Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beterschap Mellie. Prutsen in de moestuin kan heel genezend werken.

Gisteren vandaag la en andijvie geoogst. Helaas moest ik er 5 weggooien die doorgeschoten waren. Ik ben begonnen het gras tussen de bieten weg te halen, maar dat is een klusje dat nogal wat tijd in beslag neemt, Een paar slaplantjes en stoksperziebonen in de achtertuin bijgeplant en maar weer eens slakkenkorrels gestrooid in een niet aflatende strijd tegen die monsters. In de kas heb ik de laatste tomatenplanten opgepot en daar komen de boterbonen mooi op. Nog een weekje en dan kunnen ze de moestuin in zonder dat ze soldaat gemaakt worden door de duiven.

• Like 1
Geplaatst:

Nadat er echt geen bonen opgekomen zijn, het bed weer netjes onkruidvrij gemaakt en vast 1 rijtje opnieuw gelegd. Hopelijk komt t nu wel op (als t goed is zou t deze week droger zijn. Nu nog hopen op wat warmte).

Netten gespannen bij de aardbeien. Foliekasje groter gemaakt en gelijk weer wat kolen erbij gezet. De mini kroten in een grote bak gezet, dan kunnen die wat groter worden en dan ook de grond in. 2 courgettes uitgedeeld aan de buurvrouw. Die van haar waren opgegeten door slakken. 2 tomaten buiten gezet. Er staan er nog 3 binnen die kunnen deze week ook wel naar buiten.

Oh ja, ook nog 1 gedeelte prei gezet en een klein rijtje wortels gezaaid. 

Geplaatst:

Voor mijn blauwe bessen bescherming tegen de merels geplaatst.

De eerste blauwe bessen beginnen af te rijpen met als gevolg dat de interesse van merels zich verplaatst naar het stukje tuin rondom mijn kas. Nadat ze  gedecimeerd werden door het dodelijke Usutu- virus, dat voor het eerst in 2018 hard toesloeg, is het aantal merels de laatste jaren weer aanzienlijk toegenomen. Positief nieuws maar niet voor mijn blauwe bessen. :-)

Blauwebes3.thumb.JPG.c6efc6c5ac3e6cdcb9da0f504127307b.JPG

Blauwebes4.thumb.JPG.750d2be89ad99fccd5dca140291b4417.JPG

Blauwebes5.thumb.JPG.8765366561f63efe739e732f2ef24e1f.JPG

Klamboes zorgen er nu voor dat de bessen onbereikbaar zijn. Niet minder belangrijk is dat ook de suzuki vlieg, die later in het zeizoen een plaag kan worden,  buiten de deur gehouden wordt.

Blauwebes6.thumb.JPG.d8d1091c038b4fb232bf57867ad5c0fc.JPG

Ik gun de merels best wel wat. Een struik die op zijn retour is, hij ontwikkelt dit jaar nauwelijks nieuw hout en heeft ook minder en kleinere bessen dan normaal,  blijft onbeschermd en mag kaalgevreten worden. Daarna wordt hij geruimd.

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Gisteren aardappels geoogst en uien. 

Wat kroppen sla en een bos bloemen van de laatste goede pioenrozen en de eerste goudsbloemen.

Een paar rijen aardappelplanten onkruidvrij gemaakt en geschoffeld.

Snijbiet verwijderd en kleingemaakt voor de compost.

In de namiddag nog even terug voor een groentepakket voor een vriendin. 

Vandaag de nieuwe aardbeien geplukt en geschoffeld.

Peulen en doperwten geoogst en gedopt en wat nieuwe aardappels gerooid.

Twee rijen tomaten onder tunneltje gediefd en schoongemaakt.

Vier pond aardbeienjam gemaakt.

'S avonds opgeruimd en wat oud hout verbrand en een kopje thee gedronken.

• Like 1
Geplaatst:

Aardappels, bosuien, broccoli, asperges en sla geoogst.

Boontjes gelegd op het half lege vak waar de primeuraardappels stonden.

Daar eerst gespit.

De laatste compost uit een vak omgezet in het vak waar ik nu afval in gooi.

Dat vak was gelijk vol en heb ik afgedekt daarna het lege vak gelijk gevuld met de bijna rijp compost uit het vak ernaast.

Een halve kuub gedaan en toen was het genoeg.

Geplaatst:

e97640d02b6462ab43764c8fbd2b587a.jpg

Deze jungle is mede mogelijk gemaakt door 4 weken ziekte verlof…
Gisteren middag eraan begonnen. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, heb ik van de 150 geplante bieten wel 3 stuks over. DRIE!

Ik heb alles weg gehaald, maar een paar goudsbloem en dille heb ik verzameld en een nieuwe plek gegeven. Veel water gegeven. Goudsbloem gaat het wel doen, maar dille wil meestal doorschieten na verplaatsen. Wie weet heb ik mazzel.

Op 1 stuk alvast 50 bieten geplant. Ze waren al te lang… dus benieuwd hoe dat gaat. Toen water. Heel veel slakkenkorrels incl de kweekbakken waar de rest nog inzit. En dan vandaag maar zien wat er van over is.

Veel aardbeien geplukt. Heerlijk. Kippen ook goed gegeten. Alles wat er zo uitzag, ging naar hen.
4200b95b752b51a89206b90e7d416297.jpg

Geplaatst:

Tuin opgeruimd voor de kunstroute op het park. Dahlia’s in de volle grond gezet en schietgebedjes tegen de slakkenterreur gedaan. Aarbeien geplukt, op 1 sappige rode na, waar een rosse woelmuis lekker aan zat te knabbelen.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Gewied, was wel nodig na twee weken vakantie.

Sperziebonen en pronkbonen gelegd en stokken gezet.

Tomaten gediefd, zien er niet heel slechte uit ondanks het weer.

De overige knoflook geoogst en opgehangen.

Uien geoogst en opgehangen.

Doperwten geoogst en planten gerooid.

Kapucijners geoogst. 

aangepast door Arja
  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Asperges en aardbeien geoogst.

Soepgroenten geoogst. Kruiden, uien, doperwten en peultjes.

Flink wat cosmea uit kunnen delen.

Thee gedronken tijdens een van de buien.

De laatste grote snijbietplanten weggehaald en daar gespit en een rij cosmea gezet.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Aardappels, uien, asperges, peulen en doperwten geoogst en gedopt.

Een nieuwe mest ontvangstplek gemaakt van drie pallets en wat palen.

Het moeras waar d mais staat geschoffeld. Wat snijbiet klein gestoken met de spade en tomaten gediefd en schoongemaakt.

Een paar mensen blij gemaakt met cosmea planten.

Geplaatst:

In de kas gewied, paar molshopen met carbid behandeld. Rest van de tuin overal hoopjes carbid ingegraven… hopelijk zijn ze weg. Of dood.

• Like 1
Geplaatst:

De lage kas grotendeels leeggehaald van alle doorgeschoten groenten die er nog in stond.

Een deel klein gemaakt voor op de compost en een paar ramen gespit.

Alvast wat pottomaten er in gezet.

Een bos goudsbloemen, uien en een broccoli mee terug.

• Like 1
Geplaatst:

Weer een stukje van de lage kas gespit en er nog twee ramen opgelegd.

Asperges, aardappels en aardbeien geoogst en cosmea uitgedeeld.

Met mijn Opinelletje op verzoek een merel losgesneden.

Hoe doen die dames het zonder zakmes in de moestuin?

Ik gebruik hem meerdere malen per dag, vandaag dus voor die merel, om aardbeien te ontkronen en om een gevonden touw los te snijden op  het strand.

En dan hoefde ik vandaag nog geeneens peultjes af te halen.

• Like 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Patrijs zei:

Hoe doen die dames het zonder zakmes in de moestuin

Snap ik ook niet, mijn Opinel gaat altijd mee als ik naar de tuin ga of een stukje wandelen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb er ook eentje, vorig jaar ging die ook geregeld mee. Nu moet ik even zoeken waar die ook alweer ligt. Snoeischaar gaat wel altijd mee.

Gisteren de helft van de buiten knoflook geoogst. Oeh, valt flink vies tegen. 100 keer niks.

En op de vrijgekomen plek 5 gekregen paprika's geplant, plus nog wat voorgezaaide kolen die dringend de grond in moesten, en ook nog wat ander spul. En dille en waterspinazie gezaaid (zal wel goed gaan groeien als de hele zomer zo blijft).

• Like 4
Geplaatst:

Stambonen en andere bonen maar verwijderd ( rot), tuinbonen doen t wel maar op een laag pitje. Paprika's en peper vertroeteld, hoop maar dat ze t nog gaan doen

Geplaatst:

De lage kas verder aangepakt, het laatste beetje opgeruimd en gespit.

Een uitgevallen raam weer teruggeplaatst en er komkommer ingezet en de ramen er weer opgelegd.

De pastinaak voor een stukje gedund en geschoffeld.

Peulen en doperwten geplukt en schoongemaakt. Sla geoogst.

• Like 2
Geplaatst:

De derde (en momenteel enige) lichting stokbonen opnieuw geplant. Verder aardbeien geoogst en wat oude planten verwijderd. 

Ook de eerste aardappels geoogst. Ze hebben last van Alternaria. Ik kan nooit zoveel oogsten maar de eerste vier potten gaven toch een redelijk resultaat. 

Ik wilde de tomaten aan gaan binden maar het is zo koud geweest dat het allemaal heel traag groeit en dus niet nodig was. 

Alle biervallen ververst. Een aantal lijkt leeg gedronken te worden. Iemand een idee wie dat doet?

• Like 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Alle biervallen ververst. Een aantal lijkt leeg gedronken te worden. Iemand een idee wie dat doet?

Ehm... iets of iemand met de ziekte van Heineken? Of zitten er zoveel slakken in je tuin?

Aangezien de bonen nauwelijks opkomen in volle grond, heb ik er nu een aantal in potjes gedaan. Hopelijk komen ze nu wel op en kunnen dan alsnog de grond in. 

Vorige week wortels gezaaid, lijkt iets op te komen maar is nog erg klein.

Tomaten, komkommer en courgette extra mest gegeven. Op de courgette na ziet alles er maar treurig uit.

Munt en radijs geoogst en een paar aardbeien. 

• Like 1
Geplaatst:

Broccoli geoogst en het kweekkasje over de gelegde bonen gezet.

Bij de buurman gekeken vanwege het slecht worden van zijn aardappels door de nattigheid.

Tomaten gediefd en de netten van de jonge aardbeien gehaald en daar voor de helft schoongemaakt voor ik weggeregend werd.

Zo als het even droog is nog een bos uien halen voor de kimchi die nu gemaakt wordt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...