Geplaatst: 11 juli 20232 j Als je een maispit met je nagel open knijpt en er komt melkwit sap uit dan zijn ze oogstklaar. Na het oogsten zsm opeten of koken om de suikers te behouden.
Geplaatst: 16 juli 20232 j Gisteren samen met mijn zwager de tweede maiskolf geoogst, even kort gekookt em wat gezouten boter op gedaan, volgens mijn zwager was dit de beste maiskolf die hij ooit gegeten had 😇 en @Patrijs ik zag nu ook dat de eerste kolf aan gegeten was door of muizen of een vogel soort, volgende week ga ik dan toch maar alle kolven die rijp lijken oogsten en verwerken voordat ze straks allemaal aangevreten zijn.
Geplaatst: 16 juli 20232 j Ik zet bij de eerste tekenen van vraat het peulen/ erwtengaas om de mais heen ter bescherming. Dat is meestal afdoende. En de lekkerste maiskolf kan ongelogen waar zijn. Twee uur na het plukken worden er al suikers omgezet naar zetmeel, dus hoe verser, hoe zoeter.👍 De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 20 juli 20231 j Gisteren had ik een bbq op het werk, had ik even verse mais geplukt op het werk direct kort gekookt en op de bbq gedaan, dat was nog eens smullen, collegas waren onder de indruk en dat gaf pas een voldaan gevoel. Vandaag nog even een korf op eten, zaterdag ga ik denk ik nog 2 rije mais oogsten en de laatste oogst ik iets later omdat die nog wel een paar dagen nodig hebben 😇
Geplaatst: 24 mei 20241 j Is het nog op tijd om een ronde Tasty Sweets te zaaien? Heb slechte opkomst gehad namelijk. 🤔 Meeste bronnen geven eind mei als uiterlijke zaaidatum op. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei 20241 j Qua tijd kan dat prima, hou er wel rekening mee dat de eerst gezaaide mais waarschijnlijk uitgebloeid is als de tweede lichting bevrucht moet worden door de wind. Dus de nieuwe weer in een vierkant uitplanten. Ook geen twee verschillende soorten bij elkaar zetten, de maiskorrels worden dan niet zoet door kruisbestuiving. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 24 mei 20241 j Het verschil in groei dit jaar is wel enorm zeg, zelfde zaai datum, zelfde datum uitgeplant de plantjes zagen er zelfs bijna hetzelfde uit, grote verschil is dat vorig jaar naar mijn idee er toch veel meer zon was en dit keer veel meer regen maar weet zeker dat het goed gaat komen met de mais heb er nu al weer zin in. Had 1 maiskolf uit de winkel gehaald maar wat smaakloos zeg als je eenmaal een dubbel zoet ras zelf gekweekt hebt, de mais van mijzelf die 6 maanden in de vriezer lag was smaakvoller dan de zoete kolf uit de winkel🙈 die tasty sweet f1 groeit heel hard en geeft vroeg al zijn kolven dus dat zou nog best goed moeten komen msdg 😇💪
Geplaatst: 25 mei 20241 j Auteur Heeft iemand die geen slakkenkorrels gebruikt al mais uitgeplant dit jaar ? Ik kweek ze altijd voor in kleine bakjes en ze moeten eigenlijk uitgeplant worden, maar ik durf nog niet zo goed ivm de slakken. De rest van de grote planten gaat net (en vaak ook net niet) goed door biervallen, maar de hoeveelheid slakken is echt heel groot dus voor mais zou ik ook veel biervallen nodig hebben. Overweeg nu om de mais eerst te verplanten in grotere potjes. Iemand daar ervaring mee?
Geplaatst: 25 mei 20241 j @Goudsbloempje2 ik had mijn mais 14 mei uitgeplant daarna begon de regenval en daarbij is het slakkenleger opgetrommeld, mijn mais heeft het opzich wel doorstaan maar moest wel dagelijks slakken plukken in de avonden toen ik dat nog niet deed werd het blad behoorlijk aangevreten, maar de schade bij mais is minder erg als bijvoorbeeld komkommers, courgette, pompoenen, meloenen, ik vermoee omdat ze meer moeten klimmen maar uiteindelijk gaan ze er wel voor🙈
Geplaatst: 25 mei 20241 j Hier staat de mais ook al buiten samen bij de pompoenen en komkommers @Goudsbloempje2. De helft van de mais is aangevreten maar niet tot het bot, er zat nog een blaadje of sprietje aan en ze lijken zich er doorheen te zetten, en blijven groeien in ieder geval.. Wat ik nu doe tegen de slakken (aangezien alle anti-slakkenmiddelen uitverkocht zijn in het tuincentrum) is het leggen van opgerold groen vogelnet rond de planten, vooral bij de komkommerfamilie, daar raken ze verstrikt in. De pofmais staat nog wel in bakjes om straks uitgeplant te worden hier.
Geplaatst: 25 mei 20241 j Slakkenkorrels gebruik ik niet, ik vind dat gif niet hoort op een moestuin. Hier staat de mais gewoon in het veld, ben er eentje kwijt door ik denk een aardrups. Slakken heb ik daar niet omdat de grond kaal ligt en ik er regelmatig schoffel. Bovendien groeien ze nu harder dan dat ze zouden kunnen eten. Ik zal een foto zetten in mijn Blog. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 26 mei 20241 j Ik werk zonder slakkenkorrels ofzo. Hier nemen ze toch ook vooral de andere zaken en de maïs heeft wel een beetje schade maar groeit daar gemakkelijk door. Koolgewassen (zaai ik vooral binnen voor), bladgewassen (dit jaar niet te doen om ze rechtstreeks in de volle grond te laten groeien), courgette, pompoen, physalis,... worden veel meer getroffen
Geplaatst: 26 mei 20241 j Auteur Ok dank! Ik heb de gok gewaagd en ze vandaag gepland. Hoop maar dat ze de nacht een beetje goed doorkomen.
Geplaatst: 27 mei 20241 j Die zijn groot en sterk genoeg hoor @Goudsbloempje2. Ik heb er bij nader inzien voor gekozen om niet opnieuw te zaaien, na een beetje onderzoek zag ik dat de meeste mais toch al een klein kiempje had. Dus heb het bakje maar naar de warme zolder verhuisd om ze even een boost te geven qua temperatuur. Mocht het niets worden, dan zij dat zo. Dan koester ik de 4 kolfjes van vorig jaar die nog in de vriezer liggen maar extra hard. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 27 mei 20241 j Ik ben dit jaar ook wat later met zaaien. Heb besloten dat ik geen maïskolven maar babymais ga oogsten. Gegarandeerd oogst en geen gedoe met vogels en netten. Misschien ook een plan B voor jou @MSDG mocht het allemaal lang duren?
Geplaatst: 29 mei 20241 j Auteur Jullie hadden gelijk. De nieuw geplante mais heeft hier nauwelijks last van slakken (en dat zonder biervallen). Heel bijzonder wat ze lusten hier dit jaar wel graag knoflook en tomaat…
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.