Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo

Ik zit erover te denken om nog meer fruitbomen bij te plaatsen maar de enige ruimte die ik nog heb is in de moestuin.

Echter zorgen ze dan ook weer voor schaduw wat ik liever niet heb.

Zijn er mensen met voorbeelden van fruitbomen in/tussen hun moestuin bedden?

Posted

Ja, aan de noordkant van m'n bedden staat laagstamfruit. Maak me niet zoveel zorgen over schaduw, overhangende takken, wortels die vocht en voeding opslurpen. Ze staan dus tegen verhoogde bedden aan, maar wel gelijk geplant op maaiveldniveau. Mijn ervaring is dat de meeste groentes overigens ook prima gedijen in half schaduw in de zomer. Voor gewassen zoals sla, bieten en wortels heb ik zelfs de ervaring dat schaduw helpt tegen het doorschieten. Warmte is vaak belangrijker dan licht, al gaan zonlicht en warmte hand in hand. ;)

Veel heeft dus te maken met de positionering van je bomen, boomkeuze (laagstam op traaggroeiende onderstam) en manier waarop je teelt (volle grond vs. verhoogde bedden).

• Thanks 1
Posted
17 hours ago, Nielsmeboer said:

Zijn er mensen met voorbeelden van fruitbomen in/tussen hun moestuin bedden?

Ik heb een vrij hoge perenboom aan de noordkant van mijn tuin staan, op een kwee onderstam, ca. 4m hoog en dik 40 jaar oud. Geen last van, alleen dat-ie tegen het pad aan staat, andere tuinders (elk jaar dezelfde) zien die peren hangen en zeuren elk jaar dat ze die ook wel willen. 

Doe ze de groeten in 'ploo.

Posted
2 uren geleden, marcelru zei:

Ik heb een vrij hoge perenboom aan de noordkant van mijn tuin staan, op een kwee onderstam, ca. 4m hoog en dik 40 jaar oud. Geen last van, alleen dat-ie tegen het pad aan staat, andere tuinders (elk jaar dezelfde) zien die peren hangen en zeuren elk jaar dat ze die ook wel willen. 

Doe ze de groeten in 'ploo.

Helaas is de noordkant ook de plek waar ze 80% in de schaduw staan. Behalve midden zomer als de zon echt hoog staat. 

Inmiddels ben ik weg in ploo en zit ik in beek 😉

Posted

Ik heb een kersenboom 2 meter van de moestuin staan en heb vorig jaar nog wat extra struiken (mirabel) geplaatst rond de moestuin. In de zomer ben ik blij met alle extra schaduw en de moestuinplanten ook. Kortom, er komt nog wat bij (pawpaw).

Posted
10 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

@marcelru bekend probleem, bij mij staat een peer 2 meter van het hoofdpad af maar er is een enkele gesteltak die dicht bij de grens komt tussen mijn hek en het hoofdpad, elk jaar weer zijn er mensen die gewoon de vruchten er vanaf plukken, wordt niet eens gevraagd 🙈

Ook op onze vereniging een bekend probleem helaas. De oudjes zijn het niet, die hebben zelf ruim voldoende. Op deze manier helaas een paar appels verloren en de volledige vruchtdracht van mijn kruisbessen afgelopen zomer. Van de een op de andere dag helemaal leeggejat, terwijl de vogels er nooit aan komen bij mij. 

Fruitbomen en bessenstruiken in de moestuin gaan wat mij betreft prima. Zeker in de zomer is voor een best aantal groentesoorten wat schaduw helemaal niet erg. De kolen, bladgroenten en prei (staat wel meer open) doen het er goed tussen.

• Like 1
Posted
8 hours ago, Nielsmeboer said:

Inmiddels ben ik weg in ploo en zit ik in beek 😉

Dat verandert de zaak wel een beetje, want dan zit je waarschijnlijk op rivierklei in plaats van het zand van 'ploo. Ik zou gaan zoeken naar appels of peren op resp M9 en Kwee MC onderstammen. Groeien prima op klei in spilvorm, en zijn in toom te houden. Je zou ook kunnen kiezen voor leivormen, heb je wat sterkere onderstammen nodig, en een goede snoeischaar. In beide gevallen kun je de groei wel inperken, zodat je geen enorme schaduw op de rest van je tuin krijgt (al is die nooit helemaal te voorkomen met fruitbomen).

Posted

Een enkele spil geeft zoveel schaduw als je zelf verkiest. Kwestie van snoeien.  Als je de boom niet boven de twee meter uit laat komen heb je in de zomer een schaduw van nog geen meter midden op de dag. Onderstammen voor spillen wortelen in 't algemeen vrij oppervlakkig; verdragen dus slecht concurrentie. Dat betekent dat zo'n boom een boomspiegel nodig heeft, een cirkel van 75 cm doorsnee moet wel voldoende zijn. Evt, groente etc in de buurt zal minder last hebben van de boom dan andersom, in dat verband, tenzij je naast je boom iets teelt wat voortdurend volle zon nodig heeft (tomaten of paprika's of iets dergelijks).

• Thanks 1