Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groene tomaten


Gallox

Aanbevolen berichten

💚 Hallo Iedereen.

 

Ik open een speciale topic voor groene tomaten. Ik heb diverse video's en foto's gezien en soms valt mijn mond open van verbazing hoe aantrekkelijk ze eruit zien. Dus komend seizoen ga ik voor het eerst een aantal groene tomaten uitproberen. Mijn oog is vooral gevallen op de Aunt Rubys German Green en de Cherokee Green.

 

Wie heeft er al ervaring en hoe zijn ze bevallen?

 

groene tomaat.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in 2105-2016-2017 drie jaar Green Zebra gekweekt. Ik vond het niets bijzonders qua smaak. Groeit vrij langzaam en gedrongen. Zetting viel tegen bij warm weer en gaf veel scheuten/dieven ook op de trossen.

Daarom is deze bij mij afgevallen Ik kweek ieder jaar 20-22 verschillende soorten met heel veel variatie in kleuren, vorm en grootte en dat is ook de max. 

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groene variëteiten hebben ook niet mijn voorkeur en ik heb er al tal geprobeerd,  maar ik zou zeggen gewoon proberen, "De gustibus et coloribus non disputandum est" , dus dat moet je voor jezelf bepalen.

Maar toch even benieuwd @Gallox, wat is jouw ervaring met tomatenteelt  en hoe lang teel je deze ?  Als je een paar groene variëteiten wil telen dit jaar , kan dat ook in tomaten 2024, dat is niet zo bijzonder. De titel "groene tomaten" gaat later verwarring geven met onrijpe eind seizoen als mensen  hier op zoeken.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absinthe is een grote groene vleestomaat die heel lekker is. Heeft een sterke smaak en is wat zoet.

Sungreen 4029 is een extreem zoete groene cherry tomaat. Toen het neefje, die geen tomaten lust, deze proefde was hij meteen verkocht zo lekker.

Limetto F6 is een heel lekkere zoete groene tomaat. Geproefd op de tomatenproefdag Kapellen augustus 2023. (ook meteen wat zaadjes geoogst voor 2024)

Green Zebra is een zure tomaat, vele vinden hem lekker maar het is niet mijn tomaat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek ook geen groene tomaten meer. Wel ooit gehad, maar ik heb net als met groene soorten aubergine veel moeite om te herkennen wanneer ze nou rijp zijn. En omdat er nog een gruwelijke hoeveelheid anderskleurige varieteiten zijn (waarvan ik wel kan bepalen wanneer ze rijp zijn), komen ze bij mij ook niet meer op de zaailijstjes voor. En ik ben altijd in de war met de "green fried tomato" recepten. Gaat dat nou over onrijpe tomaten of  groene varianten, inclusief solanum 🤔

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gallox dat was niet onvriendelijk bedoeld, maar gewoon een algemene opmerking.  Dit soort vragen komt elk jaar voor, o.a. ook zaailijstjes en die staan dan gewoon in het tomatentopic van dat jaar, het gaat immers over komend seizoen.  Je vraagt bv ook iets i.v.m. enten, je krijgt een antwoord maar gaat daar verder niet op in, waarom vraag je dat dan, ga je het eventueel proberen ? Waarom/waarom niet?  Ook bv ministar is gewoon ministar een merknaam van een rond Belgisch kers/coctail tomaatje (Flandria), niet minister een pruimtomaatje. Ik antwoord gewoon op je vragen, verder moet je daar niks achter zoeken, ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen die tomaten telen, daarom ook al een paar keer de vraag, wat en hoe heb je al geteeld en hoe pak je het dit jaar aan. Eigen Informatie delen, eigen ervaring, eigen foto's, hoe je huidige teelt gaat verlopen helpt ons allen vooruit, niet alleen vraagstelling, topics of internet lijstjes, en dit onafhankelijk hoe lang of hoe iemand teelt.

aangepast door redzebra
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 30-12-2023 om 14:56, redzebra zei:

@Gallox dat was niet onvriendelijk bedoeld, maar gewoon een algemene opmerking.  Dit soort vragen komt elk jaar voor, o.a. ook zaailijstjes en die staan dan gewoon in het tomatentopic van dat jaar, het gaat immers over komend seizoen.  Je vraagt bv ook iets i.v.m. enten, je krijgt een antwoord maar gaat daar verder niet op in, waarom vraag je dat dan, ga je het eventueel proberen ? Waarom/waarom niet?  Ook bv ministar is gewoon ministar een merknaam van een rond Belgisch kers/coctail tomaatje (Flandria), niet minister een pruimtomaatje. Ik antwoord gewoon op je vragen, verder moet je daar niks achter zoeken, ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen die tomaten telen, daarom ook al een paar keer de vraag, wat en hoe heb je al geteeld en hoe pak je het dit jaar aan. Eigen Informatie delen, eigen ervaring, eigen foto's, hoe je huidige teelt gaat verlopen helpt ons allen vooruit, niet alleen vraagstelling, topics of internet lijstjes, en dit onafhankelijk hoe lang of hoe iemand teelt.

 

(..)  Ik heb bij nader inzien mijn reactie op jouw bericht maar verwijderd, dat lijkt me het beste. Op naar een paar mooie groene, goed smakende tomaten.

aangepast door Gallox
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-12-2023 om 14:34, Erny zei:

Aunt Ruby was heerlijk maar dat vonden de muizen ook dus het  was moeilijk een rijpe onaangevreten tomaat te oogsten. Dit jaar had ik n andere groene, hetzelfde verhaal.

 

 Hoi Erny, dat is super jammer, maar blijkbaar zijn de tomaten dus erg lekker 💚 ik ga er extra op letten dat dat bij mij niet gaat gebeuren. Waar stonden jouw tomatenplanten? Ik ga ze in een buitenkas plaatsen (maar wel in pot). Hoewel ik merk dat de meeste niet zo enthousiast zijn over groene tomaten denk ik dat deze soort niet gaat tegenvallen, net zoals de Cherokee Green. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nooit groene tomaten gaan telen. Alhoewel, zo'n beetje iedere tomaat begint als groene tomaat. Bij alle andere soorten is het een teken van rijpheid als er geen groen meer te zien is, dus veilig voor mij. Groen is onveilig (itt verkeerslichten...). Ik reageer vreselijk naar op solanine. Als ik aardappel of tomaat met groene plekken gegeten heb, word ik zwetend wakker met bizarre dromen en voel me ellendig, dus nee, het schrikt me alleen maar af.

 

Vergelijk het met een eetbare paddenstoel. Er wordt een nieuwe soort gekweekt, die lijkt op een giftige soort. Dat idee.

 

Om de speciale smaak te ervaren hoef ik het ook niet te doen. Er zijn zoveel soorten en smaken, meer dan genoeg. Ik vind de groene er ook niet smakelijk uitzien, integendeel. 😒

aangepast door HuubvG
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Nee, niet verwarmd. We doen het gewoon met de Hollandse temperaturen . Het is wel altijd ietsje warmer in de kas. Zodra (in deze periode) de zon erop schijnt is het al snel rond de 15 / 16 graden. Hopen dat het weer een beetje zo blijft tot het weer lente wordt. 😃

 

Ik weet dat ik erg vroeg ben begonnen met de tomaten, maar kon het niet laten. Zo staan er nog vele andere vriendjes naast de 'groene-ras tomaten'. Voor de aubergine en basilicum was het wel te koud... en de slakken hadden trek 🐌 De pepers groeien traag, maar doen het tot nu toe ook goed in de kas. Scheelt een hoop gedoe in de woonkamer / logeerkamer etc. Als het weer flink zou gaan vriezen dan zou ik wel wat moeten verhuizen, dus dat hou ik in de gaten. 

 

 

 

 

 

aangepast door Gallox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nachttemperaturen onder de 10 graden vinden tomaten niet zo fijn hoor. Een enkele nacht kan geen kwaad. Met de weersvoorspellingen voor de komende 14 dagen: weinig zon, regelmatig regen dagtemp onder de 15 graden en nachttemperaturen royaal onder de 10 graden gaat het echt niet goed komen zonder verwarming.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Even de stilte doorbreken binnen deze topic. De groente tomaat soorten plantjes groeien lekker. Ik voeg er een foto bij van de Aunt Rubys German Green. Verder heb ik nog de Cherokee Green, Cherokee Green Pear, Absinthe en Frosted Green Docters. Benieuwd naar wat komen gaat. 

IMG_7529.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...