Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We spannen geen netten over de struiken. Dat levert meestal meer schade op aan de struik dan gewenst is. Verder raken er soms vogels in verstrikt en dat vind ik dan toch jammer. De honingbessen staan allemaal ongeveer 1-5 meter uit elkaar, maar dan wel als lint structuren door het terrein heen. Het is een echt voedselbos. De kleine honingbessen zijn op dit moment niet meer zichtbaar vanwege het hoge gras.

Ik eet net zo veel vruchten als mijn kinderen, maar ik krijg ze helaas niet onrijp over mijn keel. Over een paar jaar kunnen we hopelijk wat vruchten inmaken, maar ik denk dat de kinderen voorlopig goed in staat zullen zijn alles op te eten. De twee jongsten gaan immers ook nog meedoen met alles op te eten. Mijn kinderen vinden rozenbottels met haar en pit ook lekker, dus echt kieskeurig zijn ze niet.

Geplaatst: (aangepast)

Wij hebben er wel voor gekozen om er netten overheen te doen omdat er hier simpelweg niets van de oogst over blijft .

Vorig jaar hebben de spreeuwen ze in een korte tijd soldaat gemaakt en dat wilden we niet weer hebben ( toen hadden we een los net over boogjes en nu over bamboestokken waar je goed onderdoor kunt lopen en dat gaat heel goed)

Het oogsten gaat hier erg goed! Een super goed jaar..

En als we het mogen geloven word het nu elk jaar nog meer ...

Vorig jaar hadden we verschillende mensen die ze niet lekker vonden, nu is iedereen die ze proeft verkocht

Het mooie en zonnige weer zal ook wel invloed hebben. Zon is natuurlijk smaak...

Op de foto's is de omvang van de bessen te zien. zo groot waren ze vorig jaar niet,

De planten die een voor het 3e jaar staan geven veel grotere bessen als die net staan of in pot groeien.

Wel een logische verklaring voor, dit zie je bij meer fruit. Eerst groei en dan vrucht..

Op de foto's is ook te zien dat bijv de Indigo Gem bijna net zo groot is als de Boreal Blizzard maar die zijn vorig jaar geplant of staan in pot. ( Van de blizzard hadden we wel een paar bizar grote maar geen foto van gemaakt)

Welke we lekker vinden? dat is toch wel de Aurora, Boreal Blizzard, Vostorg en Sinij Utes.. Deze zijn echt goed in balans met zoet/zuur en aroma's

2018053012585341091527698814.jpg20180529113418-136581527698812.jpg20180529103731-198901527698811.jpg20180529102822-170681527698810.jpg20180529100041-194441527698809.jpg2018052819260896091527698807.jpg20180528185319173191527698806.jpg

aangepast door Gast

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

EINDELIJK!, EEN HANDJE VOL KUNNEN ETEN. VAN HET RAS WOJTEK. ZATEN BEHOORLIJK VERSTOPT, MAAR GOED OOK, WANT NU HAD IK NOG WAT. IK VIND ZE IETS ZUURDER, MAAR OOK LEKKERDER DAN BLAUWE BESSEN. DIE VIND IK EIGENLIJK EEN BEETJE FLAUW/OPPERVLAKKIG VAN SMAAK. Het ligt natuurlijk ook aan welk ras je eet, de blauwe bessen uit de winkel vind ik niet super, en er zijn natuurlijk ook betere rassen honingbes, en waarschijnlijk ook van de amerikaanse blauwe bes. Van beiden nu wat rassen gekocht, dus in de toekomst hoop ik er met meer ervaring over te kunnen spreken. Wel echt goed beschermen, want de hoeveelheid die de vogels ons gunnen, is eigenlijk belachelijk.

Geplaatst:

Hier ook weer wat geoogst. Ben benieuwd hoe ze smaken als de planten wat ouder worden en de bessen wat groter.

En mastert je moet wel de juiste rassen hebben van de blauwe bes. Als je gewoon flink wat verschillende rassen zet proef je toch wel enorme verschillen. Sommige zijn heel kruidig en smaakvol, andere wat flauwer. Ik ga het bijhouden maar mijn planten zijn nog jong en dit jaar verwacht ik weinig bessen ivm de klap die ze hebben gehad van de verhuizing

Geplaatst:

@fruittuin17, ik heb nog te weinig ervaring met de verschillende rassen blauwe bes, en honingbes, om echt te weten, wat voor mij het beste is.

