Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Douchewand als raam voor koude bak


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

Is het raam/glas van een douchecabine te gebruiken voor een koude bak? 

Ik heb er één staan, zonder rand, met een greep. Wil er wel een houten rand om heen maken, maar wat is de gedachten van jullie? 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten waarom niet. Rand van welk materiaal ook voor de stevigheid is altijd welkom, denk ik. Misschien ook een lat in het midden ter ondersteuning.

Het enige minpunt wat ik kan bedenken als het kunstof is, dat direct zonlicht (i.v.m. UV) misschien zorgt voor snellere afbraak van het materiaal. Maar dat zie je dan wel weer.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

geen probleem @Vlietzicht het enige zou kunnen zijn dat in sommige gevallen het gelaagd of verhard glas is (ik ga er vanuit dat het glas is)  en in dat geval ben je gewoon beter en veiliger af t.o.v. normaal wat in een serre wordt gebruikt. Zit er nog een tekening in, wordt het licht in de sterke lentezon ook nog wat meer verspreid en getemperd wat ook een voordeel kan zijn..

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de glazen platen van douchewanden in gebruik.

Een vriend ha zelfs een soort cabine bewaard omdat hij weet dat ik ze gebruik.

Twee deuren had ik als voorkant van mijn zelfgebouwde kasje.

Een deur is kapot gewaaid  met een harde windstoot.

Daar heb ik een vaste plaat ingezet.

Er zit een alu omlijsting om zodat een paar gaatjes en wat schroeven genoeg zijn.

Ik heb smalle platen met de alu omlijsting die er om zit in gebruik op de tuin als windbreker en een soort van minikasje.

Eerst voor de tuinbonen en peulen/erwten daarna naar bijv. de tomatenplanten.

 

20230111_152116.jpg

 

20230202_143006.jpg

 

 

20230212_165053.jpg

 

20230401_182511 (2).jpg

 

 

20230414_131800.jpg

 

Ik heb een plaat ooit als bedekking van de lage kas gebruikt.

Helaas was die iets groter als de maat van de eenruiters (150cm) die er op horen.

Omdat die van boven uit stak is er een stormvlaag onder geslagen en is de plaat een aantal tuinen verder weggewaaid en kapotgeslagen.

Dat geharde glas brak in tienduizend stukjes en ik ben een paar dagen bezig geweest met opruimen.

 

Het geharde glas is afval en kan niet omgesmolten worden.

Ik vind het dan ook meerwaarde om ze te hergebruiken.

 

Let op dat de bak stevig is en het raam niet te zwaar zodat het handelbaar blijft.

Als het te groot is is dat onhandig.

 

Een tijdelijke bak is zo gemaakt, van wat planken, balken of tegels of gewoon aarden walletjes.

Een raam er op en klaar, altijd handig bij voorkweken etc.

 

Maak de bak schuin met de lage kant naar het zuiden zodat de zon er in kan en het koude water er niet in loopt.

 

Succes.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 

 

Het is glas inderdaad. 

 

Er staat een afvalcontainer vlak bij de tuin, ineens stond er een hoeveelheid hout voor een rek en deze ruit in de schuur. Dat was mijn middag; gesleep met een hoop rommel 😇

 

Maar dan thuisgekomen denk ik 'die ruit, kan dat eigenlijk wel?'

Nou, toch weer nieuwe ideeën en idealen dan zeg maar.

 

Links van de grijze streep staat de ruit (mijn telefoon, het is niet anders) 

 

DSC_0000070.thumb.jpg.da32671fe3b99dc831927392a385195b.jpg

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn onderburen hebben ooit hun oude bad uit hun badkamer gesloopt en het als volgt in de tuin ingegraven en er bloemen in gedaan. Dat zal ik nooit vergeten! Ai Ai.... dat is ook wel weer het andere uiterste 🙃 

 

maar jouw idee klinkt niet zo raar hoor, waarschijnlijk merkt niemand het op dat het een glasplaat van de douche is 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geharde glas brak in tienduizend stukjes  Dat is o.a. de reden waarom het veiliger is en bij bv in een auto of etenswaren wordt gebruikt (ook 6x sterker als gewoon bij gelijk dikte), je kan je er niet aan snijden.  Tja een pak van dat niet gehard glas wordt ook niet omgesmolten, en uiteindelijk het is maar glas even erg als een steentje in een rivier. Erger is als het gelaagd is, dan zit er meestal een onafbreekbare folie tussen.µ

In alle gevallen blijft een 2de leven als koude bak, een pracht van een meerwaarde voor gelijk welke.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...