelijk tussen de andere bomen moeten staan, wat ik zelf niet ideaal vind qua plaats en ruimte.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...