Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Fruittuin 2011 van Frank

Featured Replies

Geplaatst:
nectarine, weer prijs gwewonnen

Als ik wist dat het een prijsvraag was, had ik wel abrikoos gezegd hoor!

Waarschijnlijk is dat je eerder zo opgewonden en zenuwachtig geraakt was van hetn idee dat je een prijs kon winnen, dat je rabarber had gezegd

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
nectarine, weer prijs gwewonnen

Als ik wist dat het een prijsvraag was, had ik wel abrikoos gezegd hoor!

Waarschijnlijk is dat je eerder zo opgewonden en zenuwachtig geraakt was van hetn idee dat je een prijs kon winnen, dat je rabarber had gezegd

Damn, ik dacht dat ik op zo'n forum niet zo snel door de mand zou vallen

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Appelbes vindt ik nogal een teleurstelling, wilde struiken met niet lekkere zure/wrange appeltjes/blauwebessen met grote pitten erin.

Overal hier te plukken in plantsoen net als de vlier, enige hoop is gemengd met andere vrucht mischien in jam.

Geplaatst:

Appelbes, daar hoor je hele mooie verhalen over qua gezondheid, ik heb er een paar weken geleden ook 5 in mijn tuin geplant.

Frank, gebruiken jullie ook refractometers (Brix-waarde) om de kwaliteit van je bomen/fruit te controleren, net zoals in de druiven/wijn teelt? Zo niet, misschien is het wat voor je, want de kwaliteit gaat gelijk op met vatbaarheid voor ziekte en plagen. In het boekje 'The anatomy of life and energy in agriculture' staat vermeld dat appelbomen met een brix-waarde boven de 16, geen last meer hebben van ziekten en plagen. Framboos: 15, Blauwe bes 14, verder staan er niet veel andere waarde in het lijstje die van toepassing zijn, maar de meeste fruitwaarde liggen aardig bij elkaar in de buurt.

Tevens zijn in dat boekje ook de oorzaken van ziekten en plagen onderzocht. Alle 27 virussen en schimmels en dergelijke die genoemd worden voor appelbomen worden in de eerste plaats veroorzaakt door een calcium tekort en op de 2e plaats door een gebrek aan fosfor. En het grappige is dat dit voor eigenlijke alle gewassen geldt: calcium en fosfor tekort zorgen voor ziekten en plagen. Nu klinkt dit misschien heel vreemd of te simpel, maar dit zijn werkelijke onderzoeken. Misschien heb je er wat aan.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, wij testen dat niet. Ook niet nodig. Wij produceren geen fruit, wij produceren fruitbomen.

@hans, ja, ze zijn ook bedoelt voor sap of confituur.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Sap ga ik dan een keer proberen, vruchtvlees en sap is mooi donkerrood.

Geplaatst:

Ik bedoelde ook de fruitbomen, maar meer als interesse voor jezelf.

Geplaatst:
Ik bedoelde ook de fruitbomen, maar meer als interesse voor jezelf.

De fruitbomen op hun suikerwaarden testen?

Wie weet breekt er ooit nog een honger winter uit

Geplaatst:

Ja, ik weet dat het een beetje alternatief is/klinkt, maar het geeft de kwaliteit van de fruitbomen weer en hun resistentie tegen ziekten enz. De suikerwaarde kun je bijna synoniem zien aan de kwaliteit/gezondheid van een plant. Ook heeft de suikerwaarde een zeer sterke samenhang met de calcium opname/waarde.

Op deze website is wat meer informatie te lezen: http://www.highbrixgardens.com/

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nog een kleine update. Heb even 20/30 stuks kleinfruit aangeplant. Allemaal aparte rassen, en blueberry's. Omdat ze zo lekker zijn

kleinfruit.jpg

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur
Niet voor te stellen hoeveel fruit jullie hebben aan het einde van het seizoen... gewoon als bijproduct van het werk en de handel...

Waarschijnlijk eng weinig dit jaar! We kopen in de winter fruitbomen in voor het hele jaar. Februari zijn we gestopt met bomen uit de grond halen, we beginnen nu al op te raken Volgend jaar dus veeeel meer inkopen.

Geplaatst:
Niet voor te stellen hoeveel fruit jullie hebben aan het einde van het seizoen... gewoon als bijproduct van het werk en de handel...

Hé, dat is waar. Je hoeft in ieder geval niet naar de markt voor een kilo appels!

En eng weinig lijkt me in dit geval een goede zaak!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Hé, dat is waar. Je hoeft in ieder geval niet naar de markt voor een kilo appels!

En eng weinig lijkt me in dit geval een goede zaak!

Misschien heb ik dit jaar ineens wél zin in fruit. Vorige jaren had ik het wel een beetje gezien met die eindeloze berg fruit Vooral nashi-peren, die kon ik niet meer zien! Hoe lekker ze ook waren.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zou me niks verbazen als jij er stiekem tegen hebt staan pissen Dennis!

Even a broken clock is right twice a day

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb weer een update van de boomgaard. Alles groeit prachtig. Zelfs al in wat plekken vrucht. Vooral de gojibessen zijn gigantisch geworden, iemand stek maken? Hier 2 foto's:

4e283ca108fa2-boomgaard-1.jpg

4e283c7cd9a78-boomgaard-2.jpg

edit: dat groene is overigens geen onkruid, dat hebben we ingezaaid met bodemverbeteraar.

Geplaatst:

ben toevallig deze draad aan het bekijken (wat een indrukwekkende lijst soorten), en er valt me wat grappigs op. Is de berichtenteller van Frank over de kop gegaan: er staat berichten "1"

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.