Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Niks getopt Het is een heus miniras met nogal grove bladeren , Florida Petite , dat relatief grote tomaatjes produceert.

sl55279348511364590410.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik dief niet meer alles. Ik haal nog wel van de onderste 20cm van de plant alles wat afhangt weg, maar de 2 dieven onder de eerste tros bloemetjes mogen blijven zitten. Amerikaans onderzoek gelezen, blijkbaar is het toch wel een aanrader om die te laten zitten. Bij een Cherokee Purple die ik heb staan zie je dat waar ik de dieven laat zitten de stam dikker wordt. Dus blijkbaar heeft het zijn nut wel.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Dat zijn mooie aparte dwergjes Frans!

Bubbels dat wat jij zegt dat die stam steviger wordt als je niet dieft, zag ik 2 jaar geleden inderdaad bij mijn cherrytomaten, vandaar dat ik die niet meer dief......helemaal niet het verband gelegd dat dit voor alle tomatenplanten zou kunnen werken

Geplaatst:

Hoe moet ik dat dan voor me zien in de kas? Want als ik mijn planten niet meer zou dieven dan worden mijn stamtomaten struiktomaten..waar laat je dat allemaal? Dan heb je ook meer kans op vochtproblemen zoals schimmels doordat de planten slechter opdrogen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bubbels laat maar 2 dieven gaan; da's te overzien. De cherrytomaatjes kweek ik buiten.

Geplaatst:

Gisteren terug van vakantie. Voor de vakantie had ik alle tomaten in orde. 8 dagen later...oh nee, het was een bos geworden. Alle tomaten hadden 20cm gegroeid, niet normaal. De meeste zijn nu hoger dan ik met mijn 1,64m. Helaas hebben bijna alle kerstomaten (Sweet million F1) 2 hoofddakken gekregen. Beide hebben bloemen, maar ik heb dan gisteren eentje afgesnoeid naar de helft (zo dat een tros daar wel blijft).

Andere tomaten doen het wat beter, na opnieuw dieven heb ik alleen problemen met opbinden en ruimte. Misschien moet ik ook wat bladeren inkorten (onderste 20cm is al weg)...

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Ik heb de tomatenplanten op een rij naast elkaar in de kas en ik neem van de grotere bladeren die met hun buurbladeren dreigen te verstrengelen, de helft weg.

Geplaatst:
... ... waar ik de dieven laat zitten de stam dikker wordt. Dus blijkbaar heeft het zijn nut wel.

Wat is het nut van een dikkere stam? Dat volg ik niet helemaal. De dikkere stam is nodig om de dieven die je laat zitten erbij te voeden. Maar brengt dat meer en grotere tomaten voort? Dat betwijfel ik. Een dunnere stam zonder dieven is toch dik genoeg om de tomaten te voeden?

Geplaatst:

Weet ik niet. Durf ik echt geen antwoord op te geven. Ik doe het dit jaar dan ook voor het eerst.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een Ace 55 VF buiten in een pot van 18 liter.

Hij wil niet in de hoogte groeien.

Normaal wordt die gemakkelijk 1m hoog maar de mijne is slechts 70cm.

Die maakt veel zijscheuten en bladeren...en er is 1 trosje tomaten.

Er hangen nog veel bloemetjes.

Moet ik die wat bijsnoeien in de hoop dat hij wat omhoog groeit en zodat de groeiende tomaten meer plaats hebben?

Of laat ik die beter gewoon doen?

n1VxqdO.jpg?1

AXvr55q.jpg?1

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik lees dat veel mensen echt met veel beleid bladsnoeien.

Zelf doe ik dit elk jaar vrij rigoureus.

Echt zodat het mooi luchtig wordt en er geen schimmels in kunnen komen.

Ik denk van elke plant toch zeker 1/4 blad eraf.

Nooit problemen mee gehad alleen profijt.

Je ziet de tomaten makkelijk zitten en geen schimmels.

De plant lijkt het niet te deren.

Ook top ik de tomaten na 4 bloemtrossen.

En dieven natuurlijk.

Verder geef ik ze ( in de kas ) eigenlijk geen water bij als ze eenmaal goed geworteld zijn.

Mijn ervaring is dat ze dan alleen oppervlakkig blijven wortelen en niet in de diepte en je dus water kan blijven geven.

Mijne krijgen hooguit 1x per week water.

Voor de rest redden ze zich maar.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen 7 jaar door het heen en weer rijden van Nederland naar Hongarije mijn tomaten nooit gedieft of getopt, ik zette ze in de tuin in april en in juli ging ik oogsten. OK mijn planten waren wat verwilderd maar ik heb altijd mega-opbrengsten gehad en nog nooit een schimmeltje of rot. Ook echt tientallen trossen per plant. Ik vraag mij dus ook af of dat gedief en getop vooral bedoeld is voor tomaten in Nederland/België en misschien hier in Hongarije helemaal niet nodig? Hooguit dan om niet een enorme wirwar te krijgen als je dat niet wil of er geen ruimte voor hebt?

Geplaatst:

De voornaamste reden bij mij is zodat ik er langs en doorheen kan blijven lopen.

Bij mij staan ze in een kas en anders wordt het een enorme jungle!

En met condens vorming op de ruiten toch beetje huiverig voor schimmel, heb dat bij een buurman eens gezien, alles geknakt en verlept bruin.

Toen heb ik me voorgenomen dat dat mij nooit zal gebeuren..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Wanneer je een tomaat topt, blijven zich dan in het onderste deel telkens weer opnieuw bloemen ontwikkelen?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
De voornaamste reden bij mij is zodat ik er langs en doorheen kan blijven lopen.

Bij mij staan ze in een kas en anders wordt het een enorme jungle!

En met condens vorming op de ruiten toch beetje huiverig voor schimmel, heb dat bij een buurman eens gezien, alles geknakt en verlept bruin.

Toen heb ik me voorgenomen dat dat mij nooit zal gebeuren..

Ik snoei ze ook in de kas, want anders kan ik niet meer lopen inderdaad!

Geplaatst:

Ik snoei net als Gemma, vooral om de 5 planten die ik in de kas heb staan, ruimte, lucht en licht te kunnen bieden.

Vandaar dat de rose de bern er volgend jaar niet in komt, omdat dit een typische struiktomaat is en ik wil stamtomaten in de kas.

Ze moeten de hoogte in om optimaal te profiteren van de ruimte in de kas. Ze staan op de bodem in de volle kasgrond en het is ongewenst dat ze daar alle als een dikke wirwar blijven hangen. Dan vraag je om ziektes en kleine tomaatjes.

Om dezelfde reden dief ik alles, gewoon wegens gebrek aan ruimte.

De planten moeten het doen met de ruimte en het licht, Als je er meer op elkaar zet wil dat niet zeggen dat je een betere opkomst hebt.

Ik denk dat ik met mijn vijf gesnoeide planten evenveel kilo's ga plukken als wanneer ik er een veelvoud aan planten zou zetten die ik hun gang liet gaan.

Geplaatst:

Wat grappig Huub, mijn Rose de Bern heeft dan wel de neiging om een tweede stam te ontwikkelen, maar als je die vroeg weg snoeit hou je gewoon 1 stam over hoor. Mijn RdB is een mooie stam met nu de 4e tros in ontwikkeling..

Geplaatst:

Ja wat je zegt Appelvrouw, ik heb het zojuist gezien en alsnog de tweede stam weggesnoeid. Ik kom er dan ook op terug dat het een struiktomaat zou zijn... te snel geconcludeerd van mij. Bij een rdb waar ik dat al eerder gedaan had, zie ik nu ook alleen maar een stam, dus het komt goed!

Geplaatst:

Ik had er nog wel even bij kunnen zeggen dat je ook twee stammen kunt laten staan..maar goed, nu te laat dus

Geplaatst:

Dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik kies echt voor 1 stam.

Dus de rdb wil eigenlijk in een y-vorm groeien?

Geplaatst:

Om nog even op mijn vraag terug te komen wanneer men de tomaten topt, blijven zich dan in het onderste deel zich nieuwe trossen ontwikkelen?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Als je de tomaat topt zou je in een dief weer een tros kunnen krijgen...maar niet zomaar meer aan de stam nee.

Geplaatst:

Ok dank u!

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Hier een foto van een voorbeeld van wat óók kan gebeuren.

Rose de Bern. Maakt verder niet uit denk ik, want ook andere tomaten bij mij laten dit wel eens zien.

Hoop dat de foto een beetje duidelijk is. De stam , de hoofdstam gaat een beetje rechts omhoog, langs de stok naar rechtsboven. De top staat net niet op de foto.

Er zitten al meerdere lagen bloemtrossen in. Maar in het midden van de foto zie je een bloemtak. Er zitten op meerdere plekken aan die bloeitak een aantal bloemtrosjes: klein op zich.

Maar de bloemtros wordt aan het einde van de tros weer een gewone uitloper. Hangend, kleiner blad en wéér een bloemtrosje en wéér 1. Het einde richt zich nu iets op en wordt weer blad.

Het is géén dief. De zijtak uit de hoofdstam begint met een bloemtros.

DSCN604363141402769172.JPG

Meerdere planten bij mij zijn trouwens inmiddels twee-takkers. Zo :

DSCN604087931402769221.JPG

Geplaatst:

Ik zie nu net dat bij enkele van mijn tomatenplanten de onderste bladeren eigenlijk een nieuwe stam is geworden met daaraan 1 a 2 bloemtrossen. En dus heb ik twee stammen..Zo is mijn sungold (kerstomaat) nu ongeveer een meter hoog en heeft drie bloemtrossen aan de hoofdtak en twee bloemtrossen aan de onderste tak. Ik had begrepen dat je bij buitenteelt moet toppen na 4 a 5 bloemtrossen. Dien ik dat nu te doen, of pas later in het seizoen (half augustus)? En dien ik deze onderste tak dan weer aan de hoofdstam te verbinden met touw om knakken te voorkomen wanneer de tomaten ontwikkeld zijn? Mijn tomaten leid ik naar boven dmv een touw aan plafond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic