Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag,

Ik zou graag willen vragen om perzikpitten van goed smakende perziken van eigen kweek al dan niet van bekende rassen.

Vorig jaar veel gezaaid van perziken uit de supermarkt, maar uiteindelijk maar 3 opgekomen. Na het open breken van de pitten hadden veel geen pit erin zitten. Ook de vroege perziken van de winkel dit jaar hadden een witte of licht bruine zacht pit. Ik denk dat ze veelal veel te vroeg worden geplukt waardoor de pit niet ontwikkeld is.

Onkosten voor verzenden en eventuele kosten wil ik vergoeden. Graag via PB als je perzikpitten beschikbaar hebt.

Mathijs.

Geplaatst:

Nou ja zeg! Ik loop hier ook al een paar dagen mee. Dus mocht iemand wat pitten weg te gooien hebben…? Ik heb ook interesse in pitten van een sappige perzik die buiten kan en niet zo gevoelig is voor krulziekte.

Geplaatst:

Ja, dus in plaats van weg gooien graag via hier verdelen.

Voor mij is krulziekte niet zo belangrijk, ik wil gaan experimenteren met het kweken in pot en overwinteren in de kas. Maar mocht iemand pitten hebben van perziken die echt goed met krulziekte om kunnen gaan wil ik ze wel in de volle grond zetten.

Geplaatst:

Zijn pitten van perzikken 'zaadvast'? Nee toch? Elke pit wordt toch zijn eigen genetische variatie? Door kruising van de bloemen of zelfbestuiving. Dus smaak zal niet het zelfde zijn, en of ze ziekte bestendig zijn zal dan ook weer een variatie worden. Grote kans dat ze dus weer een variatie krijgen die wel weer vatbaar is voor krulziekte.

Volgens mij is het het beste om wat pitten op te kweken als onderstammen. En dan takjes van mensen vragen die een goede smaak hebben en ziekte bestendig zijn. Deze ent je dan op de onderstam. Dan heb je 100% de variatie die je wilt hebben.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik sta er iedere keer weer versteld van dat mensen denken dat als je van een fruitsoort een zaadje/pit in de grond stopt dat daar een plant uit voortkomt die identiek is aan de moederplant. Dit is in de regel zelden het geval. De genetische bandbreedte is bij diverse fruitsoorten (appels bijv.!) zeer breed en de nakomelingen die uit zaad afkomstig zijn, zijn bijna altijd inferieur aan de moeder.

Dat een perzikpit van binnen leeg is (dus geen zaadje bevat) komt vaak doordat deze afkomstig zijn van kruisingen die geen vruchtbaar zaad opleveren. Heeft niet zoveel te maken met het oogsttijdstip. Bij sommige soorten sierplanten is men juist op zoek naar steriele hybriden zodat deze zich niet uitzaaien. De vlinderstruik is in diverse gebieden (met name de VS) invasief zodat een steriele variant welkom is.

• Like 1
Geplaatst:

Het is toch leuk om juist naar die ene bijzonder zaailing te zoeken. Ja het is een hele opgave maar of de zaailingen inferieur zijn dat betwijfel ik. De zaailingen zijn anders dan de ouderplanten.

Omdat de moederboom uit duizenden zaailingen is geselecteerd vaak voor belangrijke commerciële eigenschappen ziet men de zaailingen daaruit als inferieur. Maar wij hobby kwekers willen toch geen commercieel ras met commerciële eigenschappen. Wij willen een ras dat resistent is, gemakkelijk buiten gekweekt kan worden, een redelijke oogst geeft en heel lekker is.

En dat zou je best in een zaailing of aantal zaailingen kunnen vinden.

Natuurlijk, hoe meer zaailingen hoe groter de kans om die ene bijzondere plant te vinden.

• Like 1
Geplaatst:
On 9/3/2023 at 7:38 AM, Inloggevens kwijt said:

Ik sta er iedere keer weer versteld van dat mensen denken dat als je van een fruitsoort een zaadje/pit in de grond stopt dat daar een plant uit voortkomt die identiek is aan de moederplant.

Bij steenfruit komt een (beperkt) aantal zaadvaste rassen voor.  Als je MH95 een steen van een Reine des Vergers geeft, komt er na verloop van tijd een nieuwe perzikboom op eigen wortel uit die ook weer Reine des Vergers geeft.  Dus het kan wel degelijk, maar je moet  goed zoeken.

Geplaatst:

Ja, maar 100% zaadvast uit pitten van bepaalde cultivars? Dat is natuurlijk ook niet zo, er ontstaan altijd kleine variaties t.o.v. de ouder. Die krijgen dan vaak weer lokale namen, omdat ze in een bepaalde streek verspreid worden.

Zelfs uit entingen ontstaan kleine variaties, zo heb ik twee verschillende Opal pruimenbomen.

Bij vijgen (vermeerdering via stek) is de chaos qua naamgeving helemaal compleet. Ook vanwege de kleine mutaties, die regelmatig optreden.

Geplaatst:
9 hours ago, tielse flipje said:

Zelfs uit entingen ontstaan kleine variaties, zo heb ik twee verschillende Opal pruimenbomen.

Je kunt fenotypische verschillen krijgen, door verschillende onderstammen, andere grond, evt. knopmutaties. Maar genotypisch zijn geente bomen hartstikke identiek.

• Like 1
Geplaatst:

In mijn omgeving ken ik best wat mensen die zelf perzikbomen opkweken uit zaad, al dan niet van de supermarkt of van iemand die een perzikboom heeft. Het geeft ze best wel succes, ze lijken op eigen wortels ook veel minder aan de krulziekte te lijden. Het is altijd leuk zelf iets te proberen. Of het werkelijk jaren duurt om perziken te krijgen betwijfel ik. Ik zag bij iemand al het tweede jaar perziken hangen, ik denk dat het ook een voordeel is dat perzik bloeit op het hout van vorig jaar in plaats van vruchtknoppen te maken. Dus direct het jaar na zaaien bloeien, want dat is hout van vorig jaar? Ik ga dat volgend jaar zien met mijn 3 zaailingen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...