@fruitige esther, goed om te weten welke rassen het lekkerste en vroegste zijn. binnenkort weer wat bijkopen, dit helpt mijn keuze te bepalen.

zijn bij alle rassen, de bessen zo verborgen?

@permanatuurtuin, een voedselbos lijkt mij de mooiste vorm van tuinieren. maar het beschermen van de oogst, is wel iets waar over nagedacht moet worden. misschien met vogelverschrikkers, of namaak dieren. zijn alle netten vogel gevaarlijk? ik heb wel eens gelezen dat de kleur er ook toe doet, blauw schijnt het beste te zijn. zelf wil ik ze ook wel een beetje rijp hebben. groene kruisbessen eet ik wel onrijp.

Geplaatst:

Bessen rijpen hier nu snel rond 12 brix bij veel rassen nu. Al lekker lopen snoepen dit weekend kan er denk al heel wat worden geoogst ondanks de droogte zijn de bessen goed gegroeid. Aan wat hier in pot staat worden de bessen overigens minstens zo dik als in de volle grond gewoon op tijd water geven en voeding. Denk dat we dit jaar aan de goed dragende rassen boven de 3 kilo per struik komen. De nieuwe russische rassen beginnen ook goed te produceren en zijn erg smakelijk. van de Canadese rassen hangt Honeybee ook goed vol. Tundra hangt ook wel aardig wat aan maar oogsten niet erg makkelijk en blijven laag in brix, Borealis zit ook wel wat aan Aurora nog steeds weinig. Silginka voldoet hier prima makkelijk te oogsten prima smaak, en mooie stevige bes die goed te vervoeren is, ook Vostorg is makkelijk te oogsten en goed te vervoeren bes en smaak is ook goed, dit geld ook voor Czelabinka. Heerlijk besje om zo te snoepen is Nimfa maar niet echt voor productie. Waarschijnlijk post ik wel weer wat foto's op onze facebook site van de oogst.

Geplaatst:

Ik denk dat ik weinig last heb van vogelschade, omdat ik een zwarte kraai aan het broeden heb op het terrein. Verder zit in de buurt een torenvalk te broeden en op het terrein heb ik een steenuil aan het broeden.

Ik heb tot nu toe nog geen spreeuw gezien. Merels zijn ook heel zeldzaam. Ik lig net vergenoeg van het dorp af. Verder worden houtduiven bij ons jaarrond in de omgeving afgeschoten, dus houtduiven zijn ook een zeldzaamheid.

Spreeuwen gaan alleen ergens zitten waar ze goed zicht hebben op de omgeving en dat is ook niet het geval bij mij (te veel hoogte verschil in de vegetatie).

Je moet de netten goed strak spannen dan komen ze er minder snel in vast te zitten.

Geplaatst:
zijn bij alle rassen, de bessen zo verborgen?

Wat ik de kenners hoor zeggen is dat de nieuwe Canadese rassen een meer rechtopgaande groei hebben. Dat zal het makkelijker maken. Jij noemde Wojtek, die gaat nogal breeduit.

Ik moet zeggen dat van die Canadezen de Beauty ook nogal breeduit gaat. Ik bind de takken wat samen om ze omhoog te leiden, van iedere struik die wat bossig dreigt te worden. Ik ken iemand op de tuin die al een jaar of 5, 6 een honingbesstruik heeft staan, en dat ding is heel erg breed maar niet hoog. Zoiets probeer ik te vermijden.

Mijn grootste struik staat er sinds vorig voorjaar, en die mag nog even doorrijpen. Het tuincentrum gaf er geen rasnaam bij. Ook dit jaar hebben ze weer honingbesstruiken waar ze geen naam bij hebben en die er gelijk aan elkaar uitzien. Ik heb ze een mailtje geschreven een paar dagen terug, het probleem zal wel bij de kweker liggen maar dit is toch niet goed, dat wil ik ze graag onder de neus wrijven. Mensen kopen een kat in de zak zo door slechte voorlichting.

Alleen maar 'Lonicera caerulea Kamchatica' zeggen is niet goed. Die van mij doet het goed, want ik heb er wat bij gezet, maar waarschijnlijk is het lastig om zo te zien wat voor ras dit kan zijn:

41619252025_e3e198e5f3_o.jpg

Geplaatst:

Als het gewoon een zaailing is, is het geen ras en kunnen ze niks anders dan het gewoon als Lonicera caerulea verkopen. Zelf heb ik geen zaailingen staan, maar iemand hier in het dorp heeft al bijna 30 jaar oude staan. Wij staan in de nieuwe Frieslandpost 4 pagina's over onze kwekerij en 2 pagina's over een kok die er mee aan de slag is geweest, weer leuk stukje promotie voor de honingbes.

Geplaatst:

Ja, ik heb ook een Kamchatka staan, en Esther van eetbaargoed schreef, dat je dan nooit zeker kan weten, of de bessen lekker zijn. Verleden jaar een paar geproefd, die warren een beetje bitter. Ik ga sowieso die plant verhuizen, en misschien vervangen. Dat opbinden lijkt me een goed idee, ik wil dat ook gaan doen, met mijn Sinoglaska, en Wojteks. Ben erg benieuwd naar die nieuwe amerikaanse rassen. hoop dat die rechter op groeien. Zijn er mensen, die aan vormsnoei/uitdunnen doen, bij hun honingbessen?

Geplaatst:

Grrrrr. Grote naaktslakken tot 70cm hoog in mijn honingbessen. Mijn Borealis had er 5 stuks tegelijk. Nu vreten die krengen regelmatig een aardbei op, maar dit had ik niet verwacht.

Bestrijden heeft nu weinig zin, maar reken maar dat in eind februari/maart 2019 de jacht geopend is op deze slijmjurken.

Geplaatst:

wow Goldfish, jouw geduld en mededogen heb ik niet. elke slak die ik in mijn tuin tegenkom gaat er aan. Dan kunnen ze later ook niet voor nakomelingen zorgen. Bij mij niet in de honingbessen, maar wel mijn zeer recent aangeschafte Udo vernietigd, Hoppa, weer 6 euro!

Geplaatst:

Hier zitten er ook slakken. Gelukkig kunnen ze de hoeveelheid niet aan. Alles wat vanzelf valt is zo weg op dit moment.

20180601100256-156931528179464.jpg deze foto is aurora.

2018060211545975001528179461.jpg

De boreal beauty begint ook goed op kleur te komen. Nog niet vol rijp.

Op de foto is de vorm goed te zien. De kleine is de normale vorm van honeybee.

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

@ceestabak, ik heb te veel wensen, te weinig ervaring en verstand voor een beperkte ruimte, en dan ook nog eens in een volkstuin met beperkende regels. En daarbij vind ik het ook leuk om gewoon maar uit te proberen. Dus daarom vind ik het nu een goed "systeem", om veel planten te plaatsen, en dan te zien hoe en wat. Maar des meer planten het goed doen, des te beter natuurlijk. En daar hebben anderen misschien al ervaring mee. Een van mijn doelen is mijn beperkte ruimte zo optimaal mogelijhk te benutten.

Geplaatst:

Zijn hier mensen die 'bemesten' met extra ijzer?

Het viel me op dat mijn bessen dit jaar vrij zuur en zelfs bitter zijn en ik vroeg me af of ze soms iets missen aan nutriënten.

Na even zoeken naar de voedingswaarde blijkt dat honingbessen relatief veel ijzer bevatten. Ik vroeg me dus af of het zou helpen als ik extra ijzer toevoeg. Nu had ik toevallig een verroestte paalhouder uit de tuin opgegraven en heb die een kleine week geleden maar onder de struiken gelegd.

Zojuist de laatste paar besjes geproefd en LEKKER , zoet en aromatisch en ook goede textuur! Het waren de laatste paar inferieure bessen, waarvoor ik eerder niet de moeite nam om ze te plukken omdat ze nog groene plekken hadden.

De goede smaak was zoals ik me herinner van het allereerste wildtype struikje dat ik lang geleden op een locatie had waar meer ijzer in de grond zit.

Nu kan dit toeval zijn omdat die bessen wat langer zijn blijven hangen dan de rest, maar toch..... Ik had de overige bessen niet direct geplukt en volgens adviezen hier wat langer laten hangen en toch waren ze zuur.

Iemand een idee?

Geplaatst:
Zijn er mensen, die aan vormsnoei/uitdunnen doen, bij hun honingbessen?

Ik heb struiken uit 2012 die een beetje verwaarloosd zijn. Anderhalf jaar geleden zijn ze verhuisd en omdat ze tegen een muur gestaan hadden was de vorm een beetje scheef. Ik heb vorig seizoen na de oogst enkele takken terug gesnoeid tot aan de hoofdtak. Dit seizoen hebben die takken geen bessen gedragen maar kregen wel mooie sterke loten.

Recent heb ik alle 4 de struiken nog wat verder gesnoeid, hoofdtakken die (bijna) op de grond lagen weg en al die dunne bruine takjes er tussenuit.

Zou je een oude struik weer kunnen verjongen door hem zo ver terug te snoeien dat alleen de hoofdtakken overblijven?

Deze tak een jaar geleden kaal gesnoeid:

xQAdsXX.jpg

Mijn planten, na het snoeien:

qmebXac.jpg

Geplaatst:

Dit filmpje is ook wel aardig om te zien in dit verband: https://www.youtube.com/watch?v=gANyndRB3S4. Je ziet honingbessen staan op een schaduwrijke plaats die omhoog zijn geleid. Een vorm die me aanspreekt, maar ze kunnen zichzelf niet ondersteunen. Het lijken haast bramen zo.

Wat 'gewoon' snoeiwerk; zwakke takjes ertussen uit, af en toe een oude tak weg, niet teveel tegelijk, dat zie ik mezelf zonder meer doen.

Geplaatst:

@ Roeier, en Honingbes, leuk, ik had toevallig van de week vluchtig dit filmpje bekeken. Nog geen eens was het me opgevallen dat hij ze zo ondersteund omhoog laat groeien. Er staan meer filmpjes op youtube, in een daarvan in het VK, hebben ze het over het snoeien. Volgens sommigen goed, volgens anderen overbodig. Ik ga nog een paar van die nieuwe amerikaanse rassen bestellen. Dan heb ik meer dan twaalf rassen, Russisch, Canadees, Amerikaans, Japans, en daar de kruisingen weer van. Ik hoop op veel spreiding, in smaak en rijptijd. Honingbes, heb jij alleen maar die eerste rassen die je ooit kocht? En ben je daar tevreden mee? Hoeveel oogst gemiddeld van een plant? Tips?

Geplaatst:

We zijn hier volop aan het oogsten, bessen zijn nu goed rijp en lekker zoet, hoogste opbrengst per struik Silginka en Sinoglaska boven de 3 kilo per struik en mooie stevige bessen en prima van smaak, Ook vostorg Borealis Czelabinka en Honeybee produceren goed. Ook Tundra hangt wel aardig wat aan maar zijn erg slecht te oogsten en laag in brix ondanks dat is de smaak wel aardig. We zijn nog wel even aan het plukken hebben half hectare staan maar gedeelte niet onder net en dat is dus al door de vogels op gegeten.

Geplaatst:

De Wojtekjes laten nu makkelijk los, ik heb ze maar oogstrijp verklaard, anders toch maar verdroging. Klein struikje nog maar, dus kleine bessen, net voldoende oogst om naar m'n ouders mee te nemen om die ook een paar besjes te laten proeven. Ze vonden ze lekker.

40951064610_445af6a15b_o.jpg

Bij m'n grootste struik laat ik ze nog hangen, want ik schud er geen enkel besje van af en ik zie daar nog geen teken van verdroging.

Al met al valt de oogst een stuk later dan ik had verwacht. Dit is gelijk met de aalbessen.

Geplaatst:

@roeier, dat is zeker laat! Hier in Rotterdam, waren die paar die de vogels niet hebben verorberd, 2 weken geleden al eet rijp.

Best wel jammer, dat die struiken eerst wat moeten groeien. Ik hoop volgend jaar echt wat meer te kunnen oogsten.

Geplaatst:
Honingbes, heb jij alleen maar die eerste rassen die je ooit kocht? En ben je daar tevreden mee? Hoeveel oogst gemiddeld van een plant? Tips?

Mijn oudere struiken zijn Duet,Atut,Wojtek,Sinoglaska. Die laatste geeft de grootste bessen en Duet met zijn ovale bessen heeft een mooie groeivorm vind ik, blijft relatief laag en vlak zoals deze, maar omdat de bessen direct onder de dichte bladlaag zitten zijn ze wat lastig te vinden.

Vorig jaar heb ik nog een paar plantjes van Arjan gekocht, Boreal Beauty,Aurora,Honeybee en Boreal Blizzard, maar daar kwam op een enkel besje na nog niks aan.

De grond is hier armer dan ik dacht en de kornoelje dakboom die er tussen stond zoog veel water en voeding weg. Ik heb slechts 2 potjes jam kunnen maken en mijn vriendin heeft wat bessen geroofd, maar met wat extra mulch en compost verwacht ik volgend jaar een stuk betere oogst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...