Vrouwholle Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Vanmiddag in het zonnetje op mijn dakterras in de kwairbak ( = 8 vaks airbak met kwartelhok eronder😊) 2 vakken opnieuw bemest met compost en radijs en bindsla gezaaid.. de zaaiplekken afgeschermd met dichte bekertjes als “broeikassen..tegen slakken en vogelvraat… 🤞 op nog wat zonnige dagen..😊 4 Quote
Gitta Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Vandaag eigenlijk alleen de tomaten gecheckt op phytopthora en de rijpe tomaten geoogst. Verder niets gedaan vandaag in de moestuin. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Vorige week al in de aardappelemmers paksoi gezaaid. Het staat boven zag ik vandaag. Lie heeft de laatste tomaatjes van de planten afgeknipt en ik heb vanmiddag voor het eerst weer vogelvoer bijgevuld. De eekhoorn kwam meteen even kijken. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vrouwholle Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Super leuk om eekhoorntjes aan je voedertafelbte hebben @appelvrouw 😍 Ik voer dagelijks bij en heb nu hele kolonie musjes en wat andere vogels op mijn kleine patio 😍Paksoi heb ik ook nog in de vakken staan en ook nog in p9 potjes in een rek om beter bescherming tegen slakken vraat… 😬😬😬 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Gisteren geoogst: Tomaat, ananaskers, frambozen en bonen Verder opnieuw blad weg gehaald bij de tomaten. Verschillende paprika’s en pepers begonnen weer te bloeien. Die uitlopers weggehaald want ze mogen alle energie stoppen in het afrijpen van wat er al hangt. En ik heb weer een stuk van de haven gesnoeid en het net over de blauwe bessen weggehaald. 3 Quote
Arja Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Genoten van het zalige weer. In mijn eigen tuin. We zijn net terug van een korte vakantie, en die was, nouja niet bepaald droog. Ik loop in de tuin te rommelen, in de lucht hoor ik een buizerd. Ik herinner me nog dat die stukken zeldzamer waren toen ik klein was. We zagen ze toen heel af en toe op een paaltje langs de weg zitten. Nu zijn ze dus 'gewoner', maar ik word elke dag zo blij als ik ze boven mijn hoofd hoor. Terug on topic: in mijn tuin gerommeld dus, wat koppen van uitgebloeide zonnebloemen veilig gesteld, geconstateerd dat ik best veel onkruid heb, en alvast wat klein spul voor de mtfd ruils opgepot. 6 Quote
Rookie Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 De mais gekortwiekt, en bladeren van de tomaten afgehaald. Ik hoop dat ze het nog gaan redden. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Water gegeven, een courgette en wat tomaten geoogst. Verder genoten in de tuin van het zonnetje. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 september 2024 Auteur Geplaatst: 14 september 2024 Vier courgettes en een Little Gem geoogst. Thee gemaakt en uien meegenomen. Ook een hele grote U.K. pompoen meegenomen want er waren al twee kleine hapjes van genomen 2 Quote De moestuin van Patrijs
Vrouwholle Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Plan was mijn voorgekweekte plantjes in de lege vakken uit te zetten…maar toch eerst de 2 platanen gesnoeid die in de zomer mijn bakken tegen de brandende zon beschermen maar nu het kouder word en de dagen korter wil ik juist veel licht en zon vangen dus vanmiddag die klus geklaard 💪💪💪 2 Quote
woldistel Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 (aangepast) Wieden, strimmen en alvast nadenken over volgend jaar. Ook weer twee zakjes met tomaten, pepers en komkommers uit de kas. Ik voel vandaag als naderende herfst. Dauw blijft langer liggen, het licht veranderd en de eerste roodborstjes zitten al te tttrrrrrrrt-ten. Edit: oh ja, nog Pluimhortensias gestekt uit buurvrouw's tuin. Dat is een hele mooie, met bloempluimen die verkleuren van groenig wit naar donkerroze 15 september 2024 aangepast door woldistel 3 Quote
Rookie Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Hier zien we ook, dat het herfst wordt: hier ook dauw op de velden, de ganzen maken massaal proefstarts, we hebben de reeën alweer gezien en de fazanten zitten allemaal in het veld herrie te maken. Dat kunnen ze nog een maandje doen, want half oktober begint het jachtseizoen... Vandaag en gisteren de tomaten ontdaan van hun bladeren en 1 struik helemaal geruimd, vanwege de phytophtora. Ik laat het liefst de tomaten er zo lang mogelijk aan zitten, maar als het moet, haal ik ze er allemaal af en laat ze binnen verder rijpen. 3 Quote
Arja Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Ik vind het altijd mooi, dat herfstgevoel. Lekker koel 's morgens en 's avonds, maar overdag kan het nog heerlijk zijn. Ik heb vandaag wat bedjes schoongemaakt, het oude spul en het onkruid eruit, en winterspinazie en andijvie erin. Verder hier en daar wat gewied. 5 Quote
Gitta Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Ik heb de laatste spekbonen geoogst en ook nog wat tomaatjes kunnen oogsten. Verder de tomaten planten gecheckt op phytopthora, tot nu toe nog niks. Hier kondigt de herfst zich ook aan. Vogels die richting het zuiden gaan. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Vandaag heb ik de Sint Jansuitjes van @woldistel geplant, zo benieuwd! Verder vooral met zaden in de weer geweest. De gefermenteerde tomatenzaadjes (Voljusko en Matina) liggen te drogen, de gedroogde peperzaden zijn opgeborgen en ik heb een paar rijpe bessen van de Malabar spinazie kunnen oogsten. Die liggen voor een paar dagen in water, dan het vruchtvlees eraf, daarna drogen. En de laatste Uchiki Kuri is geoogst. 5 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 september 2024 Auteur Geplaatst: 15 september 2024 Op het nieuwe knoflookveldje drie kruiwagens compost gestort. Twee volle kruiwagens afval, o.a. cosmea, calendula en postelein op de nieuwe composthoop gemikt. Geschoffeld en frambozen gesnoept. 4 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 september 2024 Auteur Geplaatst: 16 september 2024 (aangepast) Fijn tuinweer in de middag. Eerst het greppeltje voor gemaaid, daarna Texla aardappels gerooid en gelijk daar opgeruimd. De bijna droge sperziebonen gebusseld en opgehangen. Thee, frambozen en druiven van de tuin gegeten en nog een kruiwagen verse mest op de composthoop gemikt. Voor het eerst hier vier parkieten gezien die vooral op de zonnebloempitten afkwamen. Ze zullen wel uit Alkmaar komen maar waren toch vrij schuw en vlogen op zodra ze me zagen. Een volle fietstas aardappels mee naar huis. 16 september 2024 aangepast door Patrijs 5 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Hier ook halsbandparkieten. Ze hebben er een bede van gemaakt. Ook Duiven en eksters weggejaagd. Druiven geplukt voor de kippen. Kippenhok schoongemaakt. Mesthoutsnippers in de tuin gemikt. Wat tomaten geplukt. 1 Roos en 3 zonnebloemen. 1 voor de kippen en 2 voor in een vaas. Verder niet zo veel. Heerlijk weer. Even nagenieten. 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 17 september 2024 Auteur Geplaatst: 17 september 2024 Vanmiddag kwamen ze weer op bezoek, nu minder schuw en ik kon een foto maken. Flinke wind uit het noorden, eerst de tomaten van aangetast blad en de eerste aangetaste tomaten ontdaan. Gelijk de tomaten geschoffeld. Het greppeltje achter gemaaid en voor een deel leeggehaald met de hark. Geschoffeld en de bescherming bij de aalbes weggehaald en deels opgeruimd. Muntthee gedronken en druiven en frambozen gegeten, zelfs nog een paar aardbeien. Nog wat geschoffeld en kruiden voor de soep geoogst. Met een emmer schoongemaakte en uitgezochte Texla aardappels, het loof en het tomatenloof naar hui want in de volle wind werd het frisjes. 