Huibert Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 op de stam van mijn pruimenboom groeien ineens paddenstoelen. elfentrappetje noemde mijn schoonmoeder deze. Is dit het einde van de boom of kan deze nog een tijdje mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Ziet er redelijk uitzichtloos uit. Kan nog wel een paar jaar duren, maar deze boom gaat er onherroepelijk aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Tja, zie @marcelru sneu, maar niets aan te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted March 6, 2024 Share Posted March 6, 2024 Had je een foto wat van dichterbij kunnen maken? Als ik inzoom dan krijg ik de pixels te zien door compressie van upload. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 7, 2024 Share Posted March 7, 2024 13 hours ago, Nieuw said: Als ik inzoom dan krijg ik de pixels te zien door compressie van upload. Een hogere resolutie in een foto gaat het leven van die boom niet verlengen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted March 7, 2024 Share Posted March 7, 2024 Was alleen benieuwd naar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted March 8, 2024 Share Posted March 8, 2024 Zo te zien is er enkele jaren geleden besloten een grote tak weg te zagen. Gevolg hiervan is dat de bast eronder nutteloos wordt (er valt immers niets meer te transporteren vanuit de kroon, want die ontbreekt op dit stuk) en zodoende afsterft. De schors komt dan los van het achterliggende spinthout en het is juist die smalle, vochtige ruimte die dan ontstaat waarin dit soort schimmels het heerlijk naar hun zin hebben. Met andere woorden, de schimmel is niet de oorzaak van het afsterven van een groot deel van de boom, maar degene die gesnoeid heeft. Mogelijk was dit noodzakelijk, geen idee. Maar dergelijke forse snoei leidt meestal tot problemen. Je hebt best kans dat het andere deel van de boom nog wel een poos in leven blijft. Hoelang, dat is gissen. Maar je kunt er helaas niets meer aan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts