Jump to content

Tips & tricks voor de composthoop

Flor

Recommended Posts

Zoals zovelen hier heb ik ook een compostvat waar ik het meeste van m'n gft-afval in mieter. Dat doe ik nogal systeem-loos. Soms een laagje brandnetels voor de stikstof en soms een laagje kalk, that's it.

Maar nou las ik laatst ergens (ben natuurlijk vergeten waar) een artikel over alsdat een composthoop een serieuze zaak is en dat je zo'n ding met beleid moet opbouwen... Lijkt me lastig, maar ala.

Aan de andere kant zitten er wel een heleboel van die irritante fruitvliegjes op en om m'n vat dus misschien doe ik toch iets fout...

Hoe doen jullie dat? Net als ik met de Franse slag of hebben jullie een systeem?

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Maar nou las ik laatst ergens (ben natuurlijk vergeten waar) een artikel over alsdat een composthoop een serieuze zaak is en dat je zo'n ding met beleid moet opbouwen...

Bijna alles gaat beter met beleid , maar als je de theorie van een composthoop begrijpt dan kun je rustig je eigen Franse-slag-systeem volgen hoor! Nat afgewisseld met droog, vers afgewisseld met oud, af en toe wat grove delen erin voor de verluchting, zo nu en dan een beetje roeren en voila na een paar maanden heb je prachtige en gratis grond! Kind kan de was doen.

Ik denk dat de behandeling van je composthoop een beetje samenvalt met de behandeling van je (moes)tuin: je kunt het zo serieus aanpakken als je wilt.

Kijk voor de grap maar even bij de foto's van de composthopen. En dan ter vergelijking de tuinen van diezelfde mensen ernaast bekijken

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Flor,

Ik ben het wat betreft composteren met veuve eens (over de manier van tuinieren niet, zeker niet als het weer op zo'n toon opgeschreven wordt). Composteren wordt vaak te moeilijk voorgesteld dan het daadwerkelijk is. Gewoon composteren wat je voor handen hebt, met de franse slag dus. Verschillende lagen met verschillende materialen is een veel gehoord advies maar dat is alleen nodig als je veel groen materiaal in één keer toevoegt. Het resultaat zal verschillen per periode van het jaar en per gebruikte materialen. Na een jaar of ander half jaar is de compost klaar voor gebruik. Ik keer de hoop eigenlijk nooit.

Fruitvliegjes zijn niet per se een slecht teken, het probleem zal zichzelf oplossen.

Bij mij in de bak is het overgrote deel wat erin gaat ook keukenafval. En dan wordt het denk ik vaker te nat dan te droog.

Is het dan verstandig vaker de boel om te roeren/gooien?

Good things come in small packages

Bij mij in de bak is het overgrote deel wat erin gaat ook keukenafval. En dan wordt het denk ik vaker te nat dan te droog.

Is het dan verstandig vaker de boel om te roeren/gooien?

Roeren of omgooien is niet echt nodig. Het doel van het omgooien is voornamlijk om de onderste/binnenste delen - die vaak het snelst composteren omdat de temperatuur daar het best is - naar de buitenkant/bovenkant te brengen, en dat wat aan de buitenkant/bovenkant zit naar binnen/onderen te brengen. Maar als je op een gegeven moment genoeg compost in de hoop vind en dat gebruikt dan kun je de buitenste delen - die nog niet helemaal gecomposteerd zijn - weer gebruiken als basis voor je nieuwe hoop.

Als je het vermoeden hebt dat er teveel 'nat' spul op je composthoop ligt dan moet je er af en toe een laagje droog tussen doen: droog stro, zaagsel, desnoods een onbedrukte kartonnen doos in stukjes gesnipperd, wc rolletjes e.d. Je kunt ook je tuin of keukenafval op een zonnige dag even uitspreiden op de grond en het laten 'verdrogen' en het daarna op je hoop gooien. Scheelt ook weer wat vocht.

Sowieso moet je 'natte' spullen altijd een beetje uitspreiden. Dus niet als een dikke koek op de hoop gooien

Omgooien heeft weinig zin als alles wat in de hoop zit nat is, ik bedoel daar wordt het niet droger van. Hooguit ietsje luchtiger.

Veuvecouderc

Het omscheppen helpt het proces juist. Hoe vaker je omschept des te sneller verloopt het compost proces.

Het met zuurstof te maken maar ook voor de micro organismen die erin leven. In elke fase zijn andere organismen aan het werk. Door te husselen blijft er een grote verscheidenheid bestaan...dat helpt dus de boel snel te composteren.

Is niet noodzakelijk maar om problemen te voorkomen kan het wel goed zijn om het zo nu en dan te doen.

Het verhaal met die lagen ken ik, en das lastig. Hier gaat er ook voornamelijk keukentroep in. Maar hoe meer verschillende dingen je erin stopt des te rijker is je compost. Zou je alleen compost van bladeren maken dan is het wel goede compost maar minder rijk dan als er fruit- en groentenafval bij zit, konijnenhok vulling, een beetje gras, koffieprut etc. etc.

