Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Gefeliciteerd!

Mooie toom, leuke spikkeltjes, goed uier

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Grappig dat ene biggetje dat het hogerop zoekt. Mooie biggen (en mooie mama)!

Geplaatst:
  • Auteur

De biggen maken het goed! Ze tijgeren al lekker door het stro en ik mag er bij zitten van hun moeder. Heerlijk hoor, zo'n tam varken. Al onze varkens zijn tam, maar er zijn er een paar die liever niet hebben dat ik zo dicht bij zulke jonge biggen kom. Bij elk geluidje van een big komen ze dan aanrennen. Op zich goed natuurlijk... maar dit is leuker

IMG235632791452765955.JPG

Geplaatst:

Hoe gaat dat nu verder? Ik neem aan dat die ukjes nog niet in de sneeuw spelen

Moeders zal wel geregeld naar buiten gaan? En dan blijven de jonkies nog een tijdje in het nest? Hoe lang ongeveer?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ze blijven nog even voornamelijk binnen in dat hok (zonder bodem, alleen 3,5 wanden en een dakje) en liggen lekker tegen elkaar aan als hun moeder even gaat eten enzo. Of ze spelen wat in dat stro in het hok. Er is nog geen interesse om over de drempel te gaan kijken.

Ze gaan deze week al wel aan de wandel hoor, een paar keer buiten kijken en rondlopen. Zomerbiggen doen dat wel al na een paar dagen, en deze pas na een dikke week.

Geplaatst:
  • Auteur

Ze zijn gisteren al buiten geweest, dat we zagen tenminste. Dan zullen ze die dag daarvoor ook al wel een keer buiten zijn geweest, en vanmorgen liepen ze er weer. Een rondje om het hutje, even wat peuren in de grond, en weer naar binnen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ben nieuw hier op he forum maar heb dit topic en jullie facebook al een tijdje gevolgd en vind het super om te zien hoe jullie de varkens houden.

Wij komen binnenkort eens varkens aaien en wat vlees scoren.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dit is misschien een hele stomme vraag hoor. Ik wil later ook graag dieren houden voor de slacht, maar vind je het niet zwaar om ze naar de slacht te brengen?

Ze hebben natuurlijk een mooi leven gehad zo, dus dat helpt. Mag ik vragen hoe jij dit ervaart?

Geplaatst:

Heeft er vandaag iemand dat stukje op tv gezien over varkens die her en der gedumpt worden?

Heeft te maken met de hype er een als huisdier te nemen en dan met name mini biggetjes die niet mini blijven.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee Angela, niet gezien. Maar ik kan me er een voorstelling bij maken

Isabel: Nee, ik vind het niet zwaar. Tuurlijk is het niet het leukste van het houden van dieren voor vlees. De 1e keren waren natuurlijk wel moeilijker, ik was zoiets van huis uit ook helemaal niet gewend. Vlees kwam uit de supermarkt

Maar alle andere zaken wegen zoveel zwaarder. WIJ bepalen namelijk hoe onze varkens rondlopen, wat ze eten, hoe vaak ze een flinke krabbelbeurt krijgen. Dat ze door de modder mogen rollen in de zomer, en dat we hard werken om winter-modder weg te krijgen. Hoe ze hun biggen krijgen, en hoe die biggen opgroeien in de 1e weken van hun leven. Dat het ritje van de slachtdieren naar de slager erg kort is, en dat ze al heel vaak in en uit die betreffende veewagen zijn gelopen om naar nieuwe velden te gaan. Dus dat is niet nieuw voor ze.

Zeugen worden gedekt door een beer, en niet door een rietje En zo kan ik nog wel doorgaan. We willen nooit meer vlees waarvan WIJ niet zeker weten hoe het is behandeld. We houden namelijk erg van vlees, (zoals je vast wel hebt kunnen zien aan de hand van al mijn foto's en vlees-topics ) maar dan moet het wel goed zijn.

Geplaatst:

@ Angela, waar was dat op tv, wil het graag even terug kijken.

Ik hoor de verhalen ook steeds vaker. Ook vanuit mijn werk. Groot probleem hieraan is dat mensen denken dat als ze de varkens bij een boer dumpen het wel goed komt. Terwijl dit voor de boeren vaak problemen oplevert ivm dierziekten endergelijke

Geplaatst:

Dit ging over varkens die in het bos waren gedumpt en door de boswachter waren afgeschoten omdat ze niet konden worden gevangen.

