Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven voor pergola


RedTomato

Aanbevolen berichten

Wij zijn bezig met een pergola. Deze staat in een cirkel met een diamater van ongeveer 5 m. 

En uiteraard willen we graag duiven hier tegenaan laten groeien. De pergola heeft 6 staanders. Daar tussen komen draden om de druiven te leiden (langs de rand) om schaduw te creëren. 

Wat is verstandig qua hoeveelheid planten?

Ik twijfel tussen 2 of 3 planten. 

Ik had o.a. Vitis Nero in gedachten in combinatie met Vitis vinifera Solaris. Beide kunnen groot worden, maar  groot genoeg de helft van de pergola rond te leiden? Of is een 3e plant verstandig om ze verdeeld tussen gehele cirkel te planten?

De pergola heeft maar 1 in/uitgang, dus ik hoef niet echt daarmee rekening te houden. En ze staan dus in alle richtingen (van het compas) Moet ik echt rekening houden met de schaduw/noord kant of een druif die ook met minder zon kan?

En misschien wilden we een andere groeier, die niet het dak gaat bedekken evt tussen de 2 druiven zetten. Welke plant/struik raden jullie aan? Ik wil het liefst iets (wild)bijen vriendelijks. Op de grond rond de pergola had ik lavendel gedacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 15,5 strekkende meter, uitgezonderd de ingang. Je kan iedere 1-1,25 meter een druif zetten als je goede kwaliteit trossen wilt.

 

Zet ze wel een beetje bij de palen weg, voor het geval je de druif ooit moet uitgraven.

 

Met oost-west zou ik dan geen rekening houden. Wel denk ik dat op de noordzijde beter geen druif komt. Een druif met minder zon krijgt minder lekker fruit. 

 

De vraag is wel hoe je die 2,5 meter tussen de palen gaat overbruggen. Een strakke draad geeft misschien veel spanning op de palen.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik niet echt bang voor aangezien het 1 geheel is (een geheel houten structuur) Ik was namelijk niet zozeer bang dat ze opzij zouden gaan hangen, dan wel dat het naar binnen zou vallen als de duif het "dak" gaat begroeien. 

Krijgt de "noord" zijde niet zon van de zuidzijde? aangezien het geheel open blijft (totdat de druif zelf het dichtgroeit?)

We willen rondom begroeiing, wat minder productie aan 1 zijde is niet echt een probleem. 

Waar ik bang voor ben is dat de druiven elkaar gaan verstikken omdat ze zo groot (kunnen) worden. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, RedTomato zei:

Waar ik bang voor ben is dat de druiven elkaar gaan verstikken omdat ze zo groot (kunnen) worden. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

 

Kwestie van (zomer) snoeien. Ik hak alle uitlopers die mij of iets anders in de weg zitten weg. Ik hou alleen rekening met wintersnoei, zodat mijn druif niet doodbloedt. Voor de rest zijn druiven enorm taai.

Ik had achter huis ooit een druif (vermoedelijk Boskoops glorie, stond hier al) Helaas kwam er na enige jaren een druivengalmijt in (ook in de andere druiven op de buurt) Heel jammer want die druif had al een flinke stam. Helemaal weggesnoeid en ongeveer een meter aan gepelde stam laten staan. Liep gewoon weer uit. Helaas bleek die galmijt (met meeldauw en andere opvolgende ellende) erg hardnekkig dus op een gegeven moment helemaal uitgegraven. Ik heb nu aan de voorkant van het huis nog een stek van de oude. Gaat nog steeds goed 🤞

(foto is mijn uitzicht vanaf de bank voor het raam)

 

IMG_20230729_175937_239.thumb.jpg.07c762de9a57d85009146ae4a8acd9c7.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...