HansK Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Heerlijk hoor dat mooie weer. En al die nattigheid op de tuin was ook niets. Maar nu zit ik met het volgende probleem. De kluitjes, ca. 10cm diameter, zijn keihard geworden doordat ze opgedroogd zijn in de zon... Probeer dan maar eens iets te zaaien. Netjes een bedje voor bereiden is dan lastig, want eerst heb je een hele berg kluiten die je eraf harkt en niet fijn krijgt. Gister een klein bedje voor tuinkers gemaakt en de kluiten die eraf kwamen (met moeite) kapot gestampt op het stenen pad. Maar om nou de hele tuin zo te doen... Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad en hoe krijg ik ze klein??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Nou ik zit dus met hetzelfde probleem....ben heel benieuwd of iemand ons kan helpen. Zat er al aan te denken om aan het einde van "het seizoen", tuinaarde op mijn hele tuintje te gooien en door te spitten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Wij hebben daar af en toe last van op de klei,sproeien met water dan met de schoffel steken.zo krijgen wij het fijn. Of de kluiten in een ton en nat maken (beetje) dan kan je met je handen strooien. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Dit is hier bij mij ook een bekend probleem. Even een bedje nat maken en afdekken zodat het vocht goed in de klonten kan trekken. Je kan natuurlijk ook wachten tot het geregend heeft. Na een uurtje kan je het fijn maken. Ik gebruik er meestal handgereedschap voor (een hak en een drietand) want dan kan ik er lekker bij zitten. Hoe fijn je de klonten hakt is afhankelijk van het gewas dat er op moet komen: wortels vereisen een fijnere struktuur dan aardappels. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Anneli zit aardig in de richting met oplossing, ik noem dat zelf dat je structuur moet verbeteren, beste manier is veel compost door de grond werken, staat er wat al geplant dan kun je mulchen met name met compost.Door al deze compost wordt de grond ruller losser en is en de harde klonters verdwijnen, is wel een langdurig proces maar hoe meer compost je aanbrengt deste sneller krijg je mooiere losse rulle grond. Freezen kan ook maar dat is een tijdelijke verbetering door regen enzo onstaan toch weer kluiten.Freezen tot je de struktuur verbeterd hebt, want duurt echt wel paar seizoenen is ook handig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 De (hele) lange termijn oplossing is het verbeteren van de grond met organisch materiaal maar dan nog zal je hier af en toe mee te maken hebben. Bij kleigrond is het altijd lastig om het juiste moment van grondbewerking (bijv fijnharken van de kluiten na spitten) te kiezen. Doe je het te vroeg dan slaat de grond weer dicht na hevige regenval en doe je het te laat dan zit je heel het seizoen met keiharde kluiten die niet meer fijn te krijgen zijn. De korte termijn oplossing is om na een regenbui, of zoals hierboven aangegeven na sproeien, de kluiten fijn te harken. Wat je nou zou kunnen doen is de harde kluiten met een hark er uit halen en die gewoon op de grond zelf, dus niet op de stenen, kapot stampen. Te fijn is echter ook weer niet goed, zeker niet als het straks weer gaat waaien. Mijn advies zou echter het volgende zijn: Het is geen ramp dat de bovenlaag wat harde kluiten bevat, natuurlijk wel als je breedwerpig zaait maar niet als je gewoon op rijen zaait. Om te zorgen dat die rijen, bijvoorbeeld wortels, gewoon ongehinderd (dus niet door en om kluiten moeten) kunnen kiemen dek ik de zaaigeultjes af met een laagje fijne potgrond (gewoon de goedkoopste). Mocht het heel warm en droog zijn en voor lange tijd blijven dan kun je die rijtjes vervolgens nog afdekken met een vochtige jutte zak. Edit: hans en ik waren weer eens (lang geleden overigens) tegelijk aan het typen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Yessssssssssss, gewonnen Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 ok, bedankt voor de reacties! Op de korte termijn ga ik dus met gieters water slepen (of wachten tot 't weer gaat regenen). Lange termijn: Grond verbeteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Allen, bedankt voor jullie antwoorden! Hier heb ik zeker wat aan! Ik heb mijn wortels al gezaaid in regels...en er liggen klontjes op...Hopen dat dat goed zal gaan dus. Kan ik potgrond ook gebruiken voor de aardbeien? Gewoon een laagje door de bovenste laag harken? En dan foliedoek gebruiken om het af te dekken, gaatjes voor de plantjes en klaar? Of is de potgrond juist niet goed voor de wortels van de plantjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Jawel hoor maar meeste vinden potgrond tegen over compost te duur, ook omdat je zoveel nodig hebt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Kan ik potgrond ook gebruiken voor de aardbeien? Gewoon een laagje door de bovenste laag harken? Omdat een aardbei van nature een bosplant is, vind ik pesoonlijk potgrond net iets teveel van het goeie wat betreft bemesting. Ik heb afgelopen week aardbeiplantjes gekocht en die ook in de stugge klei gezet die ik eerst wat fijngeknepen had en vermengd met wat bosgrond. Daarna vul ik de gaatjes met koffiedrab uit het filter. Die spaar ik op om bij de aardbeien te doen omdat dat de smaak verbetert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 De kluitjes gewoon harken en eindeloos op hun kop slaan en een beetje water scheelt wel in de arbeid. Vandaag gaat het als het goed is regenen. Helaas een flinke verkoudheid opgelopen dus even niet op de tuin staan, maar komend weekend zijn ze vast ook nog zacht... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Heb gehoord dat je de structuur van kleigrond dient te verbeteren met een mengsel van 75 % compost en 25 % scherp zand.Scherp zand verbeterd de doorlatendheid omdat het grofkorrelig is in tegenstelling tot klei wat zeer fijn (en plakkerig) is. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ik heb deze voor de tuin om de grond los te maken. Laatste jaren spit ik niet meer dus gebruik m nu om zaaigrond te maken. Maakt het namelijk heel mooi fijn. e WOLF-Garten multi-star® tuinfrees DA-S heeft een werkelijk unieke combinatie van een speciaal vormgegeven sterfrees en een scherp pendelmes. De tuinfrees is het universele tuingereedschap voor zaaibedden. Turf en meststoffen kunnen bijvoorbeeld tegelijkertijd in de bodem worden verwerkt. Terwijl de sterwielen de bodem tussen de plantenrijen losmaken en beluchten, wiedt het pendelmes dichtbij storend onkruid. De werkbreedte is 15 cm. De aanbevolen multi-star® steel is een essenhouten steel van 170 cm lengte, de ZM 170. Artikelnummer: 1616000Afmetingen: B: 15 cmToepassing: Losmaken, verkruimelen, beluchten van de bodemSteel / Greep: Aanbevolen ZM 170Extra's: Scherpe sterpunten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 @Nicolette:dan zit je op zandgrond?voor de harde kleigrond lijkt deze me toch wat te lichtMijn vader heeft 30 jaar geleden ook zoiets gehad en dat werkte voor geen meter hier op de klei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnauta Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Wachten op een regenbui en daarna schoffelen en harken tot je er bij neervalt Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ik heb misschien nog een aanvulling voor het zaaien in kluiterige grond. Meng je zaad (bv een eetlepel) met een halve emmer fijne compost of potgrond..strooi dat in een zaaigeul die je maakt met je drietand/hark/etc. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 @Bildtker:Ik tuinier op kleigrond, maar door mijn methode van niet spitten en mulchen met compost en mest heb ik hele mooie losse grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts