Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn nieuwe tuinkas met GATH systeem.


SinS

Aanbevolen berichten

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het bouwen van mijn nieuwe tuinkas.

Ik heb wat korte filmpjes gemaakt en deze op mijn YouTube kanaal gezet.

Niks professioneels maar gewoon lekker simpel.

 

 

Eerst een gat gegraven van 3,6 bij 4,8 en 0,70 mtr. diep.

Een wand van PIR-platen en daar achter fundering gestort.

Opgemetseld met betonblokken tot maaiveld.

Op de grond liggen 2x 110 PVC buizen met daar tussen drainagebuizen 80.

De kopse kant van de drainagebuis heb ik gemarkeerd met duct tape zodat ik zeker wis dat de buizen allemaal precies hetzelfde in de PVC-buis zitten.

Dit i.v.m. een zo gelijk mogelijke luchtstroom. Het dak is gemaakt polycarbonaatplaten 16mm en in de ramen zit plexiglas 3mm.

Voor de winter heb ik nog polycarbonaatplaten 4mm. Komende weken begin ik met het isoleren van alle houten panelen.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dit jaar nog wat tomaten en paprika's. Het oogst seizoen wat verlengen. Komende winter kijken of het allemaal werkt en op welke tempratuur ik de kas minimaal qua tempratuur gehouden krijg. ligt natuurlijk ook aan de strengte van winter die we gaan krijgen. Als alles functioneert en mijn planten kunnen daar goed overwinteren dan gaan de Citrus planten de volle grond in. Ik heb zelf al wat citroen en mandarijn planten gekweekt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gemaakt!

 

Ik hoop dat de plexiglas platen geen problemen gaan opleveren bij uitzetten en krimpen. Glazen ruiten zou ik mooier vinden, omdat je ook al zo'n mooie, sierlijke tuin hebt. Het wit en de ondoorzichtigheid zou me gaan storen.

 

De schrootjes langs boven, had je daar geen doorzichtig materiaal kunnen gebruiken? Omdat je ook al dikke balken hebt, die ook nog zwart zijn. Komt er wel genoeg licht binnen zo?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overige video's die ik bekeken heb in de voorbereiding op dit project plaatste alleen  platen of ook aan de binnenzijde. Buitenzijde klinkt ook heel logisch maar verder niet bij stilgestaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dak oftewel de ondoorzichtige platen zijn polycarbonaat. Het dak is dit zeker een bewuste keuze. Niet alleen isolatie maar ook omdat op deze manier het licht wordt gebroken en er dus ook minder kans is dat bladeren gaan verbranden. De zijramen is doorzichtig plexiglas en idd zodat we van de tuin kunnen genieten. De kanaal plaat die je in de video ziet is een voorzet systeem die ik in de koudere maanden extra voor de ramen kan zetten zodat ik de temperatuur nog beter onder controle krijg. De schroten zijn esthetisch. Zeker ook omdat de kas in het centrum van mijn tuin bij de terrassen staat en er zo (vind ik) leuker uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijke uitleg, over het gebroken licht. Dan nog een opmerking over de deur, die is scharnierend, openslaand. Heb je er niet aan gedacht er een schuifdeur van te maken? Waarschijnlijk gaat je antwoord worden dat je de voordelen van een schuifdeur wel kent, maar dat je met een gewone deur de ruimte beter af kunt sluiten en daarmee de warmte in de winter beter binnen houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen komende winter en hoor het graag!.
Zelf zou ik ook een kas willen die vorstvrij blijft. Mijn kas is bijna geplaatst, alleen het glas moet er nog in. Ik ben al van alles aan het bedenken om het vorstvrij te houden, of eigenlijk zoveel mogelijk warmte te kunnen vangen en houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...