Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Beste allemaal,

Ik heb een naar het zuiden gerichte schutting in mijn achter tuin van > 11m waar ik graag een fruit haag tegen aan zou willen maken.

Ik zou hier graag een grote varieteit aan verschillende soorten fruit (en noten?) in hebben. Die op verschillende tijden van het jaar rijpen.

Ook zou ik graag willen dat het lei werk er esthetisch ook nog een beetje mooi uit ziet, wat natuurlijk een kwestie van smaak en planing is. Van wat ik gezien heb zou ik de bomen graag in een meer laags horizontale "koorden" leiden, waarbij de horizontale lagen om en om door de na burige bomen worden in genomen,  of in een zo geheten "Belgian Fence" willen leiden, waar bij de laatste vorm mijn voorkeur heft. Ik wil de haag graag vrij "laag" houden en zou de hoogte tot 2,5-3 m willen beperken.

Omdat de tuin vrij nat kan zijn heb ik een verhoogde bak/border aangelegd, zodat in iedergeval het bovenste gedeelte goed af kan wateren. En omdat de buren aan de andere kan van de schutting een tuin vol met tegels hebben heb ik een wortel geleiding in gegraven om mogelijke probelemen met de buren in de toekomst over schots en scheef liggende tegels te voorkomen.

Nu heb ik er wat rond gelezen en gekenen en het volgende wensen lijstje gemaakt kwa bomen:

Soort - Ras - Onderstam - Oogstijd - Bestuivings Partner

Kers - Karina - Gisela-5 - Jun - Regina

Nectarine - Ruby Gold - ? - Jun - Madam Blanchet

Kers - Regina - Gisela-5 - Jul - Karina

Nectarine - Madame Blanchet - ? - Aug - Ruby Gold

Appel - Elstar - ? - Sept - Alkemene

Appel - Alkemene - ? - Sept - Elstar

Peer - Conference - ? - Sept - Gieser Wildeman

Amandel -  Robijn - ? - Sept - ?

Peer - Gieser Wildeman - ? - Okt - Conference

Appel - Goudreinet - ? - Okt - Alkemene

Maar nu heb ik nog wat vragen waar ik hoop dat een of meerder van jullie wat advies over kunnen geven:

- Is deze verzameling bomen in een zo geheten "Belgian Fence" te leiden? ik had gelezen dat appels/peren makkelijker te leiden zijn dan andere fruit bomen.

- Is de Amandel (Robijn) "klein" te houden (2,5-3 m hoog) ?

- Ik heb tegenstreidige dingen gelezen over de besutiving van de Robijn (Amandel), is hij zelf bestuivend of niet?, zouden de Nectarines (aangezien die tot de zelfde familie behoren, mogeljke bestuivingspartners kunnen zijn?)

- Wat is de benoodigde plant afstand? (ik zat zelf te denken aan 0.5M vanaf de gevel en dan 1m tussen elke boom, is dit te weinig?)

- Zijn de gekozen bestuivingspartners effectief? (De Karina, Regina, Elstar, Ruby Gold en Madame Blanchet zouden (enigszins) zelf bestuivend moeten zijn. De Alkemene, Conference, Gieser Wildeman en Goudereinet niet)

- Zijn er andere gedachte /adviezen op merkingen die jullie te binnen schieten?

Edited by Jared
vraag over bestuiving toegevoegd
  • Like 1
Posted

Noten bomen zijn over het algemeen niet klein te houden helaas.

Ik heb zelf appels en peren langs de schutting gezet in laagstam vorm.

Eronder heb ik als natuurlijke bemesting de Russische smeerwortel gepland. Ertussen heb ik afgelopen jaar zonnebloemen gehad omdat de bomen nog niet naar elkaar gegroeid waren. Zo had ik toch een dicht geheel

Nectarine zijn buiten erg gevoelig voor krulziekte. Die moet je eigenlijk altijd behandelen anders overleven die het niet.

Posted

Op 11 meter kun je 1 notenboom zetten ...

Het probleem met internet is dat mensen veel mooie plaatjes zien maar dat ze vaak niet snappen dat voor sommige dingen zoals het maken van een 'Belgian Fence' de nodige kennis komt kijken.

Bij de groeisnelheid van appelbomen zul je een boom moeten kiezen die geënt is op een traag groeiende onderstam. Overigens snap ik niet waarom iemand kiest voor een 'Elstar'. Deze appel ligt in iedere supermarkt voor een lage prijs. Persoonlijk zou ik een appelsoort kiezen die niet in de winkel ligt.

Kersen zo min mogelijk snoeien, alleen vormingssnoei in de jonge jaren. Als je snoeit dan direct na de oogst en zeker niet in de herfst of winter.

Nectarines (en ook perziken) zijn zeer gevoelig voor krulziekte, niet aan beginnen.

Amandel 'Robijn' is volgens mij zelfbestuivend. Is ook geen 'pure' amandel maar een kruising met (als ik het goed heb) een perzik.

• Like 2
Posted (edited)

dezelfde gedachte als @Brabantse Tuinprins, kies heel traagroeiende voor fruit of struikvorm voor noten (bv hazel en dan nog) wat eventueel gesnoeid kan worden, dat is een veel meerderjarige planning, hoe langer het duurt en hoe trager het gaat, des te meer genot je er later van gaat hebben.

Edited by redzebra
Posted

Een Belgisch hek met kruisende takken op 50cm afstand is met appels en peren al heel moeilijk, zeker in ons klimaat. Kersen verdragen deze snoeiwijze sowieso niet, een waaier zou nog kunnen. Bovendien krijg je op de kruisingen geen fruit.

Je rassenkeuze is ook wat bijzonder; Goudrenet, Conference en Elstar koop je toch gewoon in de winkel. Bovendien is de Goudrenet triploïd en dus een zeer sterke groeier.

Posted

Ik vermoed dat het bijzonder lastig is er een succes van te maken, misschien gaat het wanneer het je enige hobby is  zo'n haag te onderhouden en je erg ruim in je tijd zit. Ik zou zelf eerder denken aan een aantal leibomen op een plantafstand van zo'n 3 meter, maar dan alleen appel en peer.

Als je Elstar erg lekker vind is er natuurlijk geen enkel bezwaar om te gaan voor eigen oogst, Je kan dan het pluktijdstip zo kiezen dat je lekkerder appels hebt dan in de winkel. Bijvoorbeeld Jonagold smaakt super als je hem rechtstreeks van de boom eet . Dat koop je nergens. Elstar groeit vaak wel wat onstuimig voor een beginner. 

Appels waar ik veel plezier van heb met een middle of the road smaak en textuur zijn bijvoorbeeld: Pinova, Rubinola, Pilot, Ecolette, Reglindis, Rajka, Fiesta, ELise. De laatste 3 moet je wel opletten met vruchtboomkanker.  Maar een Elise die in evenwicht is geeft vrijwel zeker erg jaar een goede oogst van heerlijke appels die je goed in een koude schuur kunt bewaren en dan van kunt genieten van oktober tot eind december.    

Voor peren die ook nog eens goed bewaarbaar zijn zonder koeling zou je kunnen kiezen voor Jeanne d'Arc een grote klassieke peer die je koel lang kunt bewaren, en na een paar dagen op kamertemperatuur heerlijk zoet is met smeltend vruchtvlees. Is hier ook behoorlijk  oogstzeker. Daarnaast bijvoorbeeld Comtesse de Paris is ook laat rijp en goed te bewaren, is ook al goed te eten als ze nog knapperig zijn en blijft dat ook vrij lang, (Niettemin is mijn vrouw juist dol op Conference of Concorde als ze nog hard zijn en naar mijn idee niet op smaak.  )

Posted

Nog een duit in het zakje: 1meter plantafstand is veel te kort. Voor een mooie leivorm heb je toch wel wat groeikracht nodig. Ik zou eerder 5/6 mooie peren en appels kiezen dan geklooi met steenfruit, die zich, zoals hierboven al meermaals vermeld, lastig laten snoeien. Kies soorten die de hitte goed verdragen en niet verbranden, het kan bloedheet worden op zo’n schutting. Alternatief is om met mooie druiven te gaan werken, die zullen het zeker goed gaan doen.

Posted

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor de feedback, dit geeft weer het nodige om over na te denken. Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan, is alle feedback welkom!

samenvattend:

- geen noten (of steenfruit, als beginner)

- minder bomen en meer afstand er tussen.

- belgisch hek is lastig, en geen opbrengst op de kruispunten.

De keuze van de appel/peren soorten, was omdat ik deze soorten erg lekker vind en het wel fijn zou zijn als ik de vruchten uit eindelijk ook lekker vind/gebruik.

dat ze betaalbaar zijn in de winkel maakt niet veel uit, want ik heb überhaupt niet de impressie dat ik in mijn achtertuintje goedkoper/makkelijker uit kan zijn dan  een professionelle teler.

• Like 2