GinaVDloop Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ik ben vrij nieuw in het opzetten van moestuinen en wil graag kruiden gaan planten. Hoe kan ik dit het beste beginnen en wat heb ik daarvoor nodig? In de tuin heb ik nu diverse soorten noten, groente en fruit. Alles gaat het goed en groeit ook top maar wat heb ik precies nodig om kruiden ook zo goed te laten groeien. Ik doe niet zoveel bijzonders in me tuin qua verzorging. Kan iemand een tip geven? Kunnen kruiden wel groeien in een tuin met groente, fruit en noten? Groetjes Gina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kruiden kunnen prima groeien in ene tuin met andere planten. Omdat ze vaak niet veel ruimte innemen kun je ze zelfs makkelijk ergens tussen zetten. De meeste kruiden vragen weinig van de grond kwa voedingsstoffen. Er zt natuurlijk veel verschil in het ene of het andere kruid maar een heleboel informatie kun je hier op het forum al wel vinden denk ik. Ik vind het handig om kruiden die je vaak gebruikt dicht bij de keuken te planten zodat je makkelijk even snel wat kan plukken. Veel kruiden hebben we graag en warm/zonnig plekje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Maar een idee hoor, zelf net een kruiden spiraal gemaakt, dat vindt ik mooi en handig, hier en op google bij de zoekfunctie vindt je allerlei info. daarover. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Je kunt je kruiden heel goed onder je fruitstruiken zetten. Juist omdat ze niet zo heel inhalig zijn wat voedingsstoffen betreft, zijn ze ook geen grote concurrent voor je fruit. De zonliefhebbers zet je onder je stamfruit en de schaduwliefhebbers onder je struikfruit. Heel veel schade kun je niet doen daarmee aan de een of de ander en als het meezit hebben ze ook nog profijt van elkaar. En als je meer zekerheid wilt dan moet je je even verdiepen in de kruidsoort en de fruitsoort. Er zijn diverse boeken of site waarmee dat kan. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Ik ben vrij nieuw in het opzetten van moestuinen en wil graag kruiden gaan planten. Hoe kan ik dit het beste beginnen en wat heb ik daarvoor nodig? Kruiden is wel een zeer breed begrip. Best kijk je eerst welke kruiden je zoal wenst in je tuin. Vervolgens kan je nagaan of navragen wat de specifieke behoeften van elk kruid zijn: bodem, zon e.d.In geen geval is het zo dat je alle kruiden onder de zelfde noemer kan stoppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zadenier Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Er zijn inderdaad een aantal kruiden die goed groeien in halfschaduw zoals: peterselie, maggiekruid, snijselderij en onsterfelijksheidkruid. Maar er bestaan ook kruiden die juist in de volle zon moeten. Dit zijn de meer mediterrane kruiden zoals: tijm, oregano, bonenkruid en basilicum. Quote Zaden kopen voor de moestuin? http://www.zadenier.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Over basilicum lees ik wel vaker dat het in de volle zon het beste gedijt, maar mijn eigen ervaring is toch anders. Bij mij doet (grootbladige) basilicum het 't beste als ie niet de hele dag in de brandende zon staat - dus een deel van de dag schaduw of de hele dag licht gefilterd zonlicht van een flink open struik. En als ik naar de plant kijk vind ik dat ook wel logisch, in verhouding heeft basilicum grote bladeren - en meestal duidt dat niet op volle zon. Vergelijk het maar eens met de echte zonliefhebbers als tym, rozemarijn etc. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Over basilicum lees ik wel vaker dat het in de volle zon het beste gedijt, maar mijn eigen ervaring is toch anders. Bij mij doet (grootbladige) basilicum het 't beste als ie niet de hele dag in de brandende zon staat - Volkomen mee eeens.Hoe meer bladgroen hoe sneller de verdamping van vocht. Dus, of je zet je breedbladige basilicum in volle zon en zorgt dat ie vochtig genoeg blijft of je laat het zonlicht wat filteren door hem in gezelschap van omringende planten te plaatsen die voor wat koelte zorgen.Ook in de natuur ga je nooit basilicum aantreffen op de schrale, zonovergoten plekken waar tijm, rozemarijn en lavendel e.d. goed gedijen. Overigens vertelt de bladvorm en bladkleur al veel over de eigenschappen (heelkundig vaak) van vele kruiden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Al veel reacties zie ik!!Hoe ik het zelf doe;Thuis heb ik een kruiden tuin, zoals al eerder omschreven dicht bij de keuken. Het is een langwerpige verhoogde bak (maar dat was voor ik van de kruidenspiraal gehoord had). daar heb ik mijn vaste kruiden in staan. Ik doe er weinig aan behalve afknippen en eens in de zoveel tijd cacoudoppen tegen de katten erop gooien. Eerst volgekiept met potgrond en eigenlijk plantjes gekocht. Maar je kan ze ook zaaien. Wel besloten om volgend jaar meer af te schermen, munt, tijm en rozemarijn zijn allemaal wel een keertje doodgevroren in de afgelopen jaren. 1 jarige kruiden als peterselie, koriander etc zaai ik op de tuin, ik oogst zo veel mogelijk vries eventueel in. In het najaar probeer nog wat plantjes in de kas te zetten om het iets langer te laten overleven. En basilicum het blijft een verhaal apart. Wat mij betreft hoort het bij wat ik op de tuin/ in mijn kas zaai. Maar soms is het echt drama!!! Succes Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
marnick1999 Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 kruide kan ook best in de schadiew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 @Marnick:vertel ! Wat , waar , hoe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts