Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo, Ik heb een vraag wat betreft mijn compost. Ik ben al sinds september/oktober bezig om mijn compostbak te vullen. Elke week wat toegevoegd en om gespit. Zowel bruin afval als groen afval toegevoegd. Sinds kort wel gestopt met toevoegen maar nog wel aan het omspitten. Nu zie ik wel dat heel veel gecomposteerd word maar ik heb vooral heel veel klonten in de bak. Het is niet bepaald los. Is dit normaal dat zo vast kleeft of doe ik iets verkeerd?

Posted

Maak je dat wat er in gaat klein?

Is het niet te nat na alle regen, ik heb er nu karton of een plaatje op liggen tegen het ergste vocht.

Zitten er compost wormen in? Die moeten de zaak gaan afbreken en klein maken.

Let wel, in de winter gaat het een stuk trager, zeker een bak die niet op temperatuur kan komen.

Posted (edited)

Nagenoeg alles wat ik er in doe maak ik klein. Inprincipe is de compostbak dicht maar het is wel behoorlijk nat in de bak. Er zitten wel een aantal wormen in maar niet zo veel. Ik heb ook het idee dat de temperatuur niet zo hoog is. Als ik jou zo hoor is het momenteel niet erg dat het klonten zijn? Dat lost zich vanzelf wel op als het warmer word in de bak?

Edited by ThijsB1805
Posted

Ik zet de bak maar een paar keer om, en pas als die vol is en al even ligt.

Het kan allebei, vaker lucht er in brengen versneld het proces als het goed gebeurd, zeker in een kleine bak.

Maar hoe het bij jou gaat? Zonder kijken is het lastig om daar wat over te zeggen.

Een foto helpt al en geduld ook.

Aan compost maken kan niet zo veel verkeerd gaan, als je de regels een beetje volgt.

Het kan alleen langer duren, of gaan rotten bij te nat en uitdrogen bij te droog.

Posted

Wat een werk, ik mik meer dan een half jaar de bak vol en die blijft slinken. Totdat er een mooie laag onderin zit en ik die wil gebruiken dan pas gaat de bult om in de andere bak. Het zou wel sneller kunnen met vaker omzetten, maar het werkt bij mij zo prima en haal er genoeg uit.

Wel heb ik een grote bak, 1,80×1,80 per bak (van oude schutting gemaakt). En groter is wel makkelijker omdat de warmte goed erin blijft.

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Stukken die minder zijn gooi ik gewoon op de nieuwe hoop, mogen ze nog een rondje.

Maar ziet er inderdaad wel erg nat uit, maar goed hier is alles best droog, zandgrond...