powerlite Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 Zijn er hier mensen die positieve resultaten hebben met het enten of oculeren van walnoten ?Hoe het bij de kwekers gebeurt weet ik , ben al een paar keer gaan kijken.Maar ik vroeg me af of er mensen waren die het met succes thuis al gedaan hebben. Ik denk er aan deze zomer oculatie uit te proberen op een 10 tal onderstammen , op een hete zomerdag. hopelijk krijgen we die. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 Wat gaan de voordelen zijn van zulke geente walnootbomen ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 Zijn er hier mensen die positieve resultaten hebben met het enten of oculeren van walnoten ?Hoe het bij de kwekers gebeurt weet ik , ben al een paar keer gaan kijken.Maar ik vroeg me af of er mensen waren die het met succes thuis al gedaan hebben. Ik denk er aan deze zomer oculatie uit te proberen op een 10 tal onderstammen , op een hete zomerdag. hopelijk krijgen we die. Tja, ik heb zelfs een tijd gezocht naar iemand die een boom voor mij zou kunnen enten, maar niemand gevonden Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 15 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 april 2012 Wat gaan de voordelen zijn van zulke geente walnootbomen ? Dan heb je het ras die je wenst hé hansm.Met een zaailing mag je 8 tot 10 jaar wachten , en hopen dat je een mooie grote lekkere noot hebt. Als ik bvb een buccaneer of broadview ent , dan heb je na een paar jaar al noten en je weet ook zeker dat je een noot hebt zoals je die wilt. Heb ge-ente noten gezien die het jaar na het enten al noten droeger , ook al waren er bomen bij die nauwelijks halve meter hoog waren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 Oke dat zijn wel belangrijke voordelen, vooral de grote is bij mensen toch probleem, bij mij ook wel moet ik zeggen.Kennen jullie in Belgie ook de mini walnoot Juglans regia ""Mini Multiflora nr. 14 hier is hij nog niet echt in de handel,ik weet eigenlijk niet of dit ook geente boompje zijn, wel dat de vermeerdering van de boompjes erg langzaam gaat. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 en vanwaar die "op een hete dag " ? Is dat een voordeel bij het enten van een noot ? Is de zomer ook daarom , vanwege het bloeden ? Maar dan zou je toch zeggen; november ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 15 april 2012 Share Geplaatst: 15 april 2012 Notelaars worden geënt met bodemverwarming, vandaar de idee om dat op een warme dag te doen vermoed ik Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 16 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 april 2012 @Bit:In de kwekerij doen ze dat inderdaad in de winter , houden ze de plant koud , en verwarmen er de entplaats. Je kan dit doen door bvb gleuven in een buis te zagen , de ge-ente boom met zijn entplaats in die gleuf te leggen , en de wortels bedekken met aarde. men plakt de gleuven dicht , en in de buis plaatst men verwarming. Zover wil ik momenteel nog niet gaan. Maar daarom dacht ik aan oculeren in de zomer. Enten kan dan niet neem ik aan door het vele bloeden , maar oculeren zou moeten lukken.Zag onlangs hoe ze dit in australie deden , daar lukte het vrij goed , te danken aan de warme omgevingstemperatuur zeiden ze me. Of er andere factoren waren die de slaagkansen verhogen , die ze achterhielden weet ik dus niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 16 april 2012 Share Geplaatst: 16 april 2012 Ik ben benieuwd; oculeren van walnoten in de zomer is ook nieuw voor mij. Heb je al onderstammen? Kan je anders bij kwekerij westhof halen! Ik ga dit topic zeker in de gaten houden want als dit een hoog slagingspercentage heeft ga ik dit zelf ook een keer proberen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 16 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 april 2012 Ja , heb een 30 tal onderstammen. 10 zijn voldoende dik om op te oculeren. de rest zal voor volgend jaar zijn , tenzij ze nog voldoende groeien tegen de zomer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 16 april 2012 Share Geplaatst: 16 april 2012 Meeste diktegroei heeft een walnoot in het einde van de zomer dus ik denk dat dat gaat tegenvallen. Maar je kun beter met een paar beginnen; dan kun je van je fouten leren en volgend jaar nog een keer proberen. Als het goed lukt mag je voor me gaan kweken Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 16 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 april 2012 Ja , juist. een 10 tal zal al meer dan voldoende zijn voor een eerste test.Boskoop is spijtig genoeg veel te ver , anders was ik al lang eens komen kijken naar uw zaak Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 16 april 2012 Share Geplaatst: 16 april 2012 Haha, dat hoor ik altijd graag. En zeg gewoon je! Ik ben pas 19 hoor! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 De Smallekamp geeft hun ent-geheim natuurlijk ook niet zomaar prijs. Als ik Frank's leeftijd had zou ik onder hem mom van een (korte) stage daar de kunst afkijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 19 april 2012 Share Geplaatst: 19 april 2012 Ik ga liever naar Kwekerij Westhof Leuk om een keer gaan te kijken; dat kan ik iedereen aanbevelen! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 15 juli 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 juli 2012 Ik ga ze toch niet oculeren deze zomer.Ik had 1 Entpoging gedaan deze winter , zonder dat ik er veel hoop in had , maar die is toch aardig gelukt.Ik ga de rest van de onderstammen deze winter ook enten. Heb in de zomer toch al meer dan genoeg oculeerwerk met appelen , peren , pruimen , perzikken ... Hierbij een fotootje van de ent die ik deze winter deed : Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 juli 2012 Share Geplaatst: 15 juli 2012 Wat een groot blad! Welke walnoot is dat? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 15 juli 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 juli 2012 Als ukkie van een jaar of 10 zelf gezaaid op het domein van mijn ouders.Had er een 40 tal grootgebracht , velen hadden kleine noten.1 boom had echter reuzenoten , lekker , vol , relatief zachte schil , kortweg een droom-noot.Dat is eigenlijk de reden geweest waarom ik op zoek ging naar enttechnieken bij walnoot.Ik wou graag minstens 1 nakomeling voor eigen tuin , en later nog enkele voor vrienden en familie die erom vroegen.Ik zal hem zeker nog een naam geven als VOOR ik de eerste boom weggeef. Nu ja , nu nog geen victorie kraaien , mijn 1ste gelukte was misschien een enorme meevaller, we zien wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 juli 2012 Share Geplaatst: 15 juli 2012 Hoe hoog wordt de boom? Als het echt zo'n goed ras is heb ik ook wel interesse Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
LucV Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 miischien een stomme vraag maar ben nog niet zo lang met tuinieren bezig, hier heb ik een tak van een walnotenboom in de grond gestoken (als stek) gaat dit ooit groeien? net zoals dit gaat bij bijvoorbeeld een wilg?? (aangezien hier over enten en oculeren word gesproken.) ook heb ik stekken van een druif bij mij in de grond gestoken, gaat dit ook ooit groeien? bedankt voor het antwoord. Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: marcostuin. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 @powerlite: Geweldig mooi! Een noot waaraan ge zelf een naam kunt geven! Proficiat!Ik hoop dat je nog veel van deze supernoot entelingen kunt maken, je hebt de juiste techniek nu in de vingers, ...enten in de winter! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Ziet er inderdaad zeer goed uit, proficiat Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Zou je een walnoten soort ook op een zaailing kunnen enten?Dat het met een zaailingen onderstam een gigantische boom kan worden is niet erg, juist de bedoeling. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 @dennis29Ja tuurlijk, ik neem aan dat wat Powerlite heeft ge-ent hij hiervoor als onderstam een zaailing Walnoot heeft gebruikt. Oké. er zullen natuurlijk wel een aantal "speciale" onderstammen op de markt zijn die of minder of juist harder groeien of die weer sneller de vruchtvorming beinvloeden.? Ik ben geen Notenman Maar als dit allemaal voor jou niet van toepassing is, kun je gewoon een noot zaailing opkweken en hierop je lekkere grote noot op enten,.. (tenmiste als je die techniek) kent Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Bedankt!Ik heb nog geen ervaring met enten maar ga het gewoon proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.