Huibert Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Hi allen, Ik heb een schitterende oude kersenboom. Ik schat 80 jaar oud maar kan er naast zitten. Omtrek is 205 cm. Hij heeft het zichtbaar zwaar. Gaatjes in de bladeren en ik heb het idee dat ie een groot deel van de vrucht heeft laten vallen.... Is het de droogte of kan dat t nu nog niet zijn? En ik lees over vrijwilligers die kunnen helpen maar vind niet echt welke organisatie dat is. Iemand enig idee? Quote
marcelru Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Kun je wat foto's plaatsen? Plaatjes helpen enorm om dit soort gevallen te beoordelen. Ook wat beelden van evt. jong schot bovenin de boom. Droogte lijkt mij onwaarschijnlijk, het heeft een tijd niet geregend, maar het grondwater is redelijk op peil, nog. Quote
Huibert Geplaatst: 9 juni 2023 Auteur Geplaatst: 9 juni 2023 bij deze! Bij de top kom ik niet... En dank voor het meedenken! Quote
woldistel Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Hagelschotziekte? De meeste kersenbomen worden niet erg oud, helaas 😕 Quote
redzebra Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Die gaten zitten hier ook wel elk jaar in, een oude boom vergelijkbaar met die van Huibert, het is ook niet doen om zo'n boom met bv met zwavel te gaan bespuiten. Dit jaar hier ook niet zoveel vruchtjes, een groot deel is verloren gegaan met vorstnachten toen hij in bloei stond. Quote
marcelru Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 5 hours ago, woldistel said: Hagelschotziekte? Was ook mijn eerste gedachte. Met 80 jaar is het een fraaie en vitale boom, als ik dat jonge schot zo bekijk. Ik heb veel jongere beroerdere exemplaren gezien. Zuinig op zijn. Die hagelschotziekte is dit jaar vrij heftig vanwege het natte voorjaar. Welk ras is het? 1 Quote
Huibert Geplaatst: 10 juni 2023 Auteur Geplaatst: 10 juni 2023 geen idee welk ras het is. De kersen zijn iig niet zuur. Ik ben dol op die boom. Ongelooflijk als ie in bloei staat. Maar ik ben enigszins gerustgesteld. Dank 1 Quote
marcelru Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 Zie je kans om wat foto's van de vruchten (liefst met steel) te plaatsen? Kan een interessante boom zijn, is er wat meer info over bekend? Misschien komende winter een paar takjes afknippen en vermeerderen? Quote
redzebra Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 @marcelru zie jij dat aan de vrucht ? Dan ga ik ook 1 posten dan, want ik heb hier ook geen idee welke het is , de grote boom hier stond er al toen ik het huis 26 geleden kocht. Het zijn bijzonder lekkere kersen in een goed jaar, alleen je bent afhankelijk van de weersomstandigheden bij zo'n hoogstam. De goeie jaren kan ik op 1 hand tellen, vorstnachten, koude perioden zodat er geen bestuivers zijn, of regen waardoor ze barsten als ze juist aan het rijpen zijn. Hij ziet er inderdaad goed uit, die hagelschot heb je sowieso in een oudere boom en waarschijnlijk ook monilla, maar die kan er gewoon tegen. Quote
marcelru Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 Nee, niet direct. Maar vorm, kleur en grootte geven wel een indicatie. De pitten helpen ook. Met 80 jaar is het zowiezo geen modern ras. 1 Quote
Huibert Geplaatst: 12 juni 2023 Auteur Geplaatst: 12 juni 2023 hi marcel, hier twee foto's van vrucht met steeltje Quote
marcelru Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Hmmm, misschien even wachten tot ze rijp zijn. Quote
Huibert Geplaatst: 18 juni 2023 Auteur Geplaatst: 18 juni 2023 Dag Marcel en anderen Hier de rijpe kersen. Donkerder worden ze niet. Groet, huibert Quote
marcelru Geplaatst: 18 juni 2023 Geplaatst: 18 juni 2023 Hmm, toch nog een paar vragen: Zijn ze altijd zo klein, of zijn ze nu kleiner dan andere jaren? Heb je altijd rijpe kersen met daarbij nog een heleboel onrijpe die later afrijpen? Zou kunnen duiden op meikersen/volgers. Quote
Huibert Geplaatst: 19 juni 2023 Auteur Geplaatst: 19 juni 2023 Ze zijn altijd zo klein denk ik. En de beschrijving die ik bij meikers lees (beetje zurig) klopt ook. Zou kunnen idd Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.