Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als je een F1 inkruist met een andere, dan zit je normaal al met een heel divers gamma, je kruist eigenlijk beide ouders in van die F1, vrij moeilijk om dan conclusies te trekken (zeker niet met 6 planten). Je krijgt alle combinaties van alle genen ouders f1 en gekruiste plant in alle mogelijke variaties, dominant en niet.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Er zijn verschillende genen die voor oranje vruchten kunnen zorgen:

Tangerine (Recessief) (Orange Banana)

Beta (Dominant) (Sungold F1)

Sungold F1 is heterozygoot voor Beta.

Dit betekend dat zowel oranje als rode vruchten uit jouw kruising komen. De rode zijn homozygoot en daar zal je geen oranje meer uit kweken.

De oranje Beta vruchten zijn heterozygoot en daar kun je nog steeds rode uit kweken.

Bij Tangerine oranje tomaten gaat bovenstaand verhaal niet op.

Tangerine tomatenplanten kun je herkennen aan de bloem. De bloem is namelijk veel meer oranje dan bloemen van Beta of rode tomaten.

• Like 2
Geplaatst:

Wat een informatieve post @Roland aan wat leuk die verschillen @grusonia

Hier een schaamteloze plug van de tweede tros die al aan het rijpen is van mijn in-februari-naar-de-koude-kas plant. Ik kan trouwens bevestigen dat het hier (denk ik) om een kwekersras gaat wat zich erg goed houdt bij rijpen aan de plant (stevig en niet melig) zodat ik ook eens een echte tros rijpe trostomaten heb. Smaak is ook prima. Niet wauw ofzo maar gewoon echt prima. Deze ga ik volgend jaar weer zetten.

20240710_132905.thumb.jpg.376615ebfd764487909aba65742766b8.jpg

• Like 2
Geplaatst:

@redzebra de kruising van sungold x rotte murmel was gemaakt uit nieuwsgierigheid en kijken wat er uit voortkwam. Ik weet dat 6 planten heel weinig is als je specifiek op zoek bent naar een kleur of andere eigenschappen. Maar toch was het een leuk experiment om te doen. 

• Like 1

Zeer zeker, dat is de manier om nieuwe varieteiten te ontdekken en aan te moedigen, ik wou alleen zeggen dat je moet opletten met het inkruisen van F1's, je nakomelingen zijn dan moeilijk te voorspellen en ook voorzichtig zijn om verkeerde conclusies te trekken dat bv rood dominant is, het helpt wel als je de achtergrond van een bepaalde f1 kent wat @Roland hier meegeeft, dat Beta daar heterozygoot is, een gen dat mede inspeelt op de kleurvorming bij de rijping van de tomaat.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Hier lijkt de bladvlekkenziekte beheersbaar te worden. Bes tomaatjes, de planten zien er door het bladplukken karig uit, maar de trossen beginnen te komen. En ze zijn perfect voor mijn idee van snoepen tussendoor.. Zoet, en kwantiteit boven kwaliteit.

20240711_172639.thumb.jpg.401b0650bd0a90e11dadd42c1ff29fe0.jpg

Een later gezaaide roma tomaat met ribbels (supermarkt) doet het ook tot nu toe buiten goed. Heb hydrokorrels gebruikt om opspattende aarde en water te verminderen. Heb hem niet gedieft, eigenlijk uit luiheid.

Eerste vruchtjes beginnen te vormen, ik hoop op een lange nazomer..

20240704_161429.thumb.jpg.826546c3579bc1b1b0d63b0e36267da0.jpg

• Like 2

@Liekie het is moeilijk om  een inschatting te maken op de foto's hoe groot de tomaat is, kan je er iets langs zetten als referentie eventueel als geplukt? Die gaat inderdaad wel goed precies. Je had deze van  het HAS , hogeschool ? het zou dan misschien een hybride kunnen zijn.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Bij het planten van de tomaten, 3 maanden geleden, heb ik in het plantgat DCM meststof gedaan (https://dcm-info.nl/hobby/producten/groentetuin-meststoffen/dcm-meststof-tomaten) . Wat doen jullie nu als onderhoudsbemesting, zelfde product, maar dan minder? Vloeibare mest is een mogelijkheid, maar ik heb er een druppelsysteem liggen, dus moet met een gieter dan vloeibare voeding erbij gieten. Dan is de vraag hoeveel en hoe vaak.

De grond waar ze in staan in van Makkelijk Moestuin, dit jaar nieuw.

Dank jullie voor het antwoord.

Geplaatst:
On 7/12/2024 at 12:39 AM, redzebra said:

@Liekie het is moeilijk om  een inschatting te maken op de foto's hoe groot de tomaat is, kan je er iets langs zetten als referentie eventueel als geplukt? Die gaat inderdaad wel goed precies. Je had deze van  het HAS , hogeschool ? het zou dan misschien een hybride kunnen zijn.

Bij gebrek aan fatsoenlijk referentiemateriaal: mijn hand 😀

Best wel dikke bollen dus! En inderdaad, wellicht een hybride, doet het echt super!

20240713_145903.thumb.jpg.314c6a717ff5dc72e58bef10ae1a7688.jpg

Ik gooi overal gedroogde koeienmest en dat wordt vanzelf in de aarde opgenomen (lekker lui). Zo'n emmer van de aldi gooi ik dan overal met handjes. Wel met tuinhandschoenen want die meur komt er niet goed vanaf (sprak zij uit ervaring...)

• Like 5
Geplaatst:

De eerste sungolds beginnen zowaar wat kleur te krijgen (foto 1). Hoop met de stijging van de temperatuur buiten dat er volgend weekend wat te proeven valt. Alle planten gelukkig nog alive and kicking ondanks de liters regen.  Wat me nog het meest verbaast: ergens eind april een pomtato plantje gekocht. Op de afprijstafel (lees afdankertjes) voor 5 euro gekocht. Gewoon omdat me dat een keertje leuk leek. Plantje was hooguit 30 cm. Thuis opgepot. Nu is hij ruim 1 meter breed en 85 cm hoog (foto’s 2 t/m 4). Veel bloemen en de eerste bijna rijpe tomaatjes. Niet gediefd omdat het volgens mij een struiktomaat is, toch? Tomaatjes zijn ongeveer 3,5 cm breed. Herkent iemand misschien de tomatensoort?

IMG_6198.jpeg

IMG_6192.jpeg

IMG_6194.jpeg

IMG_6197.jpeg

• Like 5
Geplaatst:
Op 13-7-2024 om 11:43, Walters zei:

Bij het planten van de tomaten, 3 maanden geleden, heb ik in het plantgat DCM meststof gedaan (https://dcm-info.nl/hobby/producten/groentetuin-meststoffen/dcm-meststof-tomaten) . Wat doen jullie nu als onderhoudsbemesting, zelfde product, maar dan minder? Vloeibare mest is een mogelijkheid, maar ik heb er een druppelsysteem liggen, dus moet met een gieter dan vloeibare voeding erbij gieten. Dan is de vraag hoeveel en hoe vaak.

De grond waar ze in staan in van Makkelijk Moestuin, dit jaar nieuw.

Dank jullie voor het antwoord.

Niemand?

Geplaatst:

@Walters, ik denk dat iedereen daar een eigen methode voor heeft. Als het goed is staat er ook een beschrijving op je doos meststof, hoe lang het werkt, en de dosering.

Ik voed ze zelf eigenlijk alleen met een vloeibare voeding, in het gietwater opgelost. Beetje nattevinger werk. Dosering zoals aanbevolen aanhouden, op een vaste dag.

Maar doordat ze hier buiten staan in potten, zal dat heel anders gaan als bij tomaten in een kas. Regenbui er over en ik kan wat bij moeten gaan voeden.

Er is moeilijk een goed passend antwoord te vinden, ik zou zeggen dat bijvoeden met dezelfde meststof vanuit de instructie van DCM de minste kans geeft op over of onderbemesting.

Geplaatst:

@Walters ik doe hetzelfde als jij: bij het planten in de volle grond handje mestkorrels in het plantgat, zie doos. En dan na 1,5 maand wekelijks vloeibare meststof in giet water, zie fles. Net als @Dashbro op een vaste dag tenzij het hard gaat regenen (spoelt het toch weg), dan voed ik als het droog is. De vloeibare meststof geef ik overigens ook aan de zaailingen als ze paar weken oud zijn en nog binnen staan. Dan wel in een hogere verdunning (de helft van het voorschrift). Nergens op gebaseerd trouwens, gewoon gemerkt dat het zo goed werkt voor mijn planten. Alles staat onbeschermd buiten.

IMG_6212.jpeg

IMG_6213.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

@Dahli en @Dashbro hartelijk dank voor jullie inbreng. Ik had zelf ook het idee dat het een beetje natte vinger werk zou zijn, gelukkig bevestigen jullie mijn vermoeden. Heb nu van DCM een halve dosering rond de druppelaar (bij iedere plant staat er een) in de grond gewerkt. Ze groeien goed en ondanks het matige weer kan ik dagelijks wat verschillende soorten proeven.

• Like 2
Geplaatst:

Er valt nog niets te oogsten, maar van de ‘grote’ soorten, doet de Matina het het beste. Ik heb van 1 plant een 3-takker gemaakt en daar hangen inmiddels 9 trossen in! Heel blij mee want dat had ik dit seizoen echt niet verwacht.

IMG_6204.jpeg

IMG_6211.jpeg

IMG_6206.jpeg

• Like 4

@Walters ik heb inderdaad behoorlijk wat blad verwijderd. Alles staat buiten zonder afdak, (te) dicht op elkaar geplant en is ook nog eens 2- of 3-takker. Dat betekent dus heel veel blad dicht op elkaar. Om de planten luchtig te houden en daardoor te zorgen dat het blad snel droogt bij regen, moet er wel blad weg. Tot nu toe resulteert dat al drie jaar in geen phyt. En dus veel zon op de tomaten. 

aangepast door Dahli
Geplaatst:

Is bij mij ook zo, behalve dat ik dan Phytophthora niet helemaal kan voorkomen.

Ondertussen denken we ook vast richting seizoen 2025 😀

PXL_20240715_100606228.thumb.jpg.369a67d59c168083ee0ad02f69703b47.jpg

• Like 5
Geplaatst:
10 uren geleden, Dahli zei:

@Walters ik heb inderdaad behoorlijk wat blad verwijderd. Alles staat buiten zonder afdak, (te) dicht op elkaar geplant en is ook nog eens 2- of 3-takker. Dat betekent dus heel veel blad dicht op elkaar. Om de planten luchtig te houden en daardoor te zorgen dat het blad snel droogt bij regen, moet er wel blad weg. Tot nu toe resulteert dat al drie jaar in geen phyt. En dus veel zon op de tomaten. 

Dank je voor de uitleg.

Geplaatst:

Hier een dag met ups en downs. De eerst twee cherry tomaatjes (Cascade) waren rijp en op voordat een foto genomen kon worden. 

Bij het onderhoud van de stamtomaten het eerste phyto plekje op blad bij een Ruthje gespot. Snel veel meer blad verwijderd maar toch niet helemaal gerust want blijkbaar is het nu in de buurt…

Geplaatst:

Hier elke dag een flink aantal minitomaatjes van de Sweet Pea en Gold Rush bes tomaatjes. Het had ondanks Alternaria bladvlekkenziekte een hoop meer kunnen zijn. Nu wachten op Tumbling Tom en diens rijping. En een goed najaar. En geen Phyto..

Volgend jaar zo weer door. Want ondanks alle tegenslagen bloeit, en groeit de boel.

Ik vind de tomaten in mijn kas, tot nu toe een beetje tegenvallen kwa smaak. De mini kumato is tot nu toe de lekkerste. Zo heb ik ook de Zasweet, maar ik krijg er geen wauw effect van zoals de verkoper beweerd. En ook de Candy Sweet Icicle vind ik maar waterig smaken. Welke tomaat is in jullie kas / tuin tot nu toe het beste uitgepakt? 

aangepast door Gallox
spelfout
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...