Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen los in de moestuin


Moulin des îles

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Ik ben een stuk land, inclusief het huis, in frankrijk zelfvoorzienend aan het maken. We hebben 3 eilanden waarvan een van de eilanden bewoond worden door kippen en waar ook de verschillende moestuindelen staan. Nu lopen de kippen vrij rond en kunnen dus ook in de moestuin komen. Het afschermen van de hele moestuin is onbegonnen werk. Dan moet ik 600m2 overspannen met gaas. Dat ga ik niet doen. Buiten dat hebben kippen een geweldige functie in de moestuin. 
 

Ik wil graag kleinere delen afschermen waar planten komen die kippen opeten. Maar welke planten moet ik afschermen tegen de kippen voor hun hele groeiperiode? Dus welke planten worden kaal gegeten door de kippen? (Net gezaaide planten scherm ik sowieso af totdat ze groot genoeg zijn dat vogels er geen interesse meer in hebben)
 

Ik kan dat natuurlijk gaan uitvinden maar misschien weet iemand van jullie het al en kan ik de moestuinplanning (gebaseerd op permacultuur) daarop aanpassen… 

 

Alvast heel erg bedankt voor de tips en info! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze bijna alles mollen wat boven de grond uitkomt. Ook de 'giftige' planten.

Een aantal daarvan laten ze met rust als ze wat groter en taaier worden, maar dan nog proberen ze de malse topjes eruit te eten (springen!)
Verder is niet alleen het afvreten schadelijk, maar ook het scharrelen zelf. Ze krabben de wortels stuk en maken zo ook planten kapot die ze niet lekker vinden.

 

Conclusie: niets is veilig ;-)

  • Thanks 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een leuk project. Wat betreft de kippen sluit ik me aan bij Speets, alles wat ze niet eten scharrelen ze kapot. Doordat het een groot perceel is zullen er ook planten overleven maar dat is dan meer Russische roulette welke dat zullen zijn. 

 

Hier zitten de kippen op een stuk van ruim 400m2, dit hebben we omheind met gaas van 1,80m hoog. Ze kunnen eroverheen maar doen dit zelden, ik denk  omdat ze voldoende ruimte hebben. Je zou dus je moestuin kunnen afrasteren met gaas, is redelijk goedkoop en niet heel veel werk. Een andere optie zouden loopeenden kunnen zijn in plaats van kippen. Zij scharrelen niet en eten vooral insecten, dat is meteen een goede plaagbestrijding. Ze leggen ook nog eens vrij veel eieren. 

Groot nadeel van deze manier van kippen/eenden houden is wel de kans dat ze aangevallen worden door een roofdier. Zelf helaas recent een eend en kip verloren op klaarlichte dag. Gedurende de nacht zou ik ze sowieso opsluiten in een stevig nachthok waar geen rovers in kunnen (marterachtigen kunnen door hele kleine gaatjes). 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm dat krabben is natuurlijk wel een dingetje… dank je wel voor het meedenken.

De tomaten planten staan al op het eiland tegen een klimrek maar daar blijven ze netjes vanaf. Ze blijven er zelfs redelijk uit de buurt. Ze hebben ook genoeg lekkerders op het eiland want het is iets van 2500m2 groot en staat vol met ongerepte natuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@grasje Loopeenden heb ik inderdaad ook aan gedacht. Zijn leuke beesten en zeer nuttig. Het gevaar is alleen dat ze ook veel zwemmen en we hebben een snel stromende rivier rond het eiland lopen dus ben bang dat ik ze kwijt raak….

 

Gaas wil ik bij voorkeur niet gebruiken. Ik vind het niet natuurlijk ogen en om alle moestuin delen die verspreid staan over het eiland af te rasteren ziet er niet bepaald mooi uit in mijn ogen. (Sorry ik was architect van beroep haha). Buiten dat is 1,8m voor mijn kippen niet hoog genoeg. De krielkipjes zie ik regelmatig door de bomen vliegen…. 
 

De kippen hebben een zeer degelijk nachthok waar niets in kan komen gelukkig en welke ik elke avond afsluit. Wij raken namelijk ook wel eens een kip kwijt aan een roofdier. Die zijn hier genoeg. Zeker als een kip heeft besloten te gaan broeden buiten en ik geen idee heb waar ze zit. 
 

Misschien is het een idee de planten af te schermen met vogelnet totdat ze de bodem bedekt hebben… Het gaat dan voornamelijk om pompoen, courgette, meloen, zoete aardappel enz. De bladgroenten zal ik sowieso blijven afschermen. 
Zouden ze de bodem nog beschadigen als deze helemaal bedekt is met de planten? Ze scharrelen hier voornamelijk op grond die niet dicht beplant is… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens ook het vinden van evenwicht. Als de kippen de insecten van de planten af houden en niet alles gelijk opeten dan is dat wellicht fijner dan dat de insecten de planten opeten…. Ook al eten de kippen dan een beetje mee van de moestuin. 
 

En ik denk inderdaad maar eens wat loopeenden eieren te kopen dan kan ik ze vanaf kleins af aan groot brengen en blijven ze misschien wel in de buurt. Is het proberen waard. 
 

Alles hier is een groot experiment van wat wel werkt en wat niet haha.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eenden zullen niet bij je blijven als je een rivier hebt vrees ik. Ook al heb je ze met de hand groot gebracht :) Het kan misschien best een tijd goed gaan, maar hier gaan ze er in het voorjaar zelfs lopend vandoor als ze weer eens ergens een plekje hebben gevonden in het gaas. Voor loopeenden hebben we hier trouwens ook een flink topic :thumbup:

 

Nee kippen zou ik echt niet in de moestuin laten lopen. Wel in een boomgaard, of kleinfruittuin (en dan weer geen aardbeien, maar wel frambozen en bessen enz.) En dat ze dan in het najaar of de hele winter wel in de moestuin kunnen om je te helpen met opruimen en beestjes vangen die schadelijk zijn en verpoppen onder de grond enzo. 

Hier pikken ze een courgette met smaak op, zo ook jonge pompoenen. Dus die planten zijn ook niet veilig. 

 

Je kunt nog denken aan andere kippen, van die kleine wat bollere rassen met misschien zelfs van die veren aan hun poten waardoor ze minder krabben. Al helpt dat weinig denk ik. Dat zou in ieder geval helpen met het vliegen over hekken/netten. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja lastig dus. Dan moet ik toch wat gaan verzinnen vrees ik. Denk dat ik dan de a-frame klimrek constructie maar inpak met vogel netten. Dan zijn alle planten die er daarbinnen staan veilig. 
 

Het andere deel van de moestuin die ik bijna kan inzaaien kan alleen niet ingepakt worden dus daar zal ik het gaan beleven vrees ik. Maar daar staan aardappels, bonen en mais. Misschien dat dat beter gaat. We zullen zien… 

 

en ja de loopeenden wordt dan dus ook heel lastig. Ik ga niet het hele eiland afbakenen dan is het natuurlijke effect accuut helemaal weg haha. 
 

bedankt voor de reacties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onwijs leuk project! Ter inspiratie bij deze wat ik doe: Ik heb de kippen regelmatig los lopen in de (moes)tuin als ik thuis ben. De kas en ook de plekken waar 'moes' staat heb ik met kippengaas afgezet, maar de rij tomaten met daartussen andijvie blijven ze grotendeels vanaf terwijl ik er alleen wat losse (lege) potten rond gezet heb. Dan hebben ze blijkbaar toch te weinig ruimte om te scharrelen ofzo. Verder eten ze bladeren van mijn bessenplanten incl rupsen erop (wat handig is!) maar als de bessen rijp aan het worden zijn moet ik de kippen daar niet meer laten lopen anders heb ik niks. Zwarte bessen lusten ze niet en de vijg laten ze ook met rust. De border van de siertuin krabben ze aan gort (vet interessant ook tussen schorssnippers), dus daar staat zeer grofmazig groen gaas voor als ze vrij lopen, dat valt niet zo op ook. Ik heb grote orpingtons en een grote wyandotte. Hoogte gaas is hier een meter. Dat is genoeg, enkel de wyandotte is daar 1 keer overheen gefladderd.

aangepast door Liekie
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super te weten dat ze bij jou ook van de tomaten afblijven. En goed te weten dat ze de andijvie, zwarte bessen en vijgen ook niet opeten. Dan kan ik die ook veilig gaan planten. 
 

Rupsen mogen ze van mij naar hartelust eten! Haha. En slakken, luis en kevers. 
Tot vorige week had ik nog geen moestuin groenten of ander fruit of groente staan op dat eiland maar dat is nu verandert dus moet ik even over wat dingen nadenken haha. 
 

Ik heb allerlei verschillende kippen. Welke ik maar krijg of dichtbij kan kopen. Maakt me eigenlijk ook niet uit. Vind alles leuk. En hier in de campagne van Frankrijk is alles ver weg dus ga niet even een paar uur rijden om een paar kippen op te halen haha. Maar daardoor is het wel een heerlijk gebied! Rust, ruimte, vollop water en bijna alleen maar natuur! Genieten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was wel vergeten te melden dat wanneer de tomaten gaan kleuren dat de kippen ze dan wel aanpikken. Alles wat rood is moet gepikt worden en paprika zijn ze al helemaal gek op. De potten staan dan later in het seizoen hier in de kas om die reden. Oh en lupine! Dat is ook lekker blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij wat er al is gezegd.
Bij mijn ouders mogen de paar kippen die ze hebben, niet meer loslopen in de moestuin. Als ze het niet opeten, krabben ze de boel kapot. Vorig jaar begonnen ze met een klein knaagje aan een pompoen van meerdere kilo’s. Die was binnen 3 dagen op en ze waren met slechts 4 kipjes!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...