Kalk kan je beter niet toevoegen had ik ergens gelezen. Weet niet meer waarom, kan het nu ook zo snel niet vinden

Was een site waar ook te lezen viel wat er aan de hand is als er iets mis gaat. Dus als je een rotte eieren lucht ruikt dan stond daar waarom dat was en hoe je het kan oplossen. Was een belgische site, de belgen zijn meer met composteren bezig dan de Nederlanders

Het omscheppen helpt het proces juist. Hoe vaker je omschept des te sneller verloopt het compost proces.

Het met zuurstof te maken maar ook voor de micro organismen die erin leven.

Nou daarover verschillen wij dan van mening

Composteren is een biologisch proces wat voortdurend door gaat, in welke vorm je het te composteren materiaal ook stopt. Daar wij tuiniers niet jaren willen wachten tot het groen verworden is tot aarde stoppen wij het spul in een hoop. Het voordeel van die hoop - t.o.v. bijvoorbeeld alles in een dunne laag uitspreiden tussen je groentebedden - is dat er binnenin die hoop een hogere temperatuur is waardoor het composteringsproces versnelt wordt. Als je de hoop (vaak) omschept dan verstoor je die broeitemperatuur die er wordt opgebouwd. En die temperatuur is niet alleen nodig om het werkvolk (bacterieen en schimmels e.d.) aan te trekken maar een warmtepiek in je hoop (meer dan 60 graden) is nodig/handig omdat bij een dergelijk hoge temperatuur larven en ziektekiemen doodgaan, onkruidzaad steriel wordt etc.

Omscheppen kan inderdaad voor wat verluchtiging zorgen, maar als je je hoop verstandig opbouwt en niet in een dichte plastic container houdt waar geen lucht bij kan, dan is het omscheppen niet of slechts 1 keer nodig: aan het einde van het proces.

Overigens hoeft dat proces bij een goed opgebouwde hoop niet langer dan een maand of vier/vijf te duren. Mijn hoop is niet 100% uitgebalanceerd maar wel met beleid (laagjes) opgebouwd; afgelopen jaar had ik na een maand of 6 compost die ik voor mijn tuin prima kan gebruiken.

Ik realiseer me dat ik in mijn eerste post de term 'af en toe een beetje roeren' gebruikt. Dat heb ik bij nader inzien iets te lichtzinnig gebruikt. Omzetten/roeren in je hoop is wat mij betreft niet nodig. Maar als je een stinkende natte bende hebt waar voor je gevoel niets gebeurt dan kan het opnieuw opzetten van je hoop wel degelijk helpen.

Veuvecouderc

I ben zwaar aan het snoeien in mijn hagen, resultaat een paar kubieke meter hout door de hakselaar.

Eerste vraag kan dit gehakselde spul op de composthoop ( in verhouding en laagjes ).

Tweede vraag, as van opgebrand hout kan dat ook op de compost hoop ( as uit de barbecue & as die overblijft van houtvuurtjes in ton).

compost-118391333625633.jpg

haksel-hout16831333625647.jpg

Ha Guyske! Mits gemengd met ander materiaal is dat volgens mij geen probleem! Kwestie van de juiste vochtballans te behouden.

Tweede vraag: Een kleine hoeveelheid kan volgens mij geen kwaad. Persoonlijk gebruik ik nu houtasse om gericht te bemesten bij wortel en ajuin.

En?? Nog nieuws van de serre!

Bedankt voor de goede raad, ik heb de indruk dat ik die stijl van schijven nog wel eens gezien heb

De serre is even in afwachting, de moeder van de schenker is nog niet toe aan een (gulle) schenking.

Trouwens de grote ton is verplaatst en aangesloten, testen met bevloeiing zijn lopende , bananen schieten uit zie tuin-van-guy-die-nu-meer-tijd-heeft-t4491.html , dus binnen afzienbare tijd kan je weer een poging wagen.

• 4 months later...

Ik pik even dit draadje op aangezien ik net van de week een compostvat bij de kringloop heb kunnen kopen.

Nu ben ik al wel begonnen om er het een en ander in te doen maar las op inet iets over dat je beter geen zaad-onkruid en wortel-onkruid in kan doen. Maar wat bedoelen ze daarmee? Zijn dat paardebloemen / of pluis gebeuren? En gewoon dan de wortels van onkruid er niet bij doen of denk ik nu te moeilijk?

Zaadonkruid, zijn onkruiden waar al zaden inzitten, die moet je er niet bij gooien, maar mteen in de kliko! En pluisjes is ook zaad.

Wortel onkruiden zijn zoiets als zevenblad, die wortels groeienn dan volgend jaar weer verder dus die ook de kliko in. En paardebloemen, denk als er nog geen zaadjes inzitten dat die er gewoon in mag.

Omdat het kan.