koshi Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Vorig jaar heb ik het plan opgevat om een deel van mijn tuin om te zetten tot moestuin. Omdat we ook nog volop aan het verbouwen zijn is dit voorlopig nog beperkt tot een 16m².Augustus vorig jaar heb ik het gras afgestoken, de grond omgespit en phacelia gezaaid. Net voor de winter (eind november) heb ik er enkele centimeters compost erover gestrooid. Eind februari heb ik de compost en de kapot gevroren phacelia er opnieuw doorgespit. Doordat ik de laatste week van februari een operatie moest ondergaan heb ik tot dit weekend mij niet kunnen toeleggen op mijn moestuintje.Maar toch had ik nog enkele vraagjes:- Wij zitten hier met leemgrond, en heb veel harde kluiten die moeilijk te breken zijn. Geeft dit problemen om te zaaien of zou ik eerst moeten freesen? - Welk wisselteeltschema moet ik aanhouden zodat ik geen type groente die geen bemesting nodig heeft op een plaats zet waar het jaar voordien veel bemest is. - Als je op een bed bladgewassen hebt staan, kan/mag je hetzelfde jaar opnieuw bladgewassen zetten of moet je dan al wisselen? Alvast bedankt,Koshi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 - Wij zitten hier met leemgrond, en heb veel harde kluiten die moeilijk te breken zijn. Geeft dit problemen om te zaaien of zou ik eerst moeten freesen?De grond los maken en de kluiten wat fijnmaken kan handig zijn bij het zaaien maar je kunt ook op rijen zaaien en dan de zaadjes afdekken met potgrond. Voor wortels en witlof is het ook beter om de grond eerst goed los te maken om mooi rechte wortels te krijgen. Wat betreft de harde kluiten zie verder: harde-kluiten-t4554.html- Welk wisselteeltschema moet ik aanhouden zodat ik geen type groente die geen bemesting nodig heeft op een plaats zet waar het jaar voordien veel bemest is.Gebruik even de zoekfunctie en probeer een gerichte vraag te stellen op basis van een schema dat je zelf hebt getekend (of laat weten welke groente je wilt telen dan kunnen wij ook wel advies geven' date=' die info is wel nodig).- Als je op een bed bladgewassen hebt staan, kan/mag je hetzelfde jaar opnieuw bladgewassen zetten of moet je dan al wisselen?Bij bladgewassen kan je wel een jaartje smokkelen maar beter is het om gewoon jaarlijks van bed te wisselen in verband met ziekten en tekorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts