Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compostbak


ThijsB1805

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een vraag wat betreft mijn compost. Ik ben al sinds september/oktober bezig om mijn compostbak te vullen. Elke week wat toegevoegd en om gespit. Zowel bruin afval als groen afval toegevoegd. Sinds kort wel gestopt met toevoegen maar nog wel aan het omspitten. Nu zie ik wel dat heel veel gecomposteerd word maar ik heb vooral heel veel klonten in de bak. Het is niet bepaald los. Is dit normaal dat zo vast kleeft of doe ik iets verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je dat wat er in gaat klein?

Is het niet te nat na alle regen, ik heb er nu karton of een plaatje op liggen tegen het ergste vocht.

Zitten er compost wormen in? Die moeten de zaak gaan afbreken en klein maken.

Let wel, in de winter gaat het een stuk trager, zeker een bak die niet op temperatuur kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Nagenoeg alles wat ik er in doe maak ik klein. Inprincipe is de compostbak dicht maar het is wel behoorlijk nat in de bak. Er zitten wel een aantal wormen in maar niet zo veel. Ik heb ook het idee dat de temperatuur niet zo hoog is. Als ik jou zo hoor is het momenteel niet erg dat het klonten zijn? Dat lost zich vanzelf wel op als het warmer word in de bak?

aangepast door ThijsB1805
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet de bak maar een paar keer om, en pas als die vol is en al even ligt.

Het kan allebei, vaker lucht er in brengen versneld het proces als het goed gebeurd, zeker in een kleine bak.

 

Maar hoe het bij jou gaat? Zonder kijken is het lastig om daar wat over te zeggen.

Een foto helpt al en geduld ook.

Aan compost maken kan niet zo veel verkeerd gaan, als je de regels een beetje volgt.

Het kan alleen langer duren, of gaan rotten bij te nat en uitdrogen bij te droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een werk, ik mik meer dan een half jaar de bak vol en die blijft slinken. Totdat er een mooie laag onderin zit en ik die wil gebruiken dan pas gaat de bult om in de andere bak. Het zou wel sneller kunnen met vaker omzetten, maar het werkt bij mij zo prima en haal er genoeg uit.

Wel heb ik een grote bak, 1,80×1,80 per bak (van oude schutting gemaakt). En groter is wel makkelijker omdat de warmte goed erin blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...