Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tips voor betere asperge oogst?


Mellie

Aanbevolen berichten

Ik had de vraag al gedropt, maar zonder reactie. Dus bij deze in zijn eigen topic.

 

Mijn asperges doen niet veel meer dan heel lang en sprieterig te worden (ruim een meter lang). Ik heb maar een handjevol asperges die wel normaal zijn. Dat is dus veel te weinig, want ik ben dol op asperges.

Ze krijgen elk jaar compost en/of gedroogde koemest korrels. Wat zeewierspul wat goed zou moeten zijn. Mulch.

Ze groeien inmiddels ook verder dan ik ze had gepoot, dus ze breiden zich uit. Het waren zware klauwen die het jaar erop al oogst hadden moeten geven.

Het zijn eigenlijk witte asperges, maar doordat ze niet bedekt zijn, zijn ze groen.

 

6c5fc3de30742dd836d2ddfd2ad72b19.jpg

 

Wat kan ik doen dat die sprietjes gewoon dikke asperges worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was makkelijk opzoeken zeg. Gekocht op 30/04/2019 bij aspergeplantjes.nl extra zware kwaliteit waardoor je jaar erop had moeten kunnen oogsten. Toen niet gedaan, omdat ze zo zielig waren.

Ze staan vol op het zuiden en hebben dus veel zon. Krijgen wel wat schaduw van een boom van de buren.
Misschien is het toch nog te arme grond…? Het is daar opgehoogd en een soort van verhoogde betonnen bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En misschien toch ook wat droog daar zo tussen die houten muur en de betonnen rand. . Ik zou volgend jaar niet oogsten. Gewoon een jaar de tijd geven bij te komen. Doorgaan zoals je bezig bent, mulchen, misschien niet met stro of hooi maar met een dikkere laag compost waar ook kippen en eendenpoep in verwerkt is, je heb toch kippen? Hoeveel klauwen zijn daar geplant?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze planten staan er wel heel minnetjes bij.

Ze staan zo te zien in een soort "verdomhoekje".

Staan te strijden, hebben het zwaar.

Normaal gesproken zet je ze in een zonnig perceel met een rijafstand van 1,5 tot 3 meter.(!)

De wortels ofwel klauwen, het belangrijkste deel van de plant moet zeker flink de ruimte hebben, die worden meer dan een meter breed.

De grond moet in het voorjaar op kunnen warmen, dus niet isoleren met een laag hooi.

Ze mogen groeien, dus moeten eten, etc.

 

Deze winter opgraven en op een ruime plek zetten, of het schuurtje afbreken en de grond goed voorbereiden.

Lees je even in op de materie of kijk anders even in mijn Blog.

 

 

134591728_20210506_134852(2).thumb.jpg.c20e55c9c5dccce81fb16ff9222e5c4f.jpg

 

 

Hier voor het idee van de ruimte die ze vragen de harten van de klauwen van gezonde volwassen planten, de uitwaaierende wortels (langer dan een meter) zijn al afgestoken.

 

2018012011180174861516904413.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wel flinke klauwen @patrijs!

Ach, zo veel ruimte heb ik helemaal niet. Met als resultaat dus veel te weinig asperges. Het is wat het is vrees ik. Dat schuurtje is voorlopig niet weg en voor een verdomhoekje krijgt het nog wekelijks water. Ik zal er binnenkort een dikke laag compost op gooien. Wie weet welke wonderen er volgend jaar geschieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel de asperges veel dichter op elkaar. 30 cm tussen de klauwen, dus 4 op een rij in een 1,2m bed. Tussen de rijen een cm of 60-80. Gaat uitstekend! Ze wortelen erg ver en diep op zoek naar voeding, dus de kleigrond hier bevalt ze uitsteken. Omdat ze in een verhoogde bak staan warmt het snel op. Misschien leven ze iets minder lang dan op een andere manier, maar ik moet zeggen dat ze er behoorlijk goed uitzien.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de planten tactisch plant kan je nog wat smokkelen.

Zo heb ik ze zo geplant dat de wortels  ook onder het 60cm brede pad kunnen groeien  waar ze een centimeter of 70 naast staan.

Dat pad schoffel ik alleen en spit het eventueel oppervlakkig.

Ze nemen anders zo een flink deel van de tuin in beslag.

 

Mesten mag twee keer per jaar, voor de groei en na de oogst. Ik gooi erin de winter een laag paardenmest op die ik, als die uitgespoeld is, in het voorjaar weg haal.

Na de oogst, eind juni graaf ik de bermen af nadat ik een laag mest tussen de bermen heb gegooid.

De mest wordt dan ondergewerkt door de grond van de bermen.

Hier op het zand werkt dat beter en sneller als alleen bovenop gooien.

Ook houden ze niet van zure grond die jij wellicht hebt, dan extra veel kalk geven dus.

 

Op de grond rond de planten kan je nog een korte voorjaarsteelt doen, spinazie of zo.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

@Mellie hoop dat het dit jaar beter zal zijn! Je kan - als je toch geduldig gaat wachten - experimenteren met asperge zaaien, dat duurt 1-2 jaar langer (voor je een "klauw" hebt) maar wellicht slaat het beter aan (door andere genetische make-up). Zaadjes kiemen erg gemakkelijk.

 

Overigens, ik lees dat je eigenlijk (bedoeld voor) "witte" asperges hebt.. heeft iemand ervaring met bleken van asperges door bijv een bleekpot/bloempot ipv een zandbed? Een zandbed is best veel werk, maar kan niets vinden op internet over of mensen met een pot het hebben geprobeerd (vast wel!). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier groene en een paar paarse asperges, staan in 1 rij. Totaal denk ik 20 klauwen. 

Het eerste jaar niet geoogst, 2e jaar een beetje en 3e jaar bijna volledig. Er schiet er wel eens 1tje te ver om te oogsten die laten we dan staan. Elk jaar zijn ze dikker.

De eersten komen nu net kijken. De paarsen zijn altijd iets vroeger.

20240327_094428.thumb.jpg.08a8f926fab96ff08bcc3e9d5fd2e23d.jpg

 

Overigens staan ze hier op zandgrond, elke winter gaat er een laag compost over. Zaai er ook bloemen bij voor de zomer, gewoon omdat dat leuk staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...