Is deze maand ergens gebeurd.

Ik dacht dat het gisteren op ned 1 was maar durf het niet zeker te zeggen? Ik zat te zappen toen ik het tegen kwam.

Even gezocht was bij EenVandaag

Geplaatst:

Wegwerpvarkens

Geplaatst:

Bedankt voor de uitleg! Wij eten ook alleen maar biologisch vlees of als het kan scharrelvlees.

De hype van mini biggetjes is inderdaad zo omdat sommige fokkers niet vermelden dat je een minivarken niet in huis kunt houden. Ook zij hebben ruimte nodig in de vorm van een tuin. En het liefst gewoon een weiland met een stal. Het blijven wel varkens. En als je dan zo'n roze biggetje koopt met een strikje erom beseffen ze dat niet.

Een konijn heeft ook een ander konijn en een groot hok met een ren nodig. Maar je ziet toch heel vaak een zielig nijntje in een hok van 1 meter (onze buren ook, vind het zo naar).

Zo erg als gedumpte konijnen is het (nog) niet natuurlijk. Op sommige plekken worden die bijna een plaag.

Geplaatst:
Nee Angela, niet gezien. Maar ik kan me er een voorstelling bij maken

Isabel: Nee, ik vind het niet zwaar. Tuurlijk is het niet het leukste van het houden van dieren voor vlees. De 1e keren waren natuurlijk wel moeilijker, ik was zoiets van huis uit ook helemaal niet gewend. Vlees kwam uit de supermarkt

Maar alle andere zaken wegen zoveel zwaarder. WIJ bepalen namelijk hoe onze varkens rondlopen, wat ze eten, hoe vaak ze een flinke krabbelbeurt krijgen. Dat ze door de modder mogen rollen in de zomer, en dat we hard werken om winter-modder weg te krijgen. Hoe ze hun biggen krijgen, en hoe die biggen opgroeien in de 1e weken van hun leven. Dat het ritje van de slachtdieren naar de slager erg kort is, en dat ze al heel vaak in en uit die betreffende veewagen zijn gelopen om naar nieuwe velden te gaan. Dus dat is niet nieuw voor ze.

Zeugen worden gedekt door een beer, en niet door een rietje En zo kan ik nog wel doorgaan. We willen nooit meer vlees waarvan WIJ niet zeker weten hoe het is behandeld. We houden namelijk erg van vlees, (zoals je vast wel hebt kunnen zien aan de hand van al mijn foto's en vlees-topics ) maar dan moet het wel goed zijn.

Isabel vroeg het heel netjes en als normale en begrijpelijke vraag, en jouw antwoord is superduidelijk en eerlijk. Ik wil gewoon even zeggen dat ik dat een verademing vind ten opzichte van andere fora. Als mensen gaan roepen van HOE KAN JE NOU TOCH JE EIGEN KIPJES SLACHTEN? terwijl ze zelf net een maaltijd met goedkope plofkip achter hun kiezen hebben, of boeren die gaan roepen dat zo'n metalen kooi voor een zeug er is om biggetjes te beschermen... dan kom je nergens.

Ik denk dat die drempel overstappen en zelf je vleesvee houden omdat je vlees wil eten van dieren die een heel goed leven hebben gehad best wel effe moeilijk is, maar uiteindelijk voorkom je op die manier zoveel afgrijselijk dierenleed.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Op Marktplaats stond een varken gratis af te halen (levend), waarom begin je er dan aan?

Geplaatst:

Sommige (jonge)lui vinden het grappig om als vriendengroep iemand een varkentje "kado" te doen, om maar eens iets te noemen

Geplaatst:

niet te vergeten de hype die er is rondom biggetjes/mini varkens als huisdier.

• 5 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Verse biggetjes! Nou ja, van afgelopen zaterdag. Dus niet meer supervers Het was even aankijken hoe het ging met de nieuwe moeder, niet alle biggen zijn ongeschonden of überhaupt levend door die 1e 2 dagen gekomen

Maar goed, de overgebleven 5 biggen stappen stoer door het nest.

IMG383542271461767043.JPG

Geplaatst:

Beschuit met muisjes

En wat een toepasselijke kleur op een dag als vandaag

O nee, ze zijn van zaterdag...

Toch mooi.

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic