Ga naar inhoud

Hoeveel water geven aan tomaten zaailingen + algemeen advies bij eerste teelt ooit.

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog een vraagje, want ik lees online tegenstrijdige beweringen. 

Kan ik tussen mijn tomaten een komkommerplant zaaien die ik dan over de grond laat groeien (niet omhoog opgebonden)? 

Ik dacht zo zitten ze elkaar niet of weinig in de weg qua zoninval. 

Ik lees online zowel dat dat prima moet kunnen, omdat ze tot dezelfde familie behoren. En ook dat het niet aan te raden is, omdat ze dan concurreren om dezelfde voedingsstoffen. 

Ook bij de lijstjes met combinatieteelt staat de komkommer in sommige lijsten bij "wel te combineren" en in andere lijsten weer onder "niet te combineren". 

Iemand enig advies? 

P.S. Heb nu bijna 25 planten in de tuin geplant. Ik kan straks op de markt gaan staan. =D

Geplaatst:

Tomaten en komkommers behoren niet tot dezelfde familie.

Als er voldoende voeding en water is zitten ze elkaar niet in de weg. Persoonlijk zou ik een komkommerplant toch opbinden, net als de tomaten. De vruchten hangen dan hoog en zijn minder bereikbaar voor vreetbeestjes. En je houdt de boel overzichtig en luchtig, waardoor schimmelziekten bijv. wat langer wegblijven.

Maar ik kweek al jaren komkommers en tomaten in dezelfde kas. 

Van combinatieteelt en wat wel en niet mag of moet, trek ik me meestal niet zoveel aan. Alles staat door elkaar en het volgende jaar staat alles weer door elkaar, maar dan ergens anders (m.u.v. van de vaste groenten en fruit).  

• Thanks 1
Geplaatst:

Bij twee van mijn tomatenplanten zijn sommige bladeren wit aan het kleuren. 

Iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn? 

En kan ik die takken nu het beste weghalen? Of laten zitten en kijken hoe het zich ontwikkelt? 

Alvast bedankt. 😃

IMG_20230520_171809.jpg

IMG_20230520_171825.jpg

IMG_20230520_171853~2.jpg

IMG_20230520_171825~2.jpg

Geplaatst:

Inderdaad niks ergs, voorlopig gewoon laten zitten en later als de plant wat groter en meer bladeren heeft eventueel  verwijderen (het wordt dood materiaal en zijn de onderste bladeren en later  mogelijks een ingangspoort tot virussen)

• Thanks 1
Geplaatst:
On 4/16/2023 at 7:40 PM, Vinky said:

Nog nooit zulke lekkere olijfolie gehad als deze:

IMG_0319.thumb.JPG.6c0d2302dce1e799e01a4bcbc96721e0.JPG

@Vinky Ik zag laatst toevallig exact deze fles in een winkel in Amsterdam:

Prijatelji

2e Hugo de Grootstraat 7

1052 LA Amsterdam

Mocht je een adresje zoeken. 🙂

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...