Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Groot deel vd 10 kruiwagens compost heen en weer gereden en op de plek van bestemming gekieperd.

 

Wat extra aardbeien geplant, staan er nu 18 in totaal.

 

Zoektocht gehouden naar mn eerder geplante courgetteplant, maar heb niets terug kunnen vinden.....wie heeft er in 1 nacht een plantje van zo'n 20cm met een viertal bladeren volledig opgepeuzeld? Alleen mn stokje met 'courgette' stond er nog :(

 

Morgen zaaien......zodra ik eindelijk eens heb besloten wat ik nu precies waar wil. 1 are is niet zo groot, maar tegelijkertijd blijkbaar heeeeel erg groot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb we al onze jonge plantjes in de tuin uitgeplant nu maar hopen op een goede zomer,

 

Mais 🌽,

IMG_0470.jpeg

 

IMG_0474.jpeg
 

6 verschillende pepersoorten en 1 paprika,

IMG_0482.jpeg

 

3 x Carolina Reaper peper en 2 x Primotalii peper,

IMG_0480.jpeg

 

5 x verschillende paprika soorten en 1 Cayennepeper,

IMG_0490.jpeg

 

IMG_0497.jpeg

 

🤞😎

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plastic tunneltje bij de primeur aardappels weggehaald en daar met de handschoffel doorheen gegaan.

Asperges, knofloken, bos uitjes snijbiet, rucola sterrenkers en munt geoogst.

De diverse glasplaten weggehaald.

Een rij aardappels, aardbeien en tuinbonen met de handschoffel schoongemaakt.

Een rij voorgetrokken sperziebonen geplant.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende batch tomaten in de volle grond gezet. Ook 2 uchi-pompoenen hebben hun definitieve plek in de tuin gekregen. Verder de klimspinazie zaailingen allemaal naar grotere potten over gezet. Ze zijn nog te klein voor de volle grond. Tenslotte opkomende mierikswortel uitgegraven, had blijkbaar wat wortelstukjes laten zitten. Dit jaar geen plek voor, daar komen de 2 overgebleven amaranten als ze zover zijn…..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier rijen vroege aardappels onkruidvrij gemaakt.

De ramen  van de platte bak opgestapeld en een stukje leeggemaakt.

Daar de potten met planten gezet en het teveel aan groente, vooral  winterpostelein, op de composthoop gemikt met een laag half verteerde compost er over heen. 

Een bos blauwe Irissen mee naar huis.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle looppaden onkruidvrij gemaakt, met de bosmaaier de slootkant kortgewiekt en samen met anderen een klein vlonder gemaakt aan de slootkant. Kan nu tenminste zonder gevaar voor nat worden water tappen :)

 

Aardappelen en uienbed onkruidvrij gemaakt, een aantal voorgezaaide koolrabi in de tuin gezet en een tomatenhekwerk gemaakt. 

 

Oh ja, na een tip van de buurman een vliesdoek over de gelegde bonen (stamsla bonen en boterbonen) gelegd. Dan kunnen de vogels er niet bij als het net opkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gegeven, patio schoongemaakt, alle tuinmeubels geschrobd, de schommelbank schoongemaakt van vogelpoep, beetje onkruid gedaan, 2 vijgen geplukt en alleen opgegeten, en de kas ben ik nu aan het verzuipen. De woelmuizen althans. Hoop ik. Ik laat de dompelpomp de hele nacht lopen. Rotbeesten. En dan ga ik eindelijk de kas vol planten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna 2 weken terug zijn vrouw en oudste dochter voor familie bezoek weg, en zijn de baby en ik alleen thuis.
Af en toe wandelen we naar de moestuin, ik wandel en zij ligt dan in de kinderwagen. Dan heb ik een uurtje voor ik weer naar huis moet voor de volgende voeding. Gemiddeld eens per 2 dagen lukt het om te gaan. Dat is wel meer dan eerder, toen kon ik wegens werk drukte maar 1-2 uurtjes per week gaan.
De afgelopen 2 weken diverse planten in de grond gezet, en vooral onkruid getrokken want dat groeit gigantisch. En uiteraard rondgekeken.
Nog een weekje zo door gaan, en dan komen vrouw en dochter weer terug. Dan kan de grote verhuizing van de planten thuis naar de moestuin beginnen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allerlei stakenconstructies gemaakt voor de bonen.

Leuk werk, gaat wel wat tijd inzitten want ik heb nog maar een handvol deugdelijke bamboestokken (van 270 cm) en de hazelaarstokken van afgelopen wintersnoei zijn nog niet eens van hun zijtakken e.d. ontdaan 🤭 Die van de voorgaande oogstjaren zijn inmiddels al wat gammel.

 

Niettemin wel gelukt en alle klim- en spekbonen gelegd, alsmede wat stambonen. En weer een aantal tomaten, peper, aubergine en paprika verplant. En heul veul met de gieter in de weer. De bovenlaag van de grond is al behoorlijk droog hier. En dat is niet handig met zaaien.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bonen vinden zijtakken geen probleem.....

 

Een mooie avond dus nog even naar de tuin nadat het bezoek weg was met een tas vol verse asperges.

Een vuurtje gemaakt voor een pannetje thee en een plastieken tunneltje gemaakt voor de tomaten straks.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik hang even de vlag uit... al het onkruid van 3 jaar achterstallig onderhoud is er sinds vandaag uit, grond is losgemaakt en daarna genoten van het noorderlicht. Ben behoorlijk verbrand (want tja, niets gelezen/gehoord over uv straling dat ie vandaag zo sterk was) dus nu met roomboter op de armen en nek. Tijd voor een ijsje 

IMG-20240511-WA0000.jpg

aangepast door G. B.
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Diverse bloemensoorten gezaaid, nieuw rijtje knolvenkel, sla en en rucola gezaaid. 

Pepers verpot naar hun definitieve grote pot. 

Tomatillos en ananaskerssen uitgeplant.

En her en der gras getrokken (wat een plaag!)

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tomatenkasje in de achtertuin gezet en er 3 Berner Rose en 2 amethyst jewel in geplant. Van een oude hoes en wat stokken heb ik een dakje voor de 4 minibel tomaatjes gemaakt die ik in een grote pot geplant heb. Na het eten heb ik nog 12 knolselderieplantjes verspeend in papieren potjes van de Action. Later komen die in de moestuin te staan. Vanmiddag heb ik 49 lage leeuwenbekjes verspeend in een kweekbakje waar z\e eerst maar eens goed kunnen gaan wortelen en daarna gaan ze de bloembakken in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer met de baby naar de moestuin wezen wandelen. Nu wilde ze vandaag niet slapen, pas voordat we weggingen, dus geen productieve dag gehad. Moet bij de kinderwagen blijven, en langs het pad wat onkruid verwijderd, beetje naar de kiwibessen gestaard en nog meer bloemknoppen gezien (gaat de 30 net over denk ik, allemaal van dezelfde plant).
En gepiekerd waar ik die andere 2 druiven nou neer moet zetten. Plek die ik gisteren bedacht had, gaat niet helemaal lukken. Komt dan in de knoop met de mannelijke kiwibes denk ik.

Ik had op Instagram gelezen dat iemand haar Monarda kwijt is (evenals meer vaste planten), en bij mij blijkt dat deze ook naar de plantenhemel is gegaan. Zo koud was het toch niet..? Te nat icm vorst misschien?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk begonnen met zaaien.... tot nu toe een kruidenvak, een sla/spinazie vak en een selderij/prei vak.

Tevens 6 tomatenplantjes in de grond gezet en er even een amateuristisch afdakje boven gemaakt met wat onhandig plastic. Bedoeling is dat er golfplaat op komt, maar dat moet ik nog halen.

 

Ook nog even afscheid genomen vd eerder uitgeplante komkommer, want die gaat t echt niet halen....in 3 dagen zo'n hoopje ongeluk geworden. Ik ga maar direct zaaien denk ik.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 asperges gegeten. Meer zat er helaas niet in. Onkruid. Welig tierend helaas. Lijkt alsof ik niets heb gedaan, maar een kliko en kippenren vol.

De kas is Klaas voor gebruik. Maar niet voordat de stellage erin uit elkaar viel… dus kon eerst mooi die troep opruimen. Wel nu een extra rij waar ik kan planten. In de winter gebruik ik de kas toch nauwelijks, dus ga het ook niet vervangen. Alle gaten dicht gemaakt.

Mieren en poppen weggeschept en aan de kippen gegeven. Mierenspul. Tegels weer recht. En toen was ik al gesloopt en dropen de druppels van mijn neus. Het was 35 graden in de kas met alles open…. Ik ben veel te vroeg gestopt in de kas, want niet klaar, maar oververhit en gaan opruimen.

De courgette en enige zonnebloem die het hebben overleefd in de kas, buiten geplant. Ruim uitgestoken en toch hing het al direct slap. Half verzopen met water geven. Hopelijk trekt hij bij. Volgens mij is de kas nu ook slakvrij. Ik heb geen korrels gestrooid wat eigenlijk niet handig is bedenk ik me nu. Verhip….

Ik heb vast een slak over het hoofd gezien en alle capsicum staan in de kas… zucht. Ben benieuwd naar de ravage morgen.

Heel veel slakken buiten de kas geraapt. Ook een gezin naaktslak die vrolijk weg kroop van een afgeknaagde zonnebloem naar de eeuwige velden gestuurd. Dit jaar ben ik des duivels over slakken. Er is al zo veel weg. Nog nooit zo erg geweest.

Maar wel lekker zonnetje gehad. Beetje jammer dat die vol op de kas scheen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asperges geoogst en ook hier waren de aspergehaantjes gearriveerd. 

Helaas is het haantjes bestand nu gedecimeerd.

'S avonds twee tomatenhokken gemaakt en paaltjes gezet bij het nieuwe aardbeienbed. 

Ook gezellig thee gedronken met de nieuwe buuf tijdens een buitje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren 10 tomaten geplant, onkruid getrokken en foto's van de vijgen gemaakt. En vast nog wel wat meer. Baby sliep pas heel laat, dus grootste deel van de tijd was ik in de buurt van de kinderwagen bezig.

Vandaag weer een wandeling gemaakt, en zoals altijd weer naar de moestuin. Baby ging gelukkig wel snel slapen.
Een yakon in een kuip geplant, 4 kuipen met 4 rassen zoete aardappel geplant, en 3 kuipen met de crosne van @woldistel. Heb nu 8 kuipen met crosne, want afgelopen winter niet geoogst. Heb nog genoeg om nog 3 kuipen te vullen, eerst maar kijken of ik nog wat kuipen over heb.
Nog weer 6 tomaten geplant, en nog meer onkruid getrokken.
En toen was het weer tijd voor de volgende fles (melk voor de baby, geen wijntje op het terras), dus op naar huis.

Zie dat het morgen pas eind van de middag weer gaat regenen, dus hopelijk morgen weer een wandeling maken en wat tomaten planten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de volle zon bezig geweest op het aangrenzende dak van de buurman, om mijn schuurdak vrij te maken van in frustratie afnemende klimop, passiflora en paarse wisteria. In de hoop dat mijn plantenbunker/schuurtje de lekplek en schimmelbron zou verliezen.

6 puinzakken vol, het was de moeite..

 

Het bitumen dakje aangeveegd en de dakgoten schoon, nu hopen dat dat de lekkage opgelost heeft... Maar ons bent skeptisch.

 

Verder de laatste planten (2 citroenkomkommers) nu af aan het harden, en een laatste stek genomen van de gold rush tomaat voor een kennis.

 

Slakken helaas ook met droog weer present..

 

Net ook tapenade gemaakt met oregano uit pot (oregano "hot&spicy", tapenade van 2 tartaartjes, 2 EL Olijfolie, 2 TL gesnipperde Kappertjes, 1 a 2 EL pijnboompitten, 10-15 grote fijngesneden blaadjes Oregano (of meer, naar smaak), een forse regen van geschaafde grana padano, en genoeg peper en zout om het licht zout te maken, en voorbij het vlakke te trekken.)- nu eerst een paar toastjes daar mee beleggen en zometeen gaar maar voldaan naar bed, en vanmorgenmiddag de rest opmaken. De gewonnen strijd op de naaktslakken vieren.

 

...anyhoo. Lekker op een cracker, al dan niet gezouten/ met olijfolie. Recept is van mijn opticien.

 

Verder de 8m hoge laurierkers van de buurman fors teruggesnoeid, fijn gemaakt- en naast de zevenblad en de clematis, ook nog eens de wilde framboos van mijn ex vervloekt... Gezond, zei ze. Vergt geen onderhoud, zei ze...

 

Ik trek de wortels uit de hele achtertuin onderhand.. Als ik geluk heb. Jonge scheuten breken zo weg.. maar ondergronds is het een hel.

Lekker laten staan in- en plukken uit de natuur. Nodig ze niet uit..

 

Lekker druk bezig geweest, en zodra de wekker afloopt, weer.

aangepast door Dashbro
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites




Zie dat het morgen pas eind van de middag weer gaat regenen, dus hopelijk morgen weer een wandeling maken en wat tomaten planten.


Het gaat kansloos worden, baby sliep vanochtend na de eerste voeding nog een uurtje of 3, dus gaat ze straks vast niet meer slapen.
Morgen de hele dag regen, dus de tomaten worden op z'n vroegst pas vrijdag in de grond gezet, of vanaf het weekend als vrouw en oudste dochter weer terug komen.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie en een flinke bos Irissen geoogst.

Het nieuwe aardbeibed onder gaas gezet dat ook makkelijk openslaat.

Twee rijen tuinbonen onkruidvrij gemaakt en de klimbonen ook.

Daar ook de  cloches weggehaald omdat er regenachtig weer is gearriveerd en de planten ook te groot werden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...