Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik woonde eerst in een dorp in een vrijstaand huis en ben gaan verhuizen naar een woning in het dorp. Mijn kippen gingen uiteraard mee maar ik heb wel aanpassingen gedaan.

Zo heeft mijn man een nieuw kippenhok gebouwd met een dubbelwandig kippenhok wat ook nog geisoleerd is zodat geluid niet buiten meer hoorbaar is. Het hok is ook goed af te sluiten (deurtje ook dubbelwandig) en als de kippen + haan op stok gingen, deed ik het deurtje dicht en smorgens als ik ging werken deed ik het hok weer voor ze open.

Een automatische deuropener was wellicht ook nog een oplossing geweest maar die had/heb ik niet.

Ondertussen heb ik geen hanen meer en zijn er van mijn kippen nog maar 2 over en overweeg ik momenteel mijn kippenhobby op te doeken en op die plaats een tuinkas neer te zetten. Het hok gaat dan de verkoop in.

Maar goed, een nachthok met dubbele wand met daartussen isolatie is dus een goede optie. Het is geluidswerend en ook goed tegen de kou bestand (handig met het waterbakjes in de wintermaanden), het hok aan de binnenzijde glad afwerken met kit (zonder naden tegen rode bloedluis en ander ongedierte) en in de witkalk zetten, de stok ook behandelen en je hebt er jaren geen omkijken naar.

Wat sommige mensen ook doen is in de avond de haan in een klein mandje zetten en dat in de garage of tuinhuis doen, in de ochtend de haan weer bij de kippen zetten. In dat mandje kan hij zijn nek niet uitstrekken, dat heeft hij nodig om te kunnen kraaien.

Of, een plankje maken boven de zitstok daar waar de haan zit, ook dat zou voorkomen dat de haan als hij op stok zit, zijn nek kan strekken en op die manier kan kraaien. (zul je net zien dat hij van stok gaat en op de vloer gaat staan kraaien ).

Het overdag kraaien naar andere hanen kun je niet voorkomen... ja, geen haan nemen...

Geplaatst:

Half acht s-'morgens, ik wou dat het waar was.

Tussen vijf en zes hoor ik ze voor het eerst, ergens in de verte is al zo'n vroege vogel aan de gang (misschien wel bij jou GeeDee) en de mijne denken dan te moeten antwoorden. Gelukkig nog een beetje gedempt omdat ze in het nachthok zitten dat tezamen met de ren met bubbeltjesfolie is geisoleerd vanwege de winter. Maar ik hou men hart vast voor de zomer.

Alle buren zeggen tot nu toe dat ze er geen last van hebben, maar ja wijzelf slapen er het dichtst bij.

Nou zijn we zelf best vroege vogels dus das verder geen probleem. Maar ja na een avondje doorzakken kan het best vervelend zijn.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gloeiende... we hebben nu nog 'maar' 5 hanen lopen, op 3 verschillende plekken. En ze kukelen de HELE dag naar elkaar. Het is dat ze nog even bij de hennen moeten lopen, omdat we de eieren nog willen uitbroeden. Maar met een paar weken gaan ze er bijna allemaal aan hoor! Vooral de Orpington-kerels, die zijn erg irritant.

's ochtends zitten ze in een binnenhok, dus hoor je ze amper. Maar de hele dag door word je er toch wel aardig kriegel van.

Geplaatst:

Voor het uitbroeden heb je de haan niet nodig en als je nu al bevruchte eieren hebt, hoef je alleen maar te wachten op een broedse kip en ze bij haar eronder te leggen dus die haan is niet meer nodig

Eet smakelijk morgen!

Geplaatst:

Sinds een paar weken heeft iemand in de straat een haan, van de kipjes totaal geen last maar die haan..... eenmaal wakker geworden om 3.30, 4.30 en 5.00 uur. en dat dus elke ochtend, wil zeker geen ruzie,maar om dit nu in een woonwijk te doen, wordt toch een een gesprekje aangaan.

Geplaatst:

Haha, je zou met hem willen blijven kletsen tot hij gaar en wel op je bord ligt.

Hier tegenover achter de flat is een kinderboerderij, inclusief wat haantjes, ik hoor ze amper, blij toe. meer last van blaffende honden, praten helpt daar niet tegen.

