Gitta Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 Dit is van het zakje dat erbij zit. Het is tuinkers. Heerlijk! 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 Ik bewaar mijn zelf geoogste zaden ook voor kiemgroenten.. super gezond en voor mijn bakken heb ik toch al snel veel te veel zaden 🤔😊 2 Quote
Rookie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik ga ook mijn kiempotjes maar weer eens afstoffen. Goed idee Gitta. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ook daar hebben we topics over , zie bijv. hier: 2 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 9 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2024 Eerst bieten geoogst, daarna twee ramen van de lage kas gehaald en daar een deel opgeruimd. Kerstomaten afgevoerd en de komkommerplanten. Er staat nog wel eetbaars, dat heb ik laten staan. Ook de wilde tomaten van buiten afgevoerd. Nog wat geschoffeld en met de bieten, drie komkommers en kerstomaten naar huis. De Kaapse bessen en frambozen waren toen al op. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 De laatste droogbonen naar binnen gehaald en te drogen gelegd. Gehooid, dwz halfdroog gemaaid gras uit de berm bij elkaar geharkt en richting onze composthoop gekruid. Nog wat zaden geoogst en te drogen gelegd. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Vaccinium Flamingo geplant op een van de weinige zonnige plekjes. Veel opgeruimd, schotels, potjes, tuingereedschap, waterslang. Samen met Lie een vergaan stronkje uit de tuin gehakt.30 schapenzuringkjes uitgetrokken nog maar 4970 te gaan🙀 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 @appelvrouw arme jullie! Ik heb vandaag weer een stuk hondsdraf eruit getrokken. Zo’n hekel aan die plant. Brrrrrrr. En stinken dat het doet. Zo’n vieze kruidige geur heeft dat, wordt er elke x weer misselijk van. Nou ja. Elke tuin zijn eigen drama’s Ik heb een arm vol aan de kippen gegeven. Die zijn er dol op. Hoef ik die troep tenminste ook niet in mijn kliko. Paar pepers geplukt. Eitjes geraapt. Grasmaairobot gereset en opnieuw aangezet. Die had zichzelf klemgereden. Heel veel frambozen geplukt en met de jongste 2 opgegeten. Heb ze alleen nog aan de plant op de foto. Rest ging direct op. Ik denk dat we makkelijk 4 ons op hebben gesmuld. Morgen zijn er vast weer meer rijp. Kan de dochter ook wat eten 3 Quote
acpronk Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Op 10-10-2024 om 16:47, Mellie zei: hondsdraf eruit getrokken. Zo’n hekel aan die plant. Brrrrrrr. En stinken dat het doet. Zo’n vieze kruidige geur heeft dat, wordt er elke x weer misselijk van. Ik gebruik het als bodembedekking. Maar heb nog nooit gemerkt dat die planten geur hebben. Maar mijn neus is ook niet de beste. Dille ruik ik wel op een metertje afstand. Was gisteren wel naar het favoriete tuincentrum van @Goldfish geweest, en bij de koopjeshoek staat een hele verdieping van een rek vol met eucalyptus. Dat rook ook niet bepaald lekker, kon er niet goed tegen.. Geen planten gekocht, alleen 2 potten voor binnen. Eerder die dag naar Vreeken geweest, ook daar niets gekocht. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Gisteren begonnen met de grote opruiming. De zoete aardappelen geoogst (er zaten aardappelen ónder het worteldoek, dus dat kostte nog vrij veel moeite. Bijna alle courgetteplanten opgeruimd, er zit nog een klein courgetje in een andere plant, dus die heb ik alleen maar gesnoeid. Alle tomatenplanten opgeruimd. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Dit weekend weinig tijd gehad om in de (moes)tuin bezig te zijn. Ik ben amper thuis geweest. Vandaag wel sla en chinese bieslook geoogst voor de gemengde sla. 2 Quote
marcelru Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Al het blad van de populieren naast de parkeerplaats van onze tuin bij elkaar geblazen en op m'n tuin gedumpt. 3 kuub blad ongeveer. Volgende week verdelen onder m'n kersenbomen. 5 Quote
Mellie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Heerlijk dagje vandaag. Ik heb wat knoflook gepoot, wat onkruid verzameld, heel veel frambozen geplukt en gegeten, kippen gedaan en de sereh en citroenverveine gesnoeid en ingepakt. Normaal snoei ik de verveine niet, maar weet sinds dit schaar dat het de vorm van de plant alleen maar ten goede komt. Dus ik hoop dat een wintersnoei niet dodelijk is… Nog erg genoten van de bloeiers die het met minder slakken in de tuin, aanzienlijk beter doen. En, tadaaa! De eerste saffraan geoogst. Gelijk alles bekeken, maar deze overijverige bloeier is echt de enige. De rest is alleen een spriet of sprietbeginnetje. 5 Quote
acpronk Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Het is hier rustig, niemand meer iets gedaan? Vandaag was het toch lekker weer? Ik was vandaag weer voor het eerst in 11 dagen (volgens mij een record in negatieve zin) weer op de tuin. Wilde de tuin een beetje winterklaar maken, en wat ruimte maken voor de knoflook. Niet gelukt helaas. Was er maar een uurtje. Te laat gegaan wegens werk afmaken en privé. Wat oude smeerwortelgier aan de (onder andere) zoete aardappel gegeven, om die 2 weken nog wat te groeien. Denk niet dat dat lukt, blad is al veel te ver heen vanwege de eerdere kou.. maar heb nu nog even geen tijd om te oogsten. De smeerwortelgier was van vorig jaar zomer, zat in een afgesloten emmer (met blad en zo). Ondanks dat de emmer afgesloten was, zaten er toch redelijk wat (verdronken) volwassen wormen in. Hoe die er in konden klimmen is mij een raadsel. Deksel stond bol en was potdicht. Nog naar de vijgen gekeken, 2 stuks geplukt. Nog een paar zijn er rijp als ik er zaterdag (hopelijk) weer ben, als ze niet opgegeten zijn door vogels of mieren. Wat oud plastic meegenomen, traytje. En wat zaad geoogst van de dille en een boon en de Thaise basilicum (horapa). En een klein beetje gesnoeid. Oh, en geconstateerd dat de thee hibiscus buiten allemaal door botrytis aangetast zijn. Enkel die in de kas zagen er nog goed uit. Op naar de zaterdag! Dan wil ik wat basilicum (horapa en bergbasilicum) uitgraven om te overwinteren, en stevia ook (tenminste, die enkele 2-3 planten die niet aan een of andere besmettelijke schimmel zijn overleden). Oh, zaterdag wordt het niet. Regenverwachting is behoorlijk nat... 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vrouwholle Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Ja heerlijk tuinweer idd 😍 Ik heb gister mijn moestuinbak op de patio gefatsoeneerd. Een vak gevuld met bosuitjes uit 3 verschillende winkels die ik vooraf in beker water wat meer had laten wortelen. Ooit kreeg ik vrij grote uitjes aan de uit geoogste bosui …🤞 Ik heb in een andere bak ook zelf gezaaide , doen het ook prima maar dichtbij de keukendeur is toch handiger.😊 Een spontaan opgekomen tomaat eruit gehaald die gaat binnen na rijpen ..wat voorgekweekte sla erin…Franse dragen gaat in een pot want die is op sterven na dood… voorjaar gezaaide snijbiet doet het daar niet zo best dus die eruit en ga ik naar zo’n balkon verhuizen…waar al een spontane opgekomen snijbiet staat te shinen 👍😊 Voirgekweekte paksoi ervoor in de plaats gezet die hopelijk nog ff door wil groeien 🤞 Nog wat uitlopers van de lievevrouwen bedstro eruit getrokken die verhuis ik naar de voortuin onder mijn bakken op poten👍😊 Zo nu ziet mijn bak er weer goed uit en ik ben tevreden!👍😊 6 Quote
Erny Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 16 uren geleden, acpronk zei: Het is hier rustig, niemand meer iets gedaan? Vandaag was het toch lekker weer? Nou, woensdag was het inderdaad lekker, dus flink grasgemaaid en hout gezaagd etc (lekker gezellige vrind, wijntje en vuurtje 's avonds) en vandaag (donderdag) was het dus de bedoeling om de hele middag op de moestuin bezig te gaan. Maar zodra ik er heen ging begon het te motregenen... en meer... en meer.... het hield niet op en werd steeds erger. Dus wel wat gemaaid en geoogst maar het werd natter en natter en Zowie werd ook steeds natter (wil niet dat ze het koud krijgt). Dus na weer een zak vol Tomatillo's, peterselie, rucola, spinazie, radijs, broccoletti, boontjes te hebben ingeladen. En wat pollen bieslook te hebben uitgestoken voor thuis ben ik mooi terug gegaan naar het huisje. Daar nog wat tomaten en frambozen geoogst en vervolgens was het inpakken en wegwezen. @Vrouwholle Die derde foto van onder, das een leuke.... heb je daar ook zaadjes van??? 😊 Bij mij groeide er zomaar ook zo'n soort midden in het grasveld... Dat krijg je ervan als je het maaien te lang uitsteld. 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Zo GENIETEN met die dieren hè! Net ervoor had ze lopen donderjagen met lege bloempotjes en midden in het enige stukje stuik dat ik laag bij de grond heb liggen… en ineens is het dan stil hè…😅 Ook een leuke die van jou Erny😍 op de foto andere kant van mijn patio waar de moestuinbak staat…super klein maar toch ook genieten…😊 4 Quote
Rookie Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Wat een mooie tuin!🤩 Mag ik een stekje van Catootje?🥰 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gitta Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 22 uren geleden, acpronk zei: niemand meer iets gedaan? Te druk. Morgen hoop ik weer iets te kunnen doen of in het weekend. Quote
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 11 minutes ago, Gitta said: niemand meer iets gedaan? Ik zak in oktober al een beetje in de winterstand, merk ik. Moet nog een bedje klaarmaken voor de te poten knoflook, en verder wat opruimen en snoeien. Maar verder doe ik niet zo gek veel meer in het najaar. Wel leuk is de voorpret voor volgend seizoen: de biozadendoos komt langs, en we maken een globaal moestuinplan voor volgend seizoen. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 17 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2024 Warm, bewolkt en droog. De leeggegeten zonnebloemen opgeruimd. De aardappels die daar nog stonden gerooid. De pompoenen opgeruimd. Flink geschoffeld. Met nog een courgette, een bloempot aardappels en een emmer en fietstas volpompoenen terug. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 18 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2024 De knoflook gepoot. Een kruiwagen mest op de composthoop gemikt. Een stuk geschoffeld en wat opkomende Irisbollen gerooid want daar komen de aardappels komend seizoen. Genoten van de mooie warme avond met vleermuizen, nog wat bijen en een opkomende supermaan. De laatste pompoenen mee naar huis samen met de te kleine knoflookteentjes. 1 Quote De moestuin van Patrijs
MROE Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Tomaten geplukt en er een aantal opgeruimd. Paksoi, ramanas, andijvie, courgette en flespompoenen geoogst. in de kas geschoffeld en gewied. Het was te nat om de tenen knoflook uit te planten. Maandagochtend weer een poging. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Ik heb gisteren een paar paprika’s van buiten naar binnen getransporteerd. En heel veel slakken eraf gehaald. Hoop dat ik niks heb gemist. De vorige paprika die binnen staat, is nog levend en rijpt af. Die begon ook met sneue slaphangende blaadjes. Ik hoop dat die zijn grote broer ook gaat afrijpen. Maar hangt beduidend slapper…. Ben benieuwd!Ik heb in de kas pepers geplukt. 4 slakken geplet. Ik vind geen grote meer dat scheelt. Alles is mini en zaten allemaal druk te eten… ik heb niet buiten, maar binnen de tomaten die ik naar binnen had gebracht omdat ik die echt te klein vond om af te laten rijpen, geplukt. Waren er veel! Toch wel een kilo geplukt en heel veel gegeten… heb er nog maar een paar over. Zo blij dat ik eindelijk een moonlight mile heb kunnen eten. Die window boxjes vond ik ook voor herhaling vatbaar. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.