Ga naar inhoud

Door de wind en door onvoldoende steun is de stam van jong appelboompje gescheurd

Featured Replies

Geplaatst:

Door de wind en onvoldoende steun is de stam van ons jonge appelboompje, Elstar, ongeveer 20 cm boven de grond gescheurd. We hadden hem wel aan een paaltje bevestigd met geplastificeerd metaaldraad in een achtvorm, maar dit was helemaal naar beneden gezakt, waardoor het boompje geen steun meer had 

Inmiddels heb ik de stam ter plekke met draad omwonden om de twee delen van de scheur zo stevig mogelijk tegen elkaar aan te drukken

mijn vragen 1. klem ik door het omwinden niet teveel de bast af? 2. Hoe zou ik de wond plek nog beter kunnen verzorgen? 3. Er zaten al kleine appeltjes aan, is het beter die eraf te halen zodat het boompje al zijn energie kan gebruiken om te overleven? 

Geplaatst:

1. Stel je even voor op het forum, wel zo netjes

2. Een foto zegt meer dan 1000 woorden

3. Appels er sowieso afhalen

4. Als de boom niet helemaal is afgebroken dan kan ze wellicht nog aangroeien, maar graag een foto om de schade te kunnen beoordelen.

Geplaatst:

Altijd bindbuis gebruiken voor kleinere takken, boomband of een autogordel om de stam aan een boompaal te bevestigen. Nooit metaaldraad want dat geeft niet mee en kan ook delen afsnoeren/ingroeien. Hoe groot is de schade?

aangepast door Stan W

Geplaatst:

Post even een paar foto's als je wilt, geeft een idee wat er precies aan de hand is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic