Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik eerst een stuk of 20 tomaten verspeend en in de kas gezet. Daarna heb ik paarse sperziebonen en cobra sperziebonen voorgezaaid in de kas. Vandaag heb ik eerst een stukje geschoffeld in de moestuin , 2 courgetteplanten uitgeplant en de 5e en laatste rij bietjes gezaaid: chioggia. De eerste rode bietjes beginnen op te komen en ik heb de eerste Frieslanders boven de grond zien komen. Bij de wortelen, de sla en de andijvie heb ik het vliesdoek weggehaald en bij de wortelen flink gewied. De kapucijners komen niet of nauwelijks op, dus ik heb ze opnieuw gezaaid, maar nu in de kas waar het warmer en beschutter is. Als ze dan opkomen kan ik ze alsnog uitplanten. De komkommers ( Johanna ) en de pompoenen ( flat white boer ) beginnen te kiemen. De afrikaantjes voor bij de aardappelen en de rozen kunnen bijna de tuin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 1,5 week op de tuin en eigenlijk voelde dat vooral ellendig. Slechte opkomst van de wortels, aardbeienveld vol onkruid en de slakken vierden nog groot feest. Tegen heug en meug maar begonnen en na een tijdje had ik er al weer lol in.

 

Automatische raamopeners geinstalleerd, miniperziken naar buiten verhuisd, bokashi ingegraven in de kas, 3 biervallen voor de slakken gemaakt, geschoffeld, kamille, zonnebloemen en boerenwormkruid uitgeplant, slakken vanuit de kas naar de eeuwige jachtvelden verhuisd. Kuip waar de aardperen in zaten omgekiept, daar komt een laatste blauwe bes in, aardperen eten we te weinig. Paar takjes van de Kosui lei-nashi aangebonden. En me vervolgens toch weer afgevraagd waarom ik dit doe want het kost zoveel tijd en je krijgt er in dit jaargetijde zo weinig voor terug. 🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, MSDG said:

En me vervolgens toch weer afgevraagd waarom ik dit doe want het kost zoveel tijd en je krijgt er in dit jaargetijde zo weinig voor terug. 🥲

Maar t is zo leuk om alles te zien groeien, niet nu maar strakjes wel! 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kruiwagen vol gras en heermoes uit de tuin getrokken. Genoten dat de aardappels en uien aan het opkomen zijn. Heel veel slakken verhuisd naar de eeuwige jachtvelden en me vervolgens verbaasd over hoeveel dieren er eigenlijk in een moestuin schuil houden.

 

De eerste koolrabi uitgepoot in een balkonbak bij huis. De tuin moet nog een keer gefreesd worden, dus daar gaat het nog niet. Eens kijken of de plantjes hierin ook willen groeien. En kennis gemaakt met een aantal moestuin buren. Heel gezellig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Nog weer meer verse aarde toegevoegd aan de tuin en weer wat overgepot, de planten staan verder weer lekker buiten, vannacht was de eerste nacht dat de planten in de tunnel tent zijn blijven staan,

 

Paar plantjes overgepot,

IMG_0421.jpeg

 

IMG_0422.jpeg
 

IMG_0439.jpeg

 

De bak van de pepers verder bijgevuld met verse aarde,

IMG_0424.jpeg

 

Nog een mooie bonus aardbeien 🍓 plant over van vorig seizoen, we waren ‘m totaal vergeten,

IMG_0423.jpeg

 

😎🤞

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

40 naaktslakken verhuisd.

 

Edit: +15

Edit: +25

Edit: vooruit, nog een rondje vlak voor het donker. Bij 100 slakken ben ik gestopt met tellen. Zou het helpen, of is dit het nutteloze topje van de ijsberg? 

aangepast door Arja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren: 12 extra aarbeienplanten tussen het al aangelegde bed gezet, een paar afrikaantjes in de grond gezet en het aardbeienbed, aardappelveld en tussen de uien al het onkruid weggehaald, gestrood met lavameel (er staat veel heermoes, ondanks bemesting) en kalkkorrels gestrooid.

 

Vandaag: een boterdoosje vol slakken geraapt. Ben halverwege de tel kwijt geraakt.. 😂 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoffelen en veel opnieuw zaaien. Ik heb het idee dat mijn moestuin boven één heel groot mierennest ligt en dat ze alle zaden wegslepen en fijnhakselen, zo weinig is er opgekomen. Geen radijsjes, geen rucola, geen wortelen, geen bietjes, drie snijbietzaailingen 🤔

Druppelvormige tochtstripjes geplakt boven de regengootjes op de tunnelkas. Morgen gaat het regenen, dus ik hoop dat de tonnen zich gaan vullen.

Paprika en peperzaailingen in de tunnelkas uitgeplant. En ook daar 🐜🐜🐜🐜🐜🐜

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu sinds 2 weekjes 100m2 op een moestuincomplex....stond helaas onder water toen ik de sleutel kreeg, maar afgelopen week kon ik er eindelijk op.

 

Afgelopen week druk bezig geweest met oa een 'grondwoeler', gezien de vorige huurders hadden gespit vlak voor t blank kwam te staan en alles 1 grote berg keiharde klei werd. Verder 2 verhoogde bakken gemaakt van elk zo'n 4x1.5m, stokken gezet voor mn bonen en een constructie gebouwd waar de komkommers schuin tegenaan kunnen gaan groeien, peulen aan de zijkanten omhoog groeien en dan in de schaduw hopelijk sla, spinazie en pak choy kan groeien zonder direct door te schieten.

 

Qua groeiend spul nog weinig geplant, gezaaid en gepoot. Enkel aardappels, uien, een fruitboompje, aardbeien en wat fruitstruikjes, maar hopelijk kan ik komende dagen nog t een en ander zaaien. Heb uit een geruimde tuin ook laurier gekregen en uit een andere krijg ik zeer waarschijnlijk grote aalbesstekken, frambozen en aardbeien.

 

Op de vensterbanken groeit verder alles prima door. Vandaag nog de 2 opgekomen snackkomkommers verpot en t begin van bloemknoppen in diverse tomatenplantjes en de gewone komkommer gespot, dus ik hoop dat ze iets voir ijsheiligen naar buiten kunnen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Patrijs zei:

Een hoekje geschoffeld onder een zeer dreigende lucht.

Die dreigende luchten waren wel prachtig! Heb er ook van genoten vandaag op de tuin.

(Foto stukje van m'n tuin)

Een klein uurtje na het nemen van de foto ben ik wel weggespoeld door de regen en hagel. Maar toch weer een stuk geharkt/geschoffeld vandaag en veel lol gehad met de tuinbuurvrouw.

 

IMG-20240504-WA0001.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie gezaaid.

Sla gezaaid.

Andijvie gezaaid.

Bamboestokken neergezet voor sperziebonen.

Plastic tunneltje neergezet zodat ik vast een paar pe/pa/to buiten kon zetten. 

 

PXL_20240505_1352061682.thumb.jpg.db3fbe56a41260090219b5649f981f97.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dingen opgebonden.

Slakkenvallen geplaatst.

Raapstelen geoogst.

Genoten van al het mooie groen en van het weer - dit is mijn favoriete weer. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 rijtjes stamsla bonen gelegd en een rijtje boterboontjes. Ondertussen me helemaal een ongeluk geschrokken. Ik dacht een kalkkorrel te zien liggen, dus die raapte ik op, maar...tja, dat was dus geen kalkkorrel, maar een spin met een mega ei op de rug...

Het is maar goed dat er geen mensen in de buurt waren anders hadden ze vast de ambu gebeld #spinnenfobie? #welneejoh...

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Eerst de slootkantjes gemaaid.

Asperges geoogst net als spinazie en radicchio.

Daarna de suikermais uitgeplant.

Aan het eind van de middag wilde ik opruimen maar een medetuinster moest van haar glasplaten af.

Die hebben we uitgegraven en heb ik schoongemaakt en naar mijn tuin gesleept voor de tomaten strakjes.

Haar ook nog even geholpen met paaltjes zetten en toen was het wel genoeg voor vandaag.

Nog een pannetje muntthee gemaakt in het avondzonnetje.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...