Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik heb een probleem.

Vanwege diverse redenen heb ik onlangs een haan aangeschaft. Dit gaat prima met onze kippen, eenden en overige beestjes.

Nou hebben de buren echter geklaagd over geluidsoverlast. Zij slapen beneden en als de haan 's morgens kraait, is dat vlak naast hun raam. Ik erken het probleem en vind het heel vervelend. Hij is nu een kleine week bij ons en ik wou het even aankijken of er verandering in zit. Hij kraait ong. vanaf 6:30 tot 7:30 uur. Dan vaak halverwege de ochtend nog even, zo rond 10:00 uur. Wij wonen overigens wel vrijstaand maar gewoon in een woonwijk.

Ik bereidt hem weer weg te doen maar ik vraag me af of er geen andere oplossingen zijn. Is het een idee om het nachthok af te sluiten om daglicht te vermijden. Mijn vriend en ik gaan rond 7:30 uur naar ons werk, wellicht kunnen we pas op dat moment het hok opendoen. Is dit een oplossing of hebben mensen andere tips??

Ik hoor het graag want hij doet me pijn om hem weg te doen.

Groet,

Don't dream your life. Live your dreams..

Posted

Het zien van daglicht maakt de haan inderdaad wakker om te gaan kraaien....zelfs al is het voor ons nog vrij donker....hij ziet het eerste licht. Helemaal donker maken in het nachthok zal zeker helpen...als je dat met zwarte plastic doet, moet je wel opletten dat daar de zon niet op kan schijnen want dan heb je zo een broeibak voor parasieten en luisjes.

Als er 1 km verderop een andere haan is, die hij kan horen, zal hij ook in het donker terug gaan roepen.

Wij hebben ook een haan, zo'n leuk beest. Ik hoop dat het gaat lukken....Succes

Posted

Mja mij lijkt ook enigste oplossing hem in donker zetten, en later loslaten.

er staat iets geschhreven over een automatische hok-opener mischien is dat wat.

Heb bij een fokker ook een garage gezien, waar best veel hanen werden gehouden (ieder apart in hok), daar hoorde je buiten amper wat gekukel, terwijl binnen best veel lawaai was

Helaas snap ik de klagers ook nog, is een beetje irritant geluid zeker als het maar doorgaat en met zomer wordt het ook nog erger.

Players only love you when they're playing.

Posted

Onze buurhaan kraait 's nachts ook rustig door wanneer het volle maan is en het lichter is. De overige hanen in de buurt doen ook dan een duit in het zakje.

Is op het platteland wellicht te verwachten, maar in de stad of in een woonwijk niet wenselijk.

Hopelijk vind je er een oplossing voor. 7:30 lijkt me "vroeg" genoeg voor de buren om op te staan Maar kan me voorstellen dat het niet prettig is om een haan recht onder je slaapkamerraam te horen kraaien. Is daar geen mouw aan aan te passen?

Posted

Er bestaat een andere oplossing. Je kan het nachthok van de haan ook volledig geluidsdicht maken. Wordt vaak gebruikt door pluimveehouders die burenklachten krijgen. Zolang het beest in het hok zit, is hij gewoon niet hoorbaar

Laat hem dan maar kraaien in dat hok, levert hooguit de haan en de hennen een stevige migraine.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Posted

Je hebt ook een kippenforum daar staan een heleboel mensen met hetzelfde probleem op, misschien staan daar goede tips voor je bij, wij hebben ook een haan ( gekocht als een hen maar bleek toch een haan te zijn en toen was ik er al zo aan gehecht dat ik hem niet meer kwijt wilde) ik woon ook gewoon in een woonwijk en gelukkig tot op heden nog geen klachten gehad ik hoop dat het zo blijft!

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet

Posted

Ik ben vna plan in ons nieuwe huis (in een woonwijk) ook kippen aan te schaffen en na een tijdje ben ik dan ook van plan om ene haan aan te schaffen. Ik heb al van die hokopeners met tijdschakelaars gehoord, maar hoe maak je het nachthok dan 100% lichtdicht? Want doe je dat niet dan gaat de haan nog steeds kraaien toch?

Posted

In een woonwijk is het denk ik vragen om problemen met een haan,

persoonlijk denk ik dat de buren, met de kippen van mij vooral als ze een ei leggen soms al veel lawaai hebben

waar ze niet om gevraagd hebben, een haan erbij nemen vindt ik beetje me geluk dat ze kippen accepteren verknoeien, daar komen vrij zeker klachten over

Posted

Ik zit op dit moment te luisteren naar mijn hen die een ei heeft gelegd en dat viert met haar zusters. Het gekukel van de haan klinkt iets harder, maar dit feestje houden ze zo een kwartiertje vol. Stille kippen zijn zeldzaam.