Zelf nog steeds plannen voor een hennetje of drie achter in de tuin van mijn rijtjeswoning, maar ik pieker er niet over om een haan te nemen. Ik wil goed met de buren blijven. En met mijzelf, lekker uitslapen in alle rust!

Geplaatst:

nee ik denk wat ik ook zeg,dat het ook niet helpt,maar ga het toch proberen,ze hadden heel veel jaren geleden ook een haan,en die hebben ze door overlast ook weg moeten doen en nog een iemand uit de straat. ik praat dan over mensen die huren ,net als ik. maar die man is 80 of zo, vindt het echt moeilijk. maar ja wil niet iedere ochtend zo vroeg wakker worden.slaap dan ook weer moeilijk in.

Geplaatst:

Nou leeftijd speelt mooi geen rol in deze, ook iemand van 80 mag weten dat dat zo niet hoort. Hij overleeft het vast nog wel een tijdje zonder haan. Hij kan hem inruilen voor een kip, suggestie?

Misschien kun je een of meer mensen meekrijgen, samen sta je sterker.

Succes en laat weten hoe het vervolgt!

Geplaatst:

Ja er zijn wel regels in het huur contract staat geen kippen,konijnen,hanen,vind ik kippen en geen konijnen een beetje ver gaan hoor, die doen geen kwaad of herrie maken,alleen die haan,mijn buurman zat vanmorgen om 6.15 uur al beneden, hij was 3.45 al begonnen,gelukkig niet gehoord.

Geplaatst:

Je zou dan direct aan honden denken. Ik heb ze erbij hier in de buurt, dan hoorde ik nog liever hanengekraai.

En staat dat echt allemaal in een huurcontract? Belachelijk zeg, zou dat plaatselijk zijn of moet ik ook mijn contract eens inzien?

Geplaatst:

Ik zal wel even kijken. Verder ben ik wel van plan om het er met de buren over te hebben dat ik een paar hennen wil gaan houden. Mocht het problemen op gaan leveren, bijvoorbeeld stankoverlast of toch ook geluid, dan kan ik overwegen om ze alsnog op te ruimen eten.

En jij, heb je nu al medestanders gesproken?

Geplaatst:

Nee alleen dus mijn buurman vanmorgen,en o ja via fb te vroeuw die naast hem woont,maar die hoorde hem vanmorgen ook pas laat net als ik, maar als ik het goed zag is mijn over buurvrouw er vanavond geweest daar,maar dat onder voorbehoud weet het niet zeker.

Geplaatst:

Al 2 dagen had ik de haan niet meer gehoord,dus dan ook niet klagen.

Vanmorgen kwam een klantje die er naast woont en die zei dat hij alles opgeruimd heeft ook de kippetjes, dus misschien dat er iemand anders geklaagd heeft of meerdere. maar in ieder geval alles weg.

Geplaatst:

Tja, het kan je gek maken. Onze buren plaatsen hun hok 15 meter van onze slaapkamer.Voor hun helemaal achter in de tuin. Een haan (met heeeel slechte stembanden) begon al rond vieren. In die tijd hadden we nog drie hele kleine kinderen. Ook die werden ervan wakker. Nou dus met het hele gezin aan het ontbijt om 5 uur. Ook in het weekend. De buurman wilde er niet van horen. Hij woonde vrijstaand dus....als ik nu een haan hoor gaan mijn haren nog overeind staan.

Gelukkig zijn we verhuisd. Niet voor de haan hoor maar het was wel een genot na jaren kraaien en onder je kussen in slaap proberen te komen.

We wonen nu naast een kinderboerderij maar gek genoeg kan ik pauwen en ezels wel waarderen. Maar een haan? Nee die is echt voor het platteland of voor mensen die zorgen dat ze geen overlast bezorgen natuurlijk.

Geplaatst:

Helemaal mee eens, onder het kussen had ik nog niet geprobeerd haha,

Ondertussen weet ik dat hij de kipjes niet heeft weg gedaan, de naaste buurvrouw had verkeerd gekeken denk.

Gelukkig maar,want daar heb je echt geen last van.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

onze haan ging savonds altijd de hanenbak in als hij dan kukelde hoorde je het niet .maar ik heb hem nog nooits horen kukelen in die hanenbak

smorgens ging hij er dan weer uit .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...