Skoebidoe Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Ik zou graag zelf een koude bak in elkaar knutselen. De afmeting zou de volgende zijn:Achteraan 120 cm op 40 cm hoogVoorzijde 120 cm op 30 cm hoogLengte zijpanelen: 60 cm diepIk zou er graag iets duurzaams van maken. Welke houtsoort kies ik hier best voor? Steigerplanken lijken me niet echt duurzaam te zijn. Wat kan ik als goedkoop alternatief nemen?Neem ik gewoon glas als bedekking of een ander materiaal?Mochten er mensen goede plannetjes hebben van dergelijke koude bak, mag je ze me altijd mailen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Veel mensen fabriceren iets met de deuren van vitrine kasten. Mijn koude bak is van dat polycarbonaat (???) en het voordeel daarvan is dat de planten niet kunnen verbranden. maar goed, ik heb niets van glas dus kan het niet vergelijken. De verbindingsstukken zijn van dat verzinkte spul, moet zeggen dat ik hem niet zo stevig vind maar hij werkt wel! Hout moet je goed behandelen, sommige soorten gaan langer me en als je het regelmatig onderhoudt kan het heel lang meegaan. Maar dat geldt voor alles denk ik, onderhouden is levensduur verlengen. Je ziet ook weleens van die stenen muurtjes, en dan daar een glasplaat op of golfplaat. Maar als je met google zoekt kan je diverse bouwtekeningen en ideeen opdoen. Geloof ookooit hier op het forum iets gezien te hebben met bouwtekeningen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Als het duurzaam en goedkoop moet zijn, denk ik: tweedehands! Of een complete tweedehands koude bak, of inderdaad zelf iets fabriceren met tweedehands of re-use artikelen. Bamboe wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt als duurzaam alternatief voor hardhout, maar prijzen heb ik geen idee van Succes in ieder geval! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Ik zou gewoon steigerplanken nemen omdat deze vrij dik zijn en van een juiste breedte (2 op elkaar met vierkante paaltjes in de hoeken als klamp). Om ze te verduurzamen kan je ze insmeren met oud frituurolie (kost niks, werkt als een beer en de stank gaat er wel vanaf).Geheel met Rantje eens om polycarbonaatplaat te nemen. Onbreekbaar en enigszins isolerend als je de dubbelwandige plaat hebt. Die hoef je ook niet te voorzien van een raamwark zoals bij glas. Denk wel aan de grootte van de bak. Beter te groot dan te klein.1. Meestal kom je ruimte in de bak te kort.2. Je hebt dan een grotere luchtinhoud wat de temperatuurschommelingen minder heftig maakt. I.v.m. punt 2 kan je je afvragen of je de bak aan de achterzijde niet hoger moet maken. Met 3 steigerdelen op elkaar. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tnauta Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Wil je echt duurzaam moet je voor hardhout gaan maar dat is mijn mening. Probeer een hardhouten kozijn incl. glas van marktplaats te scoren en je bent het mannetje, rvs schroeven erin en klaar is Kees of Keesje. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 3 achteraan en 1 vooraan is ok. Steigerplanken ( goedkoop en lekker te verwerken ) zijn zelfs onbehandeld redelijk duurzaam hoor ( een paar jaar in weer en wind ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.