Geplaatst: 1 april 201213 j Ik heb al meerdere keren sla in bakjes gezaait maar na een tijdje (week)zijn ze al vele centimeters hoog en heel slap,wat moet ik doen om goed plantje te kweken.bij voorbaat dank,gr.derk.
Geplaatst: 1 april 201213 j Derk, dat komt omdat de slaplantjes te warm en op een plek met te weinig licht staan. Zaai opnieuw maar zet ze na opkomst op een koele en lichte plaats. Succes.
Geplaatst: 1 april 201213 j Auteur Hoi JorgTe warm staan kan kloppen,voor het raam,dus met heel veel licht.gr.derk
Geplaatst: 1 april 201213 j .... en voor ze op hun definitieve plek gaan,nog eenmaal verspenen, met de kiemblaadjes net boven de grond.
Geplaatst: 2 april 201213 j Je kunt ze nu ook buiten zaaien. Dan blijven het mooie stevige plantjes. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 april 201213 j Ik krijg het werkelijk niet voor elkaar om mooie kropjes te krijgen als ik voorzaai. Ze blijven iel en lang en ze lijken al weken niet meer te groeien. Heb het al een paar keer geprobeerd. Dan heb ik te veel zaadjes gebruikt, dan te weinig. Dan staan ze te warm, te kou. Zucht. Alleen in de volle grond lukt het, maar daar krijg je geen mooie kroppen en een hoop op elkaar gezaaid. Hoe zaaien jullie sla voor? Hoeveel zaadjes per vakje? Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, maar sla voorzaaien vind ik tot dusver een van de moeilijkste dingen. blog/freggel/
Geplaatst: 2 april 201213 j Oei das lastig! Sla kiemt slecht bij de hoge temperaturen.Sla wil vochtige lichte grond maar niet verzuipen.Sla wil licht maar pas op met hitte, jonge plantjes houden niet van de hele dag zon. Welk soort gebruik je, daar zouden ook verschillen in kunnen zitten? Ik zaai meestal sla en andijvie in een bakje van de chinees.2 Zaadjes per plekje dek ik een beetje af met zand of druk ze tegen de aarde aan maar bedek ze nooit helemaal.Vorig jaar deed ik 6 plantjes in zo'n bakje, huishoudfolie erover heen om het vochtig te houden en als ze een beetje gegroeid zijn haal ik dat er af.Verspenen doe ik als ze echte blaadjes hebben en probeer echt een kluit grond mee te nemen, plant ze dan in de volle grond. Soms wacht ik iets langer, maar net hoe het uitkomt Als ik direkt in m'n bak zaai dan doe ik ook 2 zaden per plekje, zelfde verhaal maar dan verspeen ik niet. De laatste die ik overgezet heb zagen er zo uit: Een week later: Dit keer heb ik het in zo'n zaaitray gedaan om te kijken of dat werkt voor mij: Eerder waren de plantjes die ik in de koude bak had gezet ook zo, die groeien mega hard en zien er nu dus zo uit: Hoop dat je er wat aan hebt http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 2 april 201213 j @Freggel: Ik heb trays, met 51 vakjes, waar ik ze in zaai. 1 zaadje per vakje.Die zet ik in de kas, waar het 's nachts nog flink koud is, en overdag toch al wel flink warm (ik heb het raam en de deur overdag open). Er komt dan geen steeltje aan zeg maar, de blaadjes komen echt bijna op de grond. Zodra ze hun 1e echte blad hebben, druk ik het hele kluitje er uit, en zet ik ze in de vollegrond. Ze hebben dan al aardig wat wortels! En vanaf dan gaan ze helemaal keihard. Maar alleen in de breedte, nooit in de hoogte. Zoals het hoort zeg maar Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 april 201213 j Bedankt voor de antwoorden! Ik ga nog een poging wagen (ik gebruik ook zo'n zaaitray). Het ligt echt aan mij hoor, niet aan het zaad, heb het met verschillend zaad geprobeerd. Ik ga het eens proberen met 1 zaadje per vakje en dan laat ik de hele bak eens buiten staan. De 'plantjes' die ik nu heb, hebben inderdaad een flink lange steel en 2 piepkleine blaadjes. Hopelijk lukt het deze keer wel! blog/freggel/
Geplaatst: 2 april 201213 j Miranda, ik vind die kroppen van jou echt net uit een fotoboek komen . Jij hebt blijkbaar erg groene vingers, goede grond en geen enkel beestje in de buurt. Niet eens een heeel klein aangevreten randje ergens
Geplaatst: 2 april 201213 j Ja ze zijn echt erg mooi!!!!! En dat uit zo'n klein zaadje En smakelijk ook, net gegeten! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.