Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe tuinkas


Moestuinpassie

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Eind februari ga ik mijn tuin laten ophogen en wordt mijn achterterras wat groter gemaakt, ik heb dan plaats voor een kleine kas van 2360x162 cm. Ik heb ook al moestuinbakken met klimrekken in mijn tuin staan. Nu vraag ik me af wat handig is. Ik had vorig jaar de tomatenziekte en wilde juist veel tomaten neerzetten. Ten eerste de vraag hoeveel planten jullie denk dat ik in deze kas kwijt zou kunnen. en is het slim om enkel tomaten en pepers in de kas te zetten. Of denken jullie dat het beter is om ook wat meloen en komkommer erin te zetten en dus ook wat tomaten buiten te laten staan.

 

Ik ben benieuwd :)

 

Groeten en bedankt voor het meedenken alvast!

Pascale

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er natuurlijk helemaal aan welke soort tomaten je wil zetten. 😉

 

Maar de gangbare aangebonden soorten mogen toch zeker 40 cm plantafstand hebben.

Dan kunnen er langs de zijkanten aan elke kant zes en achterin nog twee tegen de achterwand.

 

Meloen en komkommer vragen heel veel ruimte dus dat gaat dan ten koste van je tomatenplanten.

Pepers vragen minder ruimte maar ook daar zijn soorten die flink kunnen uitgroeien in een kas.

 

Voor het idee een kas met gelijke afmetingen:

 

2dacbfcd-4712-486e-aae8-6c1632e1ba7a-768x625.jpg

 

 

Let wel, de tomaten groeien hard in een kas en je zult ze elke paar dagen bij moeten houden anders kan je de kas niet meer in.

Ook met lengte zitten ze zo aan het dak en dan toppen of laten zakken.

 

Foto van mijn kasje ongeveer 2x2 m  met 15 planten, wat onhandig was met dieven etc.

Nu zou ik het middenpad vrij houden zodat je verder in het seizoen wat ruimte hebt.

Ziekte voorkom je door de omgeving droog te houden, dus veel luchten.

 

 

20200520_180246.thumb.jpg.c5ab2c68bab050cd4c66dfc71eb1f0d7.jpg

 

Buiten ben je meer van het weer afhankelijk, een periode regen en te weinig dieven en blad weghalen is dan vaak de oorzaak van ziekten.

Ondanks de ziekte op het tuincomplex met alle regen dit jaar toch een overvloedige oogst.

 

In de droge tijd:

 

20230704_191057.jpg

 

Na weghalen dieven en blad:

 

20230724_193117.jpg

 

Elke paar dagen dieven, indraaien en blad weg halen:

 

20230804_204939.jpg

 

 

Succes en gefeliciteerd met je kas.

(En niet te veel willen.....🤫)

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Patrijs Dank je voor je reactie. Ik heb inderdaad de kas waarvan jij de foto plaatst uitgezocht voor mijn tuin :)  duurt nog even maar in maart hoop ik dat ie staat :) Voorpret al! Mijn deur komt trouwens niet op de kopse kant maar aan de lange kant. ik heb nu bedacht om ongeveer 12 planten in de kas te zetten. Dat zou dus prima moeten kunnen. Ik heb de volgende planten uitgezocht: vleestomaat: Coeur de Boeuf Blanc en Rood, kerstomaat: yellow pearshaped, sweety, helsing junction blue, black cherry en goldita, Tomaat: Tigerella, balkontomaat: Maya en Indigo Rose, Cocktailtomaat Pink Thai Egg en een peperplant, de malawi peppadew. Nog tips of juist gewassen en dingen die je afraad? Ik heb het boek tomaat gekocht, hopelijk krijg ik uit het boek ook goeie tips.  

aangepast door Moestuinpassie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie kas.

Ik ben een conservatieve tomatenteler, en teel voornamelijk voor de lekkere opbrengst.

Ik heb niet veel of geen ervaring met sommige rassen.

Wel is hier heel veel info te halen en zijn er echte tomatenkenners. 

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie en stel de vragen die blijven in de tomatentopics dan krijg je vast meer antwoord als uit een boek.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar had ik wilde tomaat voor het leuke, erg kleine minitomaten die erg vertakken.

 

Rode kerstomaatjes van eigen kweek.

 

En Country taste F1:

 

country taste F1.jpg

 

Moneymaker:

 

moneymaker.jpg

 

Sungold F:

 

sungold F1.jpg

 

En wat Mamande van eigen kweek:

 

marmande.jpg

 

Het jaar daarvoor ook wat andere soorten die niet bevielen of te traag waren hier buiten aan de kust waar het altijd wat koeler is.

In mijn Blog zie je ze wel voorbijkomen.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meloen kweek ik niet.

Ik zet in de kas en in de polytunnels vruchtgroenten die echt niet zonder warmte kunnen. Veel pepers of paprikas doen het ook prima op een warme plek in de tuin. Sommige tomaten ook, maar die houden niet zo van nat worden, dus afdakje of paraplu is dan wel aan te raden als het veel regent.

Komkommer kweek ik eigenlijk altijd in kas.

Maar alles is afhankelijk van de varieteit die je wilt kweken.

 

Eigenlijk vind ik de kas minstens zo belangrijk om in voor te zaaien. Sla, peulvruchten, brassicas, bloemen zaai ik altijd voor in de kas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al doende leert men. Komt wel goed.
Een afdakje is ook zo provisorisch gemaakt. Als je het goed wilt doen, even wat filmpjes kijken. Ik heb van gebeitste balken en polycarbonaat platen een afdakje waar ik de tomaten onder zet. Ze houden gewoon niet van een natte kop en willen het wel luchtig hebben. Maar er zijn altijd mensen zoals ik die zich daar niets van aantrekken en de boel volzetten. Ik probeer met tomaten wel echt op te letten, omdat als die wel wat meer ruimte hebben, meer vruchtzetting hebben. Dus experimenteer gewoon een beetje. Je bent net begonnen zeg je. En al doe je alles wel geweldig, dan zul je zien dat er Moeder Natuur ingrijpt. Dus hoe het gaat weet je uiteindelijk toch niet. Gewoon doen dus. (Mijn verhaal had dus ook heel veel zinnen korter kunnen zijn. Ik eindig waarmee ik begon )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...