Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinieren in appartement


Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik zou eventueel een appartement aankopen, nu ben ik een fervente moestuinierder. Er zijn dicht volkstuintjes aanwezig (ongeveer 3 km van het appartement). 

Nu heb ik ook een balkon waar ik ongeveer 4m² moestuinbakken kan plaatsen. 

Hoe ervaren jullie dat volkstuintjes? 

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Amrutten said:

@Matthis ??? Rare opmerking. Ik heb het niet over beter gehad.

Jij noemt het raar, wat jij zegt is opmerkelijk. Als men iets opmerk waar iemand zich dus blijkbaar aangesproken voelt krijgt je dat mensen het ineens raar vinden; denk gewoon even na:

 

Waarom refereer je dan naar een veelvoud ? Iemand kan tevreden zijn met wat hij krijgt of heeft en had zich dat wellicht allang bedacht; het was totaal de vraag niet, alleen of het mogelijk was.

 

Je haalt dingen aan welke er niet toe doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een afweging maken. 

Hoeveel kost het volkstuintje, hoe groot is het en heb ik genoeg tijd/zin? Past die volkstuinvereniging wel bij mij? Vind ik die afstand een bezwaar?

 

Mijn eerste volkstuintje ooit lag helemaal aan de andere kant van de stad en ik moest een halfuur fietsen. Ook niet erg ecologisch bewust, dus de bestrijdingmiddelen van een ander zaten al snel op mijn planten 😠. En uiteindelijk was de afstand voor mij te ver (geen rijbewijs). Dus ik was er na een jaartje ook wel klaar mee.

 

Nu heb ik al bijna 14 jaar mijn huidige stukje. Ligt op 2 km afstand. Maar is wel 250 m2. Ik heb hier rondom het huis ook wel wat dingen gedaan. Maar ik vind een aparte volkstuin toch fijner.

Een balkon zou voor mij nu te klein zijn, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen eerst lekker verhuizen, kijken wat er op het balkon kan. Daarna kun je wel kijken of je toch voor het volkstuin gaat. De planten van het balkon kunnen altijd nog mee aangezien die toch in een pot of iets dergelijk gaan.

Verhuizen vraagt al zat energie, dan tegelijk aan een nieuwe tuin beginnen lijkt mij niet ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-5-2023 om 21:11, Amrutten zei:

4m2 is wel erg weinig. Veel opbrengst zal dat niet opleveren. En je offert je balkon op. Dus buiten zitten, kan dat nog ?

Als je een tuintje kunt bemachtigen zou ik daarvoor gaan.

Genoeg voor een peperplant of 50.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Zelf vind ik moestuinieren lastig qua plek (balkon) en de kleine ruimte ,maar snoeptuinieren kan wel. Ik denk dan aan teeltjes (kleine hoeveelheden) die snel groeien klein blijven en wat je zowat dagelijks kunt gebruiken zoals pluksla, rucola, tomaatjes en vergeet niet de culinaire kruiden zoals thijm, rozemarijn, bieslook, peterselie, basilicum enz. Zelf heb ik er daarvan veel van in potten staan. Wel even kijken wat ongeveer bij elkaar kan staan qua waterbehoefte enz. Wat doordragende aardbeien zijn ook leuk en om te doen. Begin klein en kijk wat werkt voor je, op den duur word je steeds creatiever binnen de grenzen wat mogelijk is. Denk ook aan het zelf zaaien en opkweken. Dat is ook leuk, maar vraagt ook ruimte. Als je de smaak goed te pakken hebt, kun je kijken of een echte moestuin erin zit voor je. Veel succes met verhuizen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip. Het ligt eraan wat je lekker vindt en of je graag kookt. Als je maar beperkt ruimte hebt kun je experimenteren bijzondere dingen dwz geen groente die gemakkelijk en relatief goedkoop te krijgen zijn. Denk bv aan meer exotische groentes. Er zijn daarnaast ontelbaar veel variaties in gewassen. Wat in de super te koop is, is maar een fractie daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...