Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen en antwoorden geruilde zaden en plantjes MTFT oktober 23


Tanja65

Aanbevolen berichten

Het wordt bijna een traditie om als eerste dit topic te openen 😬. Deze keer geen vraag van mij maar eentje van @Claudy: de mini-tomaatjes die ik bedoelde heten cherry kruisbes. Maar ze zijn echt (veel) kleiner dan gewone cherry’s. En dat lag niet aan de bak of lokatie want de dancing with smurfs ernaast had normale grootte. Ik heb er nog een paar rijp aan de tak hangen, zal morgen zaadjes oogsten en drogen voor de volgende MTFD. 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wat zeekoolplantjes op de weggeeftafel gezet: laat die nog maar even in hun potjes. Zodat ze nog wat beter wortelen en wat meer een kluitje vormen. Het zijn gekke lange wortels met zeer weinig haarworteltjes, dus als je die nu uit hun potje haalt dan stort alle grond er af en breekt er misschien wat. 

  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat mijn 3x Kaapse zonnedauw zijn meegenomen.

Verzorging ervan is niet moeilijk, maar wel sterk afwijkend:

- Nooit leidingwater geven, enkel regenwater (of desnoods Ged. water)

- Nooit mest geven

- Bij verpotten: enkel zure grond zonder enige voeding (b.v. blonde turf) gebruiken

- Altijd met de voetjes in het water (minimaal 1 cm, maximaal tot 3/4 van de aarde)

- 's Winters (okt/nov - apr) binnen bij huiskamertemperatuur overwinteren, liefst op een lichte plek (LED-batten?)

- Mooi plekje binnen: naast je zaailingen. Tegen de vliegjes.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja de aardpeertjes die je me hebt gegeven, die moeten pas in februari de grond in, toch? Hoe bewaar ik ze het beste? In de schuur? Kunnen ze evt. wat vorst hebben dan hang ik ze liever hoog in de foliekas (die hier blijft staan).

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cor heeft van een gulle gever de grappige courgette-achtige slungelige vrucht meegenomen die op tafel lag. Hij vertelde dat ze op de grond nog ronder groeien. Wat een bijzondere groente, het lijkt wel avocado met zulk zacht vruchtvlees. Ik hoopte uit het dikke gedeelte de zaden te kunnen bewaren maar die waren helaas nog te onrijp. Wie kan mij vertellen wat dit voor groente is? Ik wil ze - als ze net zo lekker smaakt als dat het lijkt - graag zelf gaan kweken volgend seizoen. 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is feitelijk een pompoen en zo groeien ze ook. Officieel heten ze trombetta di Albenga. Ik kweek ze al jaren. Zeer productief. Jong eten als courgette! Ze blijven wat steviger en smaakvoller. Grillen en bakken gaat heel goed. Laat je ze langer doorgroeien dan wordt het meer een pompoen. Kan een paar maandjes bewaard blijven. Zie mijn avatar!
https://www.fruitlent.nl/trombetta-di-albenga/
Vreeken heeft ze ook.



  • Like 1
  • Thanks 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze op mijn wensenlijstje! Voor het komende jaar heb ik pompoensoorten genoeg nu, maar het jaar daarna wellicht. Misschien dat een van jullie @bonnie fof @Lia56 van een volgroeid exemplaar wat zaadjes wil bewaren? En anders koop ik ze gewoon. Maar zonde om nu al te doen want ik kan niet alles tegelijk kweken en dan ligt het zaad maar te liggen en al oud te worden. 

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een plantje mee van de ruiltafel waarop staat hibiscus groot bloeming vaste plant, is deze winterhard? Kleur?

 

En ik had wat tomaten zaden meegenomen ik geloof van Anna maar ik heb de naam niet genoteerd? Er lag een voorbeeld tomaat bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Tanja65 said:

aardpeertjes

Ik denk dat je ze het best nu al in de grond kunt doen. Ze gaan dan in het voorjaar pas uitlopen, maar in de grond bewaren ze gewoon het best. Boven de grond drogen ze snel uit, en ze kunnen ook niet tegen vorst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Arja zei:

en ze kunnen ook niet tegen vorst

@Tanja65 Aardperen kunnen heel goed tegen vorst.
Normaliter worden ze pas geoogst als ze nodig zijn, of je kunt ze ook eerder oogsten en dan inkuilen om verdamping tegen te gaan.

Je kunt ze het beste in pot planten, om het oogsten te vergemakkelijken en/of woekeren tegen te gaan. Vergeten exemplaren lopen na de winter vanzelf weer uit, maar met enkele keren schoffelen of uittrekken geven ze zich hetzelfde jaar of uiterlijk het volgende voorjaar vanzelf gewonnen (vanwege uitputting).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, angela zei:

Ik had een plantje mee van de ruiltafel waarop staat hibiscus groot bloeming vaste plant, is deze winterhard? Kleur?

Die is van mij. De kleur is rood, bloemdoorsnede ongeveer 20cm. Foto staat op mijn ruilpagina van deze maand.

Ze kunnen lichte vorst verdragen, sterven wel tot de grond toe af en komt in mei weer boven. Tenminste, ik heb deze sinds vorig jaar.

Je kunt deze best wat dieper planten, dan zit er meer tak onder de grond en is de kans groter dat die niet helemaal doodvriest.

Maar bij mij stond deze een meter van het huis, in een verhoogde bak, met aan 3 zijdes 15-20cm aarde en dan een opsluitband. Ik denk dat het belangrijk is dat de grond in de winter niet te nat is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het uitzoeken kwam ik ook nog deze boontjes tegen, die naamloos op de weggeeftafel lagen en waarvan ik er een paar heb meegenomen. Wie is de gulle gever en wat zijn dit voor boontjes? Sperziebonen? 

image.jpg

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bonen komen van mij ze lagen nog na te drogen van de vriezer mijn vriend zat al in de auto toen ik ze nog zag liggen vandaar geen etiket 

Ze heten Aiguillon mooi groen boontje worden mooi lang. Aanrader van Wim Lybaert.

Maar niet te lang laten hangen want dan krijgen ze draden en met veel regen klappen ze dan ook open.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, acpronk zei:

Die is van mij. De kleur is rood, bloemdoorsnede ongeveer 20cm. Foto staat op mijn ruilpagina van deze maand.

Ze kunnen lichte vorst verdragen, sterven wel tot de grond toe af en komt in mei weer boven. Tenminste, ik heb deze sinds vorig jaar.

Je kunt deze best wat dieper planten, dan zit er meer tak onder de grond en is de kans groter dat die niet helemaal doodvriest.

Maar bij mij stond deze een meter van het huis, in een verhoogde bak, met aan 3 zijdes 15-20cm aarde en dan een opsluitband. Ik denk dat het belangrijk is dat de grond in de winter niet te nat is.

 

Ah ja die had ik wel gezien op jou pagina.

Ik heb deze ooit eerder gehad in een andere kleur, die heeft de winter toen niet overleefd hier. Houd ik hem denk ik even binnen als het kouder wordt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...