Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En hoe groot is het probleem van de frambozenkever bij zomerframbozen? Heel internet staat er vol mee.

Heeft elke zomerplant daar per definitie last van?
En gaan jullie dan ook elke ochtend in mei/juni die toppen schudden? 
Of wordt het probleem groter gemaakt omdat mensen het idee van wormpjes mega vies vinden?

Geplaatst:

De kevers heb ik nooit gezien, rupsjes een enkele keer, maar kan ook van een vlinder zijn.
Waar ik vooral last van heb zijn de Suzuki fruitvliegen, sinds een jaar of 2-3 pas. Alleen hele vroege of hele late worden niet aangetast, dus moet er een (gaas)zakje omheen. En gele frambozen hebben er ook minder last van.

• Like 1
  • 5 weeks later...
Geplaatst:

Zou het nut hebben voor een vroege oogst frambozen in een kas te planten. Zo ja, hoeveel planten zou je nodig hebben voor 1 persoon en liefst 2 soorten voor kruisbestuiving of zijn ze volledig zelfbestuivend?

Geplaatst:

@MH95 Framboos wordt commercieel redelijk vaak in de kas geteeld, dus het kan zeker wel. Maar voor een vroege rijping kan je natuurlijk ook voor een zomerframboos gaan, en dan hou je het plekje in de kas open voor iets anders. Die gaan alleen niet vroeger dan juli, dus als je echt nog vroeger wilt plukken ben je op een kas aangewezen!

Willamette is één van de vroegst rijpende frambozen buiten.

• Like 2

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
20 uren geleden, MH95 zei:

Zou het nut hebben voor een vroege oogst frambozen in een kas te planten. Zo ja, hoeveel planten zou je nodig hebben voor 1 persoon en liefst 2 soorten voor kruisbestuiving of zijn ze volledig zelfbestuivend?

Zijn goed zelfbestuivend. Hoeveel planten hangt af van de eetlust. 

Zelf teel ik twee herfstframbozen (tot 4 stengels) in twee potten van 30 liter,  die in het voorjaar in de kas staan. Omdat ik een paar stengels niet terugsnoei in de winter levert dit in buitenteelt een kleine extra oogst begin juni op nog voor de meeste zomerframbozen.  Niet voor de honger (want te weinig) maar voor het genot vroeg rood fruit te hebben.   Maar door het "voortrekken" in de kas kan dat zelfs mei worden.  Wanneer mijn tomaten ruimte nodig hebben, gaan de frambozen naar buiten.  NB niet elk ras herfstframboos is geschikt als two-timer. 

Geplaatst:

Hoeveel frambozenplanten per persoon hangt af van hoe groot je mond/maag combinatie is :) en ook vooral hoe je ze wilt eten. Vers, taartje, smootie, ontbijt, dessert, in een cocktail, etc...

De frambozen, van eenzelfde plant, worden niet allemaal tegelijk rijp, bijgevolg is hier een handje vol altijd wel afkomstig van een aantal plantjes.

Er staan al mooie knopjes op heb ik vandaag gezien. Nog geen uitlopers ontdekt.

Geplaatst:

In een pot is een idee. Dat ga ik eens doen. Ik heb een rij frambozen waar ik er nog uit moet steken, anders worden het er teveel. Dus die kan ik dan wel in een pot zetten in de kas. Als dat werkt zou ik eens goede rassen kunnen kopen. Ik weet niet welke rassen het zijn, er zitten hele goede tussen, maar ook hele slechten, die slechte zijn er al uit gehaald.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Goed nieuws over de frambozen, ze staan er allemaal florissant bij nu ze in de speciekuipen in de potgrond/compost combi zijn geplant. Ze lopen zelfs al uit met nieuwe scheuten, dat heb ik niet meegemaakt op de klei dus dat is leuk.

Één struikje heeft nu frambozenroest, neem aan dat dat niet veel kwaad kan en dat ik het betreffende takje straks gewoon snoei en dat het probleem daarmee opgelost is? 😊

Hoe staan jullie frambozen erbij?

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn frambozen in de grond staan er top bij de enige variant in pot niet zo goed heb deze zojuist helemaal terug gesnoeid naar een levend oog toe. Zie foto weet ook niet hoe dit ineens kwam het is na de nachtvorst gebeurd, maar twijfel of dit door nachtvorst komt, de grond is vochtig genoeg dus uitdroging zal het niet zijn.

20240506_122338.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb overigens dit jaar ontzetted veel last van Bladvlekkenziekte (Sphaerulinia rubi) in de frambozen die vorige herfst aangekocht waren, is de enige oplossing om dit te bestrijden spuitzwavel, deze ziekte zit ook al in 1 van de 2 bramen.

Geplaatst:

Ik zie dezelfde symptomen als Kevin, frisse takken die toch afsterven. Nu weet ik dat er hier op het complex ook een vage schimmel rondgaat die sommige frambozen aantast en andere niet. De grondsoort kan het niet zijn, maar ik vermoed op dit moment vooral de overdaad aan water als oorzaak. De toekomst zal het uitwijzen…

Vooralsnog komt de Fallgold als sterkste uit de selectie want die groeien zelfs op klei als onkruid en hebben nergens last van qua ziektes of nattigheid.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Foto van de raspberry tower vruchten. De vrucht vindt ik kwa smaak niet heel bijzonder zit maar weinig aroma in, maar textuur is wel lekker zoals en mandarijn zonder de velletjes, en de groei is heel mooi recht.  Maar wellicht straks met wat meer zon.

20240604_134241.jpg

20240604_134300.jpg

• Like 4
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Meer mensen wiens frambozen wat van slag lijken?

Ik heb oa wat onbekende frambozen vd aldi en een gele twotimer tegen een muur aan staan en de twotimer is een soort gigantische doordrager aan t worden. De plant was eerder met rijpe vruchten geven dan die vd aldi, net aan 2e helft van mei, is tot een week of 2 terug veel blijven geven en sinds een weekje is t nu opnieuw veel bloemen en met name hele grote frambozen itt die vd aldi die na 2 a 3 weken bloeien wel klaar waren. 

IMG_20240706_095545.thumb.jpg.7479cffe695183510ccf3936920d231d.jpg

T is nog te vroeg voor de herfstbloei en de takken waar nu bloemen aan zitten zijn ook niet de herfsttakken voor zover ik t heb bijgehouden....t zijn veel nieuwe uitlopers vd takken waar de eerdere oogst van af is gehaald.

Ik klaag uiteraard niet, hoe meer hoe beter, maar komt dit door t vreemde weer? Vorig jaar had ik vrij duidelijk 2x een bloei periode.

• Like 1
Geplaatst:

De frambozen beginnen op te knappen. Ik heb ze in rijke grond staan die toch wel veel vocht vasthoudt, dus ze hebben te nat gestaan om lekker te wortelen. Ik ga ervan uit dat dat nu wel recht trekt. Van de winter de bakken even stuk voor stuk uit de grond en een stukkie omhoog zodat ze minder last van de nattigheid houden. Daarna verwacht ik eigenlijk een zorgeloze teelt en mooie volle planten. 😊

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...