wilma Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 bij gebruik van afrikaantjes en of goudsbloem tussen verschillende groenten om de aarde te ontsmetten, vraag ik mij af,,,hoeveel van deze planten zijn er nodig op zeg maar 1 m2, en is er ook verschil bij bepaalde groentes, b,v, kool of wortel gewassen. zelf doe ik een rij van 5 planten na het planten van 2.50 cm kool. te weinig? zie vaak foto,s op t net die veel meer van deze planten er bij doen. Wat denken jullie?groetjes Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Bij mijn weten ontsmet het niet de grond maar verjaagd de aaltjes (= vermoeidheidsziekte) bij rozen.Wat het in de moestuin doet weet ik niet maar je ziet inderdaad het wel vaker. Als je de normale regelafstand bij kool aanhoud en deze daartussen plant is dat het maximaal haalbare en op het moment dat de kool die ruime eigenlijk nodig heeft dan hebben de Afrikaantjes of Goudsbloemen hun werking eer al gedaan en kunnen gerooid worden. Zelf denk ik dat een rij overslaan ook wel genoeg is.Voor tussen de worteltjes zul je de rijafstand behoorlijk moeten vergroten. De bloemen van de goudsbloemen (Callendula officinalis) zijn eetbaar (heb ik gehoord). Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 zover ik weet reikt het ' werende effect " van afrikaantjes niet verder dan 15 a 20 cm in omtrek van het stammetje van de betreffende afrikaan. Maar ik hoor het graag als het anders is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma Geplaatst: 7 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 7 april 2012 dank jullie voor de reactie. Bij VELT HAMME op t net , wordt gesproken over biologisch groenten kweken en daar worden deze planten gebruikt als groenbemester om DE GROND TE ONTSMETTEN. Ik als leek dacht dus, zet overal een paar goudsbloemen en afrikanen tussen om zo een gezonde grond te krijgen. Niet gelet op het feit dart OM EEN AFRIKAAN maar zo weinig grond kan profiteren van de goede werking, Dus 5 planten op 1 m2 zal te weinig zijn. Maar hoe moet het dan? na elke groenten plant een afrikaan? neemt te veel grond weg, is dus niet uitvoerbaar denk ik, Misschien denk ik verkeerd, maar zou wel op een goede gezonde manier willen tuinieren. Groetjes Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 7 april 2012 Share Geplaatst: 7 april 2012 Zoals ik al schreef:Houdt de normale rijafstand aan (bij kool) en plant de afrikaantjes er tussen. Op het moment dat de kool alle ruimte nodig heeft (in de laatste maand) dan rooi je de afrikaantjes. Bij wortels en bietjes (met een kleinere rijafstand zal je bewust een grotere rijafstand moeten aanhouden. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dick Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Je hebt afrikaantjes in allerlei maten van klein tot zeer groot en ook goudsbloemen van verschillende hoogte. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld Tagetes minuta dat is een soort voor bijv. aaltjes bestrijding en groenbemesting. Bij mij in de tuin ,goed bemest, werden ze bijna 2 meter hoog. Ik heb er tussen de bedden er hier en daar één neer gezet. Het is een soort die ontzettend lekker ruikt en je kunt er thee van zetten. Ze hebben ook nog zaden geproduceerd, voor dit jaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 goudsbloemen (Callendula officinalis) zijn eetbaar .ja voor in de sla ,alleen de bloemblaadjes.en je kan ze drogen voor in de thee.Het oog wil ook wat groen en oranje Als ze over groen bemester hebben ,wordt het in het najaar omgespit. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Wat ik me dus afvraag, misschien een beetje naast de "hoofdvraag" van Wilma... Kun je überhaupt last krijgen van bodemaaltjes in potten of in MM bakken??? Ik dacht namelijk dat dat alleen in de volle grond het geval was... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eefje78 Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Geen antwoord op de vraag, maar je kunt van goudsbloemen ook calendulazalf maken. Superspul, helpt tegen (bijna) alles .Ik ben dol op goudsbloemen, bij mij staan ze op veel plekken tussen de groenten en ik laat ze zichzelf ook lekker uitzaaien, dus ieder jaar meer Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Ik gok dat je in MM-bakken en potten er minder snel last van zal krijgen maar op den duur wel natuurlijk. Daarentegen is de grond hierin snel te vervangen. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 (aangepast) Aaltjes kunnen overal voorkomen, en het ene gewas heeft er sneller last van dan het andere. Ik ga echt niet even de grond uit m'n MM halen hoor, das belachelijk duur en ook erg veel werk Een paar afrikaantjes op een vierkante meter zou genoeg moeten zijn.Overigens hebben er hier afgelopen seizoen 3 onder m'n broccoli gestaan en dat ging eigenlijk best goed Je hebt natuurlijk grote planten en mini plantjes...dus daar zou je rekening mee kunnen houden. Sommige soorten werken beter dan andere tegen aaltjes, dus de moeite om het even uit te zoeken denk ik? Op de volgende pagina staat ook het een en ander: http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/46 En het volgende staat daar ook:Tip! Plant uw tagetesplantjes bij voorkeur naast knol of bol, wortel en vruchtgewassen.Bij deze gewassen is de aantasting soms het grootst! 8 april 2012 aangepast door Gast Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Een paar afrikaantjes op een vierkante meter zou genoeg moeten zijn. Wie zegt dat Randje ? Het is echt niet dat die afrikaantjes een effect hebben 30 cm verderop hoor. Althans, dat hebben ze mij tenminste wijs gemaakt. Heeft iemand daar nou goede info over ? , buiten hear-say en 'volgens mij ' en 'afrikaantjes helpen toch tegen aaltjes'. Ja, dat is bekend. Maar wat zijn nou echt de effecten en hoe groot is het effect ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma Geplaatst: 8 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 8 april 2012 wel dames. zo te horen weten jullie er ook niet het fijne van. Tip van Randje, kijk op internet. dacht toch daar al geweest te zijn maar buiten het artikel van velt inverband met groenbemesten en daardoor de bodem ontsmetten heb ik nog geen aanwijzingen kunnen vinden hoe het eigenlijlk werkt met de afrikanen en goudsbloemen. Bit, je geeft aan dat 3ocm wel het maximale effect kan geven rond een groentenplant. als je de groentensoorten dan bekijkt zou dat neer komen op elke plant een afrikaan want de meeste groentensoorten vragen een plantafstand van minstens 30 cm. Nu wil ik niet vervelend zijn met mijn gevraag maar ik wil eigenlijk altijd het waarom van een handeling weten en niet zomaar klakkeloos aannemen wat gezegt of geschreven is.Aaltjes,,, moet je niet hebben,maar er is meer van dat gedierten dat we liever niet in onze groenten zien. Zeker als er NIET OVERAL KWISTIG MET DE GIFSPUIT rond gelopen wordt.Ik zou niet eens weten wat ik tegen wat dan ook zou moeten spuiten of strooien. Ik ga van de gedachte uit dat er tegen veel van die ongewenste gasten op een natuurljke manier gehandeld kan worden, denk aan combinatieteeld,vruchtwisseling, hygiene, de juiste grond voor de juiste plantsoort gebruiken, en daarom wilde ik graag weten hoe het nu zit, wat doet een afrikaan precies voor de grond. verjaagd het alleen aaltjes, en/ of ontsmet het de grond.Ik weet eigenlijk niet wat het ONTSMETTEN in houd. kan mij voorstellen dat de lucht die een afrikaan afgeeft luis op afstand houd maar verder gaat mijn verbeelding niet.Voorlopig ga ik hier en daar de bloemetjes buiten zetten, vriendelijk gegroet van Wilma. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Haha Wilma ( de bloemetjes buiten zetten).Ik doe het zo..Voor in de kas na de tomatenteelt hou ik veel afrikaantjes in pot over..tijdens de tomatenteelt zet ik al hier en daar een afrikaan..aan t eind van het seizoen gooi ik al mijn potten afrikanen in de kas..kunnen ze met hun worteltjes nog even lekker de aarde in. Ontsmetten is volgens mij meer " na" dan " tijdens" de teelt, maar ik doe beide. Wat de volle grond betreft: waar ik maar kan en plek heb gooi ik een afrikaan of goudsbloem neer in de tuin. Vooral veel afrikanen. Dick aan jou heb ik een vraag..weet jij of alleen die mega-tagetes van jou de aaltjes verjagen? Als ze twee meter hoog zijn zullen ze ook wel meer dan 20 cm omtrek wortels hebben niet? Ik heb mini enkelbloemige afrikanen, maar ga ervan uit dat die ook aaltjes bestrijden... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 8 april 2012 Share Geplaatst: 8 april 2012 Ik ga met Bit mee. Steekhoudende info heb ik ook nog niet gezien maar ik denk dat 3 of 4 planten per m2 minimaal wel nodig zullen zijn. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Ik heb even snel onderzoek gedaan via internet. (Had ik al eens voor eigen interesse gedaan, dus ging vrij snel)Even snel knip- en plakwerk, met bronvermelding Tagetes aka Afrikaantjes Afrikaantjes worden uitsluitend ingezet voor de bestrijding van wortellesieaaltjes. De Tagetes patula geeft het beste resultaat. Levenswijze wortellesieaaltjesWortellesieaaltjes zijn endoparasieten, dat wil zeggen dat ze in de wortels leven. Wortellesieaaltjes zijn hun hele leven mobiel. Dit is dus anders dan bij cysteaaltjes of wortelknobbelaaltjes waarbij de aaltjes, eenmaal volwassen, aan de wortel gebonden zijn en afsterven wanneer de plant dit ook doet. Zowel binnen als buiten de wortel worden alle stadia van ei, larve en volwassen stadia aangetroffen. Ze dringen de wortel binnen en banen zich een weg door de wortel tot in het centrale deel. De cellen waar ze zijn geweest worden leeggezogen, sterven af en verkleuren bruin. Deze bruine vlekjes (lesies) zijn kenmerkend voor de Pratylenchus soorten. Bij zware besmettingen rot het wortelstelsel weg. De vrouwtjes leggen 30 tot 40 eieren los in het wortelstel of in de grond. Er zijn twee tot drie generaties per jaar. (1) Andere soorten aaltjes blijven dus ongemoeid door de Tagetes. Voor het beste resultaat staan de Tagetes op 25cm afstand van elkaar. Als je een compleet veldje wilt verlossen van aaltjes, dan kan je breedwerpig zaaien. De plant moet minimaal 3-5 maanden in de grond zitten voor optimale aaltjesbestrijding. Als je Tagetes gebruikt om aaltjes te bestrijden moet je tegelijkertijd heel streng onkruid wieden, omdat allerlei onkruiden en grassen waardplanten zijn van de aaltjes. Dat betekent dat ze daar overleven totdat ze weer kunnen aanvallen op je worteltjes... Vanwege vorstgevoeligheid kunnen ze pas half mei gezaaid worden in de volle grond. Ze kiemen vrij snel, maar daarna gaat de ontwikkeling vrij traag. Dat geeft dus een probleem in de tuin als je wilt schoffelen en wieden, want onkruid gaat doorgaans sneller in groei. Om dat op te lossen kan je ze thuis opkweken, en uitzetten na IJsheiligen. Je moet ook rekening houden met die drie (tot 5) maanden dat ze minimaal in de grond moeten staan... in verband met voorteelt en nateelt. Maar als je ze thuis voorkweekt, kan je ze bij de hoofdteelt in de grond zetten... scheelt tijd en ruimte. Een voorbeeld is een vroege teelt van stamslaboon en daarna tagetes, of een vroege teelt van tagetes en in augustus: aardbeien. Onderzoek heeft aangetoond dat na een geslaagde Tagetes patula teelt Pratylenchus penetrans een aantal jaren wordt onderdrukt.(2) bron: (2)Peenwortels stompen af (rechts) door het wortellesieaaltje (Pratylenchus penetrans) De werking van de Tagetes is dat de aaltjes die de wortels binnendringen, gedood worden. Aaltjes die niet binnendringen, worden dan ook NIET gedood. Het is dus niet zo dat de wortels een chemische/dodelijke stof afgeven aan de grond er omheen. (Ectoparasitaire aaltjes zoals Paratrichodorus teres, Rotylenchus spp. en Paratylenchus spp. worden daarom niet door afrikaantjes gedood en kunnen zich zelfs uitstekend op afrikaantjes vermeerderen. (2) ) Het is ook belangrijk te weten dat de Tagetes enorme verslinders van stikstof zijn. Als je ruim Tagetes gaat zetten in je tuintje, moet je ook extra stikstof ( en Kalium) toevoegen, want ze trekken de bodem leeg tot 90cm onder de grond. Het positieve hiervan is, dat je de Tagetes kunt zien als vangplant voor stikstof. De compost of mulch van deze planten is prachtige meststof voor een volgende teelt. Het inwerken aan het eind van de teelt hoeft bij Tagetes geen problemen te geven. Het gewas is erg gevoelig voor vorst en na de eerste flinke nachtvorst in de herfst sterft het gewas snel af. Een afgestorven gewas van Tagetes patula en Tagetes erecta kan direct worden ingefreesd. Bij Tagetes minuta dient het gewas eerst gekneusd of geklepeld te worden voordat het goed kan worden ingewerkt.Door de sterke beworteling en de mulchlaag die in de winter overblijft laat het gewas, ook na zeer veel neerslag, in het volgend voorjaar een bijzonder mooie structuur na. Percelen waar gedurende de winter afrikaantjes zijn blijven staan, zijn in het voorjaar eerder droog. Verder bieden de gewasresten bescherming tegen stuiven van de grond.(2) 1. http://www.aaltjesschema.nl/AchtergrondInfo.aspx?MTI=32. http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-groenbemesters-afrikaantjes3. http://edepot.wur.nl/32608 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Het is me duidelijk. Van aaltjes heb ik geen last (nog) maar wel van te veel stikstof. Ik ga dus afrikaantjes zaaien!Nu nog een beetje appetijtelijk soort vinden. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Ha, ha.... mooie conclusie... ik wou dat ik hem zelf voor je had bedacht... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Jij bent de aangever, da's ook wat waard. Heb jij toevallig nog wat zaadjes over? Ik heb nog heel veel andere bloemenzaad (mengsels) maar geen afrikanen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dick Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Appelvrouw, toen ik dit voorjaar de Tagetes minuta rooide zat er een wortel gestel van ong. 25 cm aan, ik weet natuurlijk niet hoever de haarwortels gaan. Mocht ik voor 20 mei (Moestuindag) plantjes hebben dan neem ik wel wat mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Dank je Jasmin. Zit, voor mij , wel echt nieuwe info tussen ja. Mooi. Heb wel eens begrepen dat voor een goede bestrijding er haast een gesloten dek moet zijn van de afrikaantjes. Ik wist dus helemaal niet dat het eigenlijk "vangers" zijn ! Ze geven dus helemaal geen stof af die tegen aaltjes werkt, ze trekken ze aan !! Mooi, die nwe kennis. Zo zie je maar. Die dingen stinken voor mijn idee tegen de klippen op , dus vrij vanzelf denk je dan, dat dat de reden zal zijn dat die aaltjes er niet van houden. Het is gewoon andersom. stikstofvreters wist ik ja. dank je wel ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Je foto was ook erg handig, Jasmijn. Dit is dus de reden dat de wortels hier haast niets doen! En ik altijd maar denken dat het zand niet los genoeg is. Toch gauw in mijn wisselteeltplan kijken waar ik volgend jaar de wortels wil zetten en daar de afrikanen poten. Dan wijkt maar de huidige teelt uit naar een andere plaats. Ik zal proberen om het onkruid met karton te onderdrukken tussen de afrikanen. Anders wordt dat echt niets hier. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Appelvrouw, toen ik dit voorjaar de Tagetes minuta rooide zat er een wortel gestel van ong. 25 cm aan, ik weet natuurlijk niet hoever de haarwortels gaan. Mocht ik voor 20 mei (Moestuindag) plantjes hebben dan neem ik wel wat mee.Graag Dick. Daar is dan nog niet mijn vraag mee beantwoord of het alleen de tagetes minuta is die de aaltjes bestrijdt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Daar is dan nog niet mijn vraag mee beantwoord of het alleen de tagetes minuta is die de aaltjes bestrijdt? alle tagetes - soortjes. ( de lelijke natuurlijk het meest ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Daar heb je hoogst waarschijnlijk gelijk in..die met die bolletjes. Die "hulk-afrikaan" van Dick lijkt me wel wat voor een nateelt... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.