Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vragen en antwoorden geruilde zaden en plantjes MTFT oktober 23

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb er heel veel van gegeten en gedroogd. Maar zodra ze in de potgrond gingen, was het einde verhaal… @acpronk

• 2 weken later...
Geplaatst:

De orchidee (van @Yuras?) gaat bloeien! Ik wil hem nog verpotten, hoop op tzt mooi groen blad, maar heb hem tot nu toe in eem hoekje gezet en verwaarloosd. Hij krijgt alleen af en toe wat regenwater. 

PXL_20231119_120339847.thumb.jpg.cb9b36f0e4a15fdb202b55ba80a9e146.jpg

De Kaapse zonnedauw ziet er slecht uit, daar was ik al bang voor na de behandeling tegen luis, maar ik wilde wel iets doen voordat al mijn planten onder de luis zaten. Nu zwarte, afstervende blaadjes aan de zijkanten, het midden is nog wel mooi groen. 

PXL_20231119_120854526.thumb.jpg.b2b82487ac00987199fea215b4a341c7.jpg

Het bloemetje is dan weer heel schattig. 

PXL_20231119_120546529.thumb.jpg.cd691a254de314eccba2dd499693e251.jpg

Geplaatst:

Geduld is een schone zaak. Stekken van @acpronk ananassalie.. heeft eindelijk wortels..

17006548449842350082769548407451.jpg

Geplaatst:

Mijn ananassalie is al flink geworteld. Ik moet ze maar eens met hun voetjes in de aarde zetten. Zonet spoelde ik ze even goed af (luis, thrips, blegh) en het rook heerlijk! 

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vincent ( @Goldfish) de zwarte bes die je hebt meegenomen in het najaar is dood, De Tayberrie is wel ok. Wat is jouw ervaring met je aankopen bij deze fruitstruikverkoper?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat dit de eerste keer is dat ik hoor dat iemand iets koopt dat afsterft binnen een half jaar.  Jammer om te horen.

Geplaatst:

Ja kan gebeuren. Gelukkig is dit de enige dan.  Morgen haal ik hem even uit de pot om de wortels te bekijken. 

Geplaatst:

Het bleek een karig worteltje te zijn hoor. De plant is idd dood als een pier. Als je er nog eens komt kan je deze foto laten zien als je wilt. Of niet, zo erg is het niet. Ik wil wel graag een nieuwe bes bestellen als je weet welke winkel je gaat bezoeken.

27A75292-239B-4281-8153-8DB702BD285A.thumb.jpeg.18ba362547e4eb46a1a9c030459ba606.jpeg

56899F1D-4124-4D4A-928C-EA363DC22897.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Ik heb een mail naar de verkoper gestuurd ben benieuwd.  Qua nieuwe aankopen kan ik voor je naar alle genoemde locaties gaan.  

Geplaatst:
10 minuten geleden, Goldfish zei:

alle genoemde locaties gaan.  

Dan moeten we nog even uitzoeken welke verkoper Black Marble en Big Ben hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Kijk @Goldfish, ze doen het! En nu? In een pot verder opkweken?

20240321_170223.thumb.jpg.dc6b2eca2aef169cd3f76d4ddffb5ba4.jpg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ja half/60% begraven (op hun lange/brede zijde)  in een pot, van zeg 2 tot 5 liter.  Stok er bij om te leiden en dan maar hopen dat niet heel je huiskamer of keuken overgenomen is half mei.   Afharden tzt zou ik voorzichtiger aanpakken dan tomaten. 

Geplaatst:

Ik had er eentje binnen die al sneller enthousiast was. Was eigenlijk bedoeld om op te eten.

staat sinds een paar maanden in een potje met grond.

Gaat niet zo hard als verwacht, maar begint nu ook uit te lopen in de oksels.

Erg leuk om te zien.

Deze staat in een klein potje voor de fun in de keuken.

De rest staat buiten onder een kap in grotere potten.

Op naar een mooie oogst van de zomer.

Lekker en gezond!

IMG_6003.jpeg

IMG_6004.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Oh wat tof, ben heel benieuwd. Ik zal ze in de keuken zetten dat scheelt toch al gauw 1 à 2 graden met de woonkamer. Blijven ze wellicht iets meer te behappen. Ik heb helaas geen buiten overdekt en in de foliekas wordt het nu overdag al best warm. 

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Die hier lopen nog niet uit want komen net uit de koelkast, daarom nog even die kap extra erover om het uitlopen te bevorderen.

Als dat begint gaat de kap eraf.

Zonder vorst kunnen ze gewoon buiten.

Geen eigen wijsheid, geleerd van de goeroe hier 😊 @Goldfish

Geplaatst:
  • Auteur

Dan zet ik ze boorlopig even buitenin de actionbak op pootjes. Net ff meer beschermd nog, 

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

We hadden twee stuks van @Goldfish gekregen vorig jaar en allebei goed uitgelopen. Blij. Inmiddels stonden ze in de foliekas, nog in pot en extra beschermd. Helaas hebben de mieren besloten om in een van de potten een nest te maken, en dat heeft de plant niet overleefd. Duimen dat ze de andere met rust laten!!

aangepast door Tanja65

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Manlief zit te genieten van een kopje ananassaliethee. Met dank aan @acpronk die de stekjes aanleverde op de vorige mtfd. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Goldfish Vincent, heb ik deze ook van jou en is het ook een Japanse kwee? Misschien herken je het bloempotje.

PXL_20240810_123927047.thumb.jpg.53fe6181e3e1d49dbf2edb3a0c485011.jpg

PXL_20240810_123930658.thumb.jpg.a60ca5b05b2fb3262a1ec24b11be86d3.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:

@Arja  Dit is idd waarschijnlijk een Japanse sierkwee, net zoals de rest en anders een Chinese sierkwee.  Iets van 3 jaar geleden heb ik ook (voor een MTFD) stekken genoemen en niets sloeg aan, zo ook deze ogenschijnlijk.  Stond in de schaduw op een plek zonder enige liefde, maar heeft overleefd.   Maar voor hetzelfde geld is er zaad van een of andere struik in de pot terecht gekomen... maar zo op het eerste oog zit je goed. 

Geplaatst:

Ha dan gok ik dat dit ook de Chinese is, want hij ziet er wat anders uit dan de twee Japanse die ik van jou kreeg.

Verwaarlozen en weinig liefde geven is de methode die hier ook prima werkte. 

Geplaatst:

Mijn Chinese moederboom bloeit wit/rosé,  de Japanse die gestekt zijn allemaal in rood tinten. 

Geplaatst:

Onze Chinese sierkwee afgelopen voorjaar.

IMG_5933.jpeg

IMG_5935.jpeg

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Mooi! Vandaag hier de eerste geopende bloem gezien bij een van de Japanse sierkweeën .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.