Adrie Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Hallo allemaal, ik heb een vraagje over de praktische uitwerking van wisselteelt dat ik even aan jullie wil voorleggen. Waar gaat het om? Ik probeer een wisselteeltschema aan te houden van 6 jaar. Dus hetzelfde gewas/dezelfde familie mag maar 1x per 6 jaar op dezelfde plek komen te staan. Probleem daarbij is volgens mij dat dat alleen maar goed werkt als je per familie evenveel grondoppervlakte gebruikt. Dan kun je namelijk bed 1 het jaar daarop doorschuiven naar bed 2, bed 2 naar bed 3 enzovoorts. Maar in de praktijk neemt niet alles evenveel plek in: je hebt voor een fatsoenlijke opbrengst erwten en peulen bijvoorbeeld veel meer m2 nodig dan voor een goeie opbrengst worteltjes om maar eens wat te noemen. Of een ander voorbeeld: aardappelen, ook die nemen veel meer plek in dan bijvoorbeeld sla. Ik heb (o.a. via deze site) al best wat teeltschema's gevonden, maar hoe je moet omgaan met verschillende hoeveelheden per familie in zo'n schema haal ik daar niet uit. Het lijkt wel of ze er allemaal van uit gaan dat je van elke groentesoort evenveel zet. En zoals gezegd is dat in de praktijk dus niet zo. Herkennen jullie dit probleem? Of is het geen probleem maar zie ik het alleen maar verkeerd? Hoe passen verschillende hoeveelheden per groentesoort/familie nou het beste in een meerjarig schema? Kan iemand mij dat a.u.b. uitleggen? Quote
Jorg Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Ah kijk dit vind ik nu een leuke en leerzame forum discussie. Heel herkenbaar Adrie, wij zetten graag wat meer aardappels en kolen. ik heb wel eens gehoord van iemand die 8 of meer bedden gebruikt en het zo probeert op te lossen maar weet niet meer precies hoe en wat. Wij doen het als volgt: de aardappels staan centraal en nemen een kwart van de tuin voor hun rekening. Daaromheen komen de andere vakken. Op de tekening zie ik dat ik nu een foutje heb gemaakt: de bedoeling is dan om niet elk jaar de volgorde kool aan te houden maar om die na 4 jaar enkele plaatsjes op te schuiven. Het zou ook beter zijn om die twee kolen vakken uit elkaar te trekken. Overigens is het niet erg om hier en daar wat te smokkelen. Als je maar wisselt dan is het al snel goed Ik ben ook heel benieuwd naar andere antwoorden en ideeen voor hansk zijn vraag. Quote
Adrie Geplaatst: 15 maart 2012 Auteur Geplaatst: 15 maart 2012 Hey Jorg, bedankt voor je antwoord. Het lijkt er alleen op dat niet iedereen het een leuke discussie vindt, want andere bijdragen blijven nogal uit zie ik.. Wat je plaatjes me nu duidelijk maken is volgens mij eigenlijk heel simpel: bij een (in mijn geval) 6-jarig wisselschema moet de oppervlakte van de moestuin minimaal 6x de benodigde ruimte hebben van de groente die de meeste plek inneemt. Dus als ik elk jaar 3 bedden (of zeg 30 m2) aardappelen wil, en die nemen de meeste plaats in, heb ik dus ik totaal 18 bedden (of 180 m2, afgezien van paden e.d.) nodig. Nu nog even verder plannen... Quote
claartje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 ik vind het ook een goede discussie hoor, maar heb er (nog) geen antwoord op, omdat wij met hetzelfde aan het puzzelen zijn haha. Mijn man wil een tweede tuin op het complex bijhuren, dus dit geeft ons de mogelijkheid met meer bedden te gaan werken, waarvan we dan ook 1 of 2 met groenbemesters kunnen inzaaien en een jaar niet gebruiken, maar met ons eerste stuk vind ik het ook worstelen. we hebben daar 8 bedden, maar als je dan 2 uittrekt voor aardappelen, wissel je maar eens in de 4 jaar, terwijl we juist 6 jaar willen aanhouden. Quote
Kruidje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Ik heb een plan verzonnen met 12 vakken. Waarop kolen 2x terugkomen en bonen en anderen met 4jarig schema 3x, sla en degenen met een 2jarig schema 3x of vaker hoe het uitkomt. Hierbij doe ik ook nog aan goede en slechte buren omdat dit schema veroorzaakt dat 2 verschillende soorten op een perceel belanden. Ik hoop dat je die kleine prigellettertjes nog een beetje kan lezen. Of ik dit zo aanhoud is nog maar de vraag. Het voorste gedeelte van de tuin (bovenkant) wordt de komende 2 jaar behoorlijk overhoop gegooid. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Jorg Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Dat denk ik wel adrie. Stel je zou met het schema wat ik hierboven heb neergezet niet af en toe de kolen een plaatsje ruilen dan zit je gewoon 1 op 4 te wisselen. Dat is op zich prima maar kan ook beter. Ik vind het praktisch om één groot aaneengesloten veld aardappels te hebben in plaats van 2 losse bedjes. Die twee losse bedjes zijn overigens wel de oplossing, dan wordt het schema heel simpel. Als voorbeeld: 8 vakken, 2 vakken voor aardappels die 1 op 4 wisselen en andere groente die 1 op 8 wisselen.Dat is nog te overzien. Dit zou je dan weer verder uit kunnen gaan breiden als je ook 2x bedjes kolen wilt zetten... Verder zijn de wisselteeltschema's van velt wel handig. Wil je meer aardappels telen zie dan tabbladen 11-12.Download (excel bestand): http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=384&Itemid=108Voorbeeld van een velt schema (tabblad 11) met meer aardappels: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.