3 Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Wij hebben ook een rijpe aardbei gevonden.. Vanmiddag wat laurierheg en rododendron weg gezaagd daar waar we meer bessen willen. De aarde is daar echt dood ik ben benieuwd of dat wel wat wordt. Mijn gisteren geplante knoflook tenen weer iets uitgegraven. Plek gezocht voor mijn pindakaasboom. Rupsen gezocht op de eeuwig moes. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vrouwholle Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 (aangepast) Heerlijk weer was het 😍 vanmorgen kanten gordijn tegen de zon uit mijn kasje gehaald. Geoogst en lelijk blad weggehaald . Groene courgette bevrucht met mini pompoenbloem..🤞 s middags gekochte herfst plantjes verpot en nieuwe potten schikking op de patio gemaakt , patio geveegd en gesproeid. voor gezaaide andijvie, witlof, mini bleekselderij uitgeplant in de voortuin bakken. En gekochte knoflookbieslook in bloei in een vak gezet.😊 s Avonds binnen in bekertjes voor gezaaid; tatsoi, bindsla, odd witlof, roodlof, crispy rode sla, ijsbergsla stevige bindsla. 2 soorten spinazie zaden in de week gezet. 17 september 2024 aangepast door Vrouwholle 4 Quote
acpronk Geplaatst: 18 september 2024 Geplaatst: 18 september 2024 Ik had ook zulke grootse plannen voor gisteren. Er zouden 5 kijkers voor ons huis langskomen, dus een kleine 3 uur naar de moestuin. Maar vrouw sprak een veto uit, en ben dus niet geweest 😓 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Petrasmoestuin Geplaatst: 18 september 2024 Geplaatst: 18 september 2024 (aangepast) 11 uren geleden, Vrouwholle zei: crispy rode sla, bindsla, ijsbergsla Zet je die later dan wel buiten? En gebruik je dan ook vermiculiet? Want je kunt deze sla niet meer zaaien, als je die van de MM hebt tenminste. 18 september 2024 aangepast door Petrasmoestuin Quote
G. B. Geplaatst: 18 september 2024 Geplaatst: 18 september 2024 De boterbonen uit de grond getrokken, zagen er heel zielig uit. Heb er al veel vam geoogst dit seizoen. Grond bijgewerkt (bemesten hoeft nu niet, de tuin gaat onder zeil en ik ga naar een andere tuin op het complex. De strijd tegen/met heermoes ect was echt niet te doen) Overige bonen geoogst, 2 koolrabi's, 1 paksoi, 2 kroppen sla en tomaten geoogst. 2 tomatenplanten erui gehaald ivm phyto. Spiralen schoongemaakt. Rode kool en spitskool in de tuin gezet en slakkeneitjes weggehaald. Die *beesten blijven bezig. 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 18 september 2024 Geplaatst: 18 september 2024 Iets met wie niet waagd Petra😉 Ik heb uit luiigheid ontdekt dat ze het binnen bij mij in tot nu toe niet verwarmde kamer ook prima doen..🤔😊 Die op de foto zaaide ik 21/7 de rest van de Salanova’s kwamen toen niet op…(1 zaadje per bekertje) Deze zijn vandaag voor het eerst buiten afharden…en gaan later in p9 potje en dan in mijn kasje denk ik. want afgelopen winter groeide ze onder mijn kap in de bak ook gewoon door…. Dus nu de soorten Salanova’s die ik nog had gezaaid en zie wel waar het schip strand….🤷♀️ Aantal van die zaden zijn odd ze zijn nu voordeliger in de mm shop dus ga ik ook nieuwe bestellen want bij de intra tuin hadden ze weliswaar de zaden verplaats ipv opgeborgen maar de Salanova’s hingen daar niet bij helaas…🫤 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.