Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodemkwaliteit


Gezondopmaat

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, op zoek naar informatie over bodemkwaliteit kom ik dit forum tegen. Bij bodemonderzoek is gebleken dat er 'lichte verontreiniging' is mbt lood en kwik in de grond bij onze Moestuinvereniging 't Achterveld in Nijmegen. In het rapport wordt vermeld hoe om te gaan met kweken en oogsten. We zouden graag wat meer achtergrondinformatie willen hebben oa over de ernst van deze verontreiniging. Kan iemand ons verder helpen aan informatie, websites, etc? Hartelijke groet, Merita van Mook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig idee hoeveel mg per kilo er in zit? 


Bij rotterdam hebben ze een kaartje, met wat "adviezen" wat te doen.  

Van website rotterdam met loodverontreiniging: https://letoplood.rotterdam.nl/wat-kan-ik-zelf-doen
Wel raar dat bij orangje en rood de zelfde adviezen worden gegeven. Zoals zoveel mogenlijk in pottenkweken, eerste 30cm grond afgraven en schone grond terug storten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hoe doen ze dat dan in de professionele teelt vraag ik me dan wel altijd af bij zulke berichten/rapporten.

 

Jaren geleden tuinde ik in een gebied dat onder de rook ligt van Dupon in Dordrecht (waar het gevreesde actuele pfas dossier speelt) terwijl in diezelfde omgeving boeren ook gewoon hun werk doen. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat niet meet, wat niet deert.

 

In de voedselindustrie worden dingen gemeten, maar lang niet alles.

 

Moet ineens denken aan de verontreinigde melk van koeien die naast een vuilverbrandingsinstallatie graasden, ergens in de jaren '90. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...