Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het gaat slecht met het stekje wat ik van een kennis heb gekregen afgelopen zondag. Zie foto.

wat doe ik fout? De bladeren hangen en bladeren zijn zo droog dat ze direct afbreken.. kan iemand mij helpen?

[url=https://freeimage.host/i/H6VpJfV][img]https://iili.io/H6VpJfV.md.jpg[/img][/url]

Geplaatst:

Wat @rorror zegt niet volle dagen in de zon, even laten wennen aan de zon, verder lijkt de grond me wat aan de droge kant, beter in 1 keer een goede plens water geven en dan laten opdrogen als steeds kleine beetjes water geven!👍

Geplaatst:

Zondag rond 7 uur heb ik het stekje meegenomen in een plastic zak met water, is rond 10 uur in de pot gezet.. Ik had zelf juist het idee dat ik te veel water heb gegeven… daarnaast komt dit stekje uit een bak met aardbeien planten die het heel goed doen en ook volop in de zon staat…

maar zal het advies opvolgen en alleen in de ochtend zon geven.

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij is dit geen "stekje" maar een al vrucht dragende plant.

Stekken of afleggers bij aardbeien beginnen hier nu pas aan de moederplant te komen en moeten nog gaan wortelen.

Dat is prima materiaal om mee door te gaan.

Ze zijn normaal gesproken juli/augustus groot genoeg om te verplanten.

Verplant ze voor half augustus naar een vaste plek omdat ze in de herfst de bloemen (vruchten) van 2024 aanmaken.

Hier een foto van twee bosjes van tien aardbeistekken klaar om te planten :

810988624_20210308_131059(2).thumb.jpg.91f0ae6075068eacbb5b0ef0f286bcb2.jpg

Een volwassen plant kan hier minder goed mee omgaan, zeker bij het hete weer nu.

Maar aardbeienzijn sterke planten, is deze plant aangeslagen dan zal die weer nieuw blad ontwikkelen en verder groeien.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
3 uren geleden, Robertinwezep zei:

wat doe ik fout? De bladeren hangen en bladeren zijn zo droog dat ze direct afbreken.. kan iemand mij helpen?

Dit zijn jouw eigen woorden!

Als de bladeren zo droog zijn, hangen en afbreken is er dus een tekort aan water in het blad.

Dit kan zijn omdat de stekken/plantjes slecht geworteld zijn dus te weinig vocht aanvoer naar de bladeren krijgen of omdat de stekken/plantjes te lang in de volle zon staan waar ze nog niet tegen kunnen met een te lage watergift of op de verkeerde tijdstippen water geven, of natuurlijk een combinatie van bovengenoemde factoren.

Geplaatst:

TS zei dat hij de plant afgelopen zondag heeft gekregen, deze zat in een bak met andere aardbeien.
De plant mist dus duidelijk wortels, en de aanwezige wortels hebben onvoldoende haarvaten om de verdamping (door de wind en zon) te kunnen compenseren.
Na verplanten mocht je de jonge plant niet in de zon zetten, eerst moeten de wortels herstellen.
Nu kan de plant de verdamping niet compenseren, bladeren verdrogen, maar de kern van de plant zal waarschijnlijk wel overleven. Langzaam maar zeker zullen er nieuwe bladeren komen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...