tnauta Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Toen ik vandaag thuiskwam ontdekte ik een klein geel plekje op een blaadje van een paprika zaailing.Is dit verbranding door de zon? Het valt me ook op dat dit de enige zaailing is met 2 blaadjes, de rest heeft allemal al meerdere blaadjes. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Jorg Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Verbranding door de zon is het eerste waar ik aan denk als ik de foto zie. Mogelijk is het een combinatie van de oorzaak van het trage groeien: Dat deze zaailing wat trager groeit kan het gevolg zijn van schade opgelopen aan het wortelgestel tijdens verspenen. Probeer altijd te wachten met verspenen tot er minimaal 2 echte blaadjes (zien er anders uit dan de kiemblaadjes) aan de zaailingen zijn verschenen. Zou dat kunnen of heb je ze direct in dat potje gezaaid? Quote
tnauta Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Geplaatst: 14 maart 2012 Ik heb ze verspeend. En wel toen de eerte "echte" blaadjes tevoorschijn kwamen. Misschien dat ik deze in mijn enthousiasme ook in een potje heb gedrukt. Ik dacht zelf ook al aan verbranding door de zon, maar zouden de andere zaailingen dit dan ook niet moeten hebben? 1 op de 34 plantjes op deze vensterbank, al moet ik zeggen dat ik ook al een 2e zie. En hoeveel zonnige dagen hebben we nou eigenlijk gehad? Ze hebben altijd in "die" vensterbank gestaan, ook voor het verspenen. Wat gaan we hier aan doen? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Jorg Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Maar het plantje op de foto heeft nog geen echte blaadjes gehad toch, of zijn die er afgevallen? We hebben weinig zon gehad inderdaad vandaar denk ik dat vooral deze zwakke zaailing de schade heeft en de andere plantjes niet. Als het andere plantje wat ook al schade vertoont wel gewoon fatsoenlijk groeit (dus sterker is mijn veronderstelling) dan kan het nog steeds de zon de oorzaak zijn. Ik zou zo niet meteen weten wat het anders zou kunnen zijn. Quote
tnauta Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Geplaatst: 14 maart 2012 Het andere plantje is inderdaad sterker, ik vraag mij af hoeveel forummers hetzelfde is overkomen. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Rantje Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Ik heb het op 2 kleine plantjes gehad, was verder nog net op tijd en heb ze uit de zon gehaald. De ene keer is de zon wat feller dan de andere keer, hier ook steeds geen problemen en vorige week was het net een beetje teveel van het goede.Zondag scheen 'ie ook heel lekker, toen heb ik A4 papier voor het raam geplakt, geen gezicht natuurlijk maar ik moest weg en kon ze niet in de gaten houden Het zag er wel hetzelfde uit, en ook hier stonden ze dus al die tijd al op die plek. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Ik bedoel dus dat het niet de duur is van hoe lang de zon schijnt maar dat soms de straling wat heftiger kan zijn... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
tnauta Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Geplaatst: 14 maart 2012 Dit verdwijnt dus weer, als ik het goed begrijp. Zoniet, is het schadelijk voor de ontwikkeling van de plant? Als er een zonnige dag komt zal ik de plantjes met de vlekjes naar een ander raam verhuizen maar met het gevolg dat ze daar niet genoeg zonlicht krijgen. Een a4tje tegen het ruit geplakt vindt mijn vriendin niet zo'n goed idee ben ik bang ("Wie heeft er nou een vensterbank vol met planten? En dan ook nog een a4 tegen het ruit..." -"Het hele forum, schatje." ) Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Claudia69 Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Zonnebrand. Ik heb het vorige week ook voorgehad met een bakje ananaskers dat ik niet tijdig uit de zon kon zetten. Quote
tnauta Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Geplaatst: 14 maart 2012 Zonnebrand. Ik heb het vorige week ook voorgehad met een bakje ananaskers dat ik niet tijdig uit de zon kon zetten. Vanzelf weer overgegaan? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Claudia69 Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Neen, redelijk kapot - bij de meeste plantjes ook wel erger dan bij jou. Die verdroogde plekjes herstellen zich niet meer, maar 't zou wel kunnen dat het plantje toch nog doorschiet. Maar als de kiemblaadjes beschadigd zijn, is de groei nadien meestal niet super. Quote
Borsalino Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Leg gewoon een stuk vliesdoek over de plantjes of span deze over draden over de plantjes is nog beter voor luchtcirculatie. In mijn serre staan de zaailingen tomaat en vanaf vandaag pepers en paprika onder vliesdoek die over draden hangt.Kan niks verbranden. Quote
Bit Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 Ik heb ze verspeend. En wel toen de eerte "echte" blaadjes tevoorschijn kwamen. Te vroeg verspeend dus. Er zijn geen 2 echte blaadjes aanwezig. Ja. ze komen er aan , dat is te zien . Ienie Minie klein. Dan de verbranding erbij, maakt dat de plant een tijdje stil zal staan.Verdere verbranding voorkomen dus ( en dan maar 3 dagen een ontevreden vriendin ) . Rustig afwachten of de plant de schade gaat inhalen. of en toe lekker broesje. Afblijven. Quote
geedee Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 Ik heb dat ook gehad met 2 paprikaplantjes. Die stonden niet in direct zonlicht....ik heb ze heel voorzichtig opnieuw in een ander potje met pure potgrond gedaan....groeien nu goed.... Ik had ze eerst in potgrond vermengt met zand overgezet.....mogelijk zat er iets raars in het zand....dat had buiten gestaan....poezen in de buurt....ik heb niets geroken maar toch maar grond vervangen. Quote
tnauta Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Geplaatst: 16 maart 2012 Verdere verbranding voorkomen dus ( en dan maar 3 dagen een ontevreden vriendin ) . Rustig afwachten of de plant de schade gaat inhalen. of en toe lekker broesje. Afblijven. Ik zat aan een strook mat plakplastic te denken over de gehele lengte van de ruiten met een hoogte van zo'n 30 cm (a4 hoogte formaat). Zou dit kunnen werken of krijgen ze dan te weinig licht? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Bit Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 Jawel. is wel een goede. Ik gebruik strak 'patroonpapier' lekker goedkoop, en beetje doorzichtig. Kalkpapier ( hobbywinkel ) ( noemen ze ook wel overtrekpapier ) ook. Quote
tnauta Geplaatst: 16 april 2012 Auteur Geplaatst: 16 april 2012 Ik wil jullie toch nog even het resultaat laten zien van mijn geduld (wat ik totaal niet heb overigens), wel een groei achterstand trouwens: Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.