Markindetuin Posted October 8, 2023 Posted October 8, 2023 (edited) Eindelijk mijn nieuwe moestuin is in zicht! Moet behoorlijk wat grondwerk verrichten maar ik begin straks met een flinke lap zwarte grond, volgens mij klei grond hier, mooie aarde ziet er top uit! Na jaren traditioneel een moestuin gehad denk ik nu aan permaculture en no dig. Voor de groentebedden lees ik vanalles voor mulch. Ik denk nu dat ik eerst paardenmest(heeft de buurman), karton, compost en hooi ga doen. En houtsnippers ipv compost en hooi voor de paden. is dit een goed plan? Of moet ik het anders doen. Edited October 8, 2023 by Markindetuin Quote
Patrijs Posted October 8, 2023 Posted October 8, 2023 Gefeliciteerd met je tuin. En niets moet, het is uiteindelijk een hobby. Heel veel word naar mijn idee bepaald door de huidige situatie. Heb je een schoon opgeleverde tuin gekregen of een woestenij vol kweek akkerwinde of riet? Groot of klein? Hoeveel tijd heb je beschikbaar? Wat wil je verbouwen, vaste planten/ groenten? Hier zie ik door jouw geschetste manier van aanpakken helaas vaak mislukken. Het onkruid groeit door de houtsnippers van de paden waar niet meer geschoffeld kan worden. Slakken zitten in het hooi en onder het karton. De grond warmt niet op door de bedekking en er moeten flinke hoeveelheden compost worden toegevoegd soms van twijfelachtige afkomst en verontreinigd. Je grote voordeel is dat je al een traditionele moestuin gehad hebt en dus om veel valkuilen heen kan lopen. Ik zou zeggen probeer het en breng hier verslag uit. Al is het maar ter leeringh ende vermaeck. In ieder geval is het nu de goede tijd om te starten, Succes. 👍 Quote De moestuin van Patrijs
bonnie f Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Ik heb 't altijd simpel gehouden. Karton op de paden en heel fijne houtsnippers erop. Driekwart jaar geen onkruid. Jaar erop of opnieuw houtsnippers of het pad bij de tuin trekken. Schone nieuwe bedden voorzag ik van 5 a 10 cm compost wat ik na oogsten aanvulde met een centimetertje compost. Hierdoor nauwelijks onkruid en mijn zanderige grond knapte ieder jaar verder op.Toen ik opnieuw begon na mijn verhuizing heb ik 2 grote bedden gemaakt (5 bij 11 meter) op het weiland. Dubbel karton en 10 / 15 cm compost. Ik ben 't meteen gaan gebruiken met zeer goed resultaat. Ik heb geen vaste paden. Het voordeel van compost is dat je er gewoon op kan lopen. Soms kwam er wat onkruid door 't karton (boterbloem blijken hardnekkig) te zijn). Voor compost betaal ik (gebracht) 35 euro de kuub. Dat is wel heel handig.Ik zou het de volgende keer weer zo doen.Ik heb 't natuurlijk niet zelf verzonnen. Ik doe een beetje Charles Dowding. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Markindetuin Posted October 11, 2023 Author Posted October 11, 2023 Bedankt voor de reacties. Even specifieke vraag, waar bestel je het best goede en betaalbare compost? (ik woon in zuiden van het land, gemeente Zundert) Heb minimaal 10 m3 nodig en mag los gestort worden. Groeten, Mark Quote
Recommended Posts