Geplaatst: 9 mei 20232 j Het was niet de bedoeling maar toch begon het te kriebelen; heb best wel wat (moest)tuinervaring, maar moet, merkte ik al, denk toch nog veel leren.  De 1e foto is van 3 mei, nadat er werd gefreesd heb direct een aantal paden gemaakt. Het gaat om het perceel tussen de afrastering links en het tegelpad rechts. 375 M2   Op het volkstuincomplex werkt men met schuren en kassen van de vereniging, deze dienen ook gehuurd te worden. (voor een luttel bedrag)   Het is mijn bedoeling om doormiddel van paden de bedden niet te belopen, iets (weet nog niet precies hoe en wat) te doen met mulch, compost en groenbemester; hierdoor hoop ik te voorkomen dat er moet worden geploegd en gefreesd met elk seizoen. Het is misschien in he begin wel ineens hoog gegrepen, maar heb er al veel over gelezen en vindt het wel belangrijk om het bodemleven zoveel mogelijk intact te laten en dat ruimte te geven. In ieder geval gaat bokashi deel uitmaken van het project.   Voorlopig is dit de vrucht van de arbeid, tot gisteren tussen de buien door.  Voor mij is de tuin in ieder geval een uitlaatklep, het gaat om het spel en niet om de knikkers; regelmatig zal er vast iets mislukken maar de wetenschap dat ons 'tweede huis' zich op loopafstand bevindt is onbetaalbaar.  Dat was het voor nu even.  Van dit forum heb ik al veel nuttige tips gehaald. Misschien heeft iemand vragen of ideeën van bovenstaande? Ik hoor het graag.  Groet, Peter. Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉  Moestuinseizoen op Vlietzicht
Geplaatst: 10 mei 20232 j Wat een lap! Wat staat er aan de stokken? We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 10 mei 20232 j Een mooi stuk vruchtbare klei, daar kan jaar rond van eten. Leuk, je tuin is ongeveer even groot als die van van mij. De vereniging hier heeft nu een maximaal tuingrote van 200m2 ingesteld. 🤔 Voor veel mensen is dat al te veel, maar als je een beetje ruim denkt en systematisch werkt is het prima bij te houden, zeker als het al zo mooi wordt opgeleverd. Het lastigst, ook voor mij, blijft vaak het inschatten hoeveel je van wat nodig hebt. Maar het is daar uitstekende grond voor aardappels en dan kan je zo een kwart al vol zetten.  Succes en hou ons op de hoogte als je wil. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 mei 20232 j Auteur 3 uren geleden, appelvrouw zei: Wat een lap! Wat staat er aan de stokken? Een lap is het zeker: van de weg (die loopt achter de schuur) tot het einde van de tuin is 50 meter 🤠 Aan de stokken staan peulen. Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉  Moestuinseizoen op Vlietzicht
Geplaatst: 10 mei 20232 j Auteur 2 uren geleden, Patrijs zei: Een mooi stuk vruchtbare klei, daar kan jaar rond van eten. Leuk, je tuin is ongeveer even groot als die van van mij. De vereniging hier heeft nu een maximaal tuingrote van 200m2 ingesteld. 🤔 Voor veel mensen is dat al te veel, maar als je een beetje ruim denkt en systematisch werkt is het prima bij te houden, zeker als het al zo mooi wordt opgeleverd. Het lastigst, ook voor mij, blijft vaak het inschatten hoeveel je van wat nodig hebt. Maar het is daar uitstekende grond voor aardappels en dan kan je zo een kwart al vol zetten.  Succes en hou ons op de hoogte als je wil.  Ik ken mensen en ook onder mijn tuinburen doen dat die inderdaad het hele jaar geen groenteboer zien, en dat vind is prima uiteraard. Maar mijn instelling is voorlopig om het te zien als ontspanning afgewisseld met een nuttige bezigheid, waarbij we wel gaan zien wat het oplevert aan eetbaars. Zo realistisch ben ik wel dat op den duur het onkruid niet zoveel ontspanning oplevert, het gaat om het geheel; buiten zijn, inspanning leveren voor conditie, ontspanning krijgen, doelmatig werken enz. Aangezien ik anders niet veel te doen heb is dat een aangename bediening.  Ik kon er ook een kas bij huren, maar voorlopig wil ik eerst maar eens starten.  Het is zeker de bedoeling om hier ervaringen te delen. Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉  Moestuinseizoen op Vlietzicht
Geplaatst: 21 mei 20232 j Daar kan je heel wat mee doen, veel plezier! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.