Weet wel dat er een Engels ras is met hanen die zeer zacht kraaien, maar of dat de oplossing is....

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Posted

Dit dus. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn buren een haan nemen. Zeker mijn zoon van 3 jaar om 6 uur klaar wakker (en in de zomer nog wat vroeger)

• 1 month later...
Guest jack
Posted

Dit dus. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn buren een haan nemen. Zeker mijn zoon van 3 jaar om 6 uur klaar wakker (en in de zomer nog wat vroeger)

zelf had ik grote brahma kippen plus haan

woon ook in een woonwijk .heb nooits klachten gehad over het kukelen van de haan .......

savonds ging mijn haan een grote hanen kist in .daar sliep hij dan in tot smorgens vroeg .als ik alles ging verzorgen

als hij dan toch kukelde smorgens werd je er zelf niet wakker door .zo gedempt was het dan . door dat hij in die kist zat

nu lopen hier nog 3 haantjes rond weliswaar 3 serama haantjes maar ook daar klaagt niemand over .zij slapen overigens niet in een hanen kist maar gewoon op stok

Guest jack
Posted

mischiens ligt het ras geboden .

kenis van mij heeft een brahma kriel .die kukkelt ook niet veel

maar bij hem maakt het niets uit. als er wat kukkelt die woont heerlijk langs het water geen buren .veel groen groen .....en natuurlijk water .......

Posted

Waar ik mijn laatste kippen had gekocht (best bekende fokker), die meneer woonde in rijtjes huis met best kleine achtertuin en had toch minimaal 20 hanen, leek mij onhoudbare situatie, maar scheen al jaren goed te gaan, volgens mij fokte hij al kippen voor ik geboren was.

Persoonlijk was ik blij toen ik er weg ging werd echt stapel van het gekukel, wat zijn buren er van vonden ????

Maar kun je echt niet maken het is puur geluidsoverlast.

Guest jack
Posted

volkomen mee eens .....wat je daar zegt .

rekening houden met andere moet je zeker ..

maar het kan ook te ver gaan .

Posted
Hoe het toch komt dat hanen bij andere kippenhouders alleen netjes 's ochtends kukelen?? Wij hebben al heel wat hanen gehad, en er loopt er nu weer 1 rond. Die kukelt de hele dag door hoor. Niet constant, maar toch zeker wel een paar keer per uur.

Joep uit Zelhem die zei dat het ook wel veel verschil kan maken of je 1 of meerdere hanen hebt. Als je er meerdere hebt dan gaan ze boven elkaar uit proberen te kraaien ofzo?

Posted

Ja, dat sowieso. Dan hoor je de hele dag 2 of meer hanen die steeds iets hoger gaan staan (zelfs op de hooiruif, die toch al gauw 2,5 meter hoog is...) om naar elkaar te kukelen.

Maar nu hebben we er maar 1, al een aantal weken, en hij slaat een beetje door. We hebben hem nu ook niet meer nodig, dus zondag is het einde verhaal

• 8 months later...
Posted

Dat hanen met vollemaan kukkelen heb ik ook ondervonden.

Toen ik weer eens aan het nachtbraken was dacht ik van : nu wordt ik dus gek want ik hoor een haan kraaien zo snachts rond de klok van 3en.

Maar naar buiten kijkent zag ik dat het volle maan was en best licht buiten en in hun hok zit een raam dus het maanlicht valt daar mooi binnen.Gelukkig was ik niet gek uhum

Ik heb altijd een haan gewild maar omdat ik in een woonwijk woonde heb ik dat niet gedaan zelfs geen kippen.

Nu ik vrij woon dus wel en heb nu 3 hanen op mijn erf lopen.

Buren hebben nog niet geklaagd maar buren verder op hebben ook 2 hanen dus is best wel veel gekukkel af en toe.

Maar is wel gezellig.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Posted

Nou, ik vind er niks gezelligs aan, dat gekukel.

Sinds kort hebben onze buren ook een haan, bij de 12 kippen die ze al hadden. Dat getokkel van die kippen vind ik wel gezellig, dat schelle gekraai van die haan ronduit irritant.

Maar ja, wij wonen op het platteland (2 onder 1 kap huis), ik durf hier eigenlijk niet zo goed te klagen.... Wil ook geen ruzie met de buren. Mensen hebben hier nou eenmaal dieren. Maar als dat beest van de zomer nóg meer gaat kraaien, wordt het misschien toch wel eens tijd voor een goed